تبیان، دستیار زندگی
دوست داری دلت نرم شود و حاجت روا شوی؟ وقتی دست مهربانی بر سر یتیمی می كشید، به تعداد موهایی كه از زیر دستان شما رد می شود خداوند گناهان تان را می بخشد. توجه کردن و خود را مسئول دانستن در سرنوشت كودكی یتیم پاداشی بزرگ دارد و بهتر است برای رشد خود و تکمیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوست داری دلت نرم شود و حاجت روا شوی؟

وقتی دست مهربانی بر سر یتیمی می كشید، به تعداد موهایی كه از زیر دستان شما رد می شود خداوند گناهان تان را می بخشد. توجه کردن و خود را مسئول دانستن در سرنوشت كودكی یتیم پاداشی بزرگ دارد و بهتر است برای رشد خود و تکمیل راه طی شده در ماه رمضان، در عید فطر این سنت حسنه را شروع کنیم و در طول سال ادامه دهیم.

فرآوری: امیرحسین ورشوچی- بخش خانواده ایرانی تبیان
محبت به یتیم ، محبت

ایام عید فطر که ایام سرور و شادی مسلمانان است و جز اعیادی است که بسیار مورد توجه ائمه علیهم السلام بوده است و از طرفی در این ایام توجه به دیدار آشنایان و دوستان و برادران ایمانی و همچنین توجه به ایتام و دید و بازدید از ایشان توصیه بسیار شده است.
چند روزی از شهادت بزرگ مردی می گذرد که می فرمود: «الله الله فى الایتام فلا تغبوا افواهم، ولا تضیعوا بحضرتكم فقد سمعت رسول الله - صلى الله علیه و آله و سلم - یقول: من عال یتیماً حتى یستغنى اوجب الله عزوجل له بذلك الجنة كما اوجب الله لاكل مال الیتیم النار»؛ (1) درباره یتیمان از خدا بترسید؛ آنها را گاهی سیر و گاهی گرسنه نگذارید و نكند با حضور شما ضایع شوند. این یعنی برای امام علیه السلام سر زدن و دست گیری مقطعی هم راضی کننده نبوده و ارتباط مستمر و دائم مورد رضایت ایشان بوده است.
 از سوی دیگر آرامش روحی این کار تا حدی بوده است که پیامبر(ص) فرمودند به یتیم مهربانی كن و دست محبت بر سر او بكش و از غذایت به او بخوران، در این صورت دلت نرم می شود و به خواسته ات می رسی. آنقدر این موضوع مورد توجه خداوند است که نیکی به یتیمان در کنار احترام به پدر و مادر آمده است. حال که ایام ویژه مهمانی خداوند به پایان رسیده، ما باید با بهره گیری از معنویتی که به دست آورده ایم از عید فطر شروع کنیم و متوجه این عزیزان باشیم.

شان ایتام را رعایت کنیم

در اسلام خیلی سفارش شده كه افراد نیازمند و بالاخص ایتام را تحت سرپرستی بگیرید تا آنها نیز از لحاظ اجتماعی از امكانات بهره مند شوند

در سوره احزاب آمده است كه حضرت محمد(ص) برده ای داشتند كه در جنگ، سهمیه ایشان شده بود و ایشان او را آزاد وسپس به فرزندی قبول كردند؛ یعنی شأنیت آن انسان را بالا بردند، تا جایی كه پیامبر اكرم(ص)  بهترین دختر فامیل را برای او خواستگاری كردند كه احترام او را مدام بالاتر ببرند. پس هر انسانی در اجتماعی كه زندگی می كند شأنیتی دارد و فرزندخواندگی یك كودك یتیم به این معناست كه سرپرست او وظیفه دارد،  شأن انسانی آن یتیم را بالا ببرد. علاوه براین، نیازهای مادی و جسمانی او نیز در كنار مادرخوانده و پدرخوانده اش برآورده شود.

آسیب پذیری ایتام

صدمات روحی و روانی كه به كودكان یتیم وارد می شود بنیان برانداز است و فشارهای بعدی باعث می شود كه گاهی این افراد نتوانند حق طبیعی خودشان را بگیرند و در جامعه به یك انسان محروم تبدیل شوند و از عهده وظایف محوله به خوبی برنیایند. بنابراین در اسلام سفارش شده بچه هایی كه یتیم می شوند را تحت سرپرستی قرار دهید تا آنها از آسیب های پیش رو نجات پیدا كنند.

اهتمام به تعلیم و تربیت

افرادی كه قصد دارند كودك یتیمی را به فرزندخواندگی قبول كنند حتما باید حواس شان به تربیت درست این بچه ها باشد و نكات مهم و لازم تربیتی را مدنظر قرار دهند چون طبیعتا این تدابیر مشقت تربیت بچه های غریبه را برای آنها آسان می كند.

اخلاق متعالی انسان های بزرگ

نیکی به یتیمان در کنار احترام به پدر و مادر آمده است. حال که ایام ویژه مهمانی خداوند به پایان رسیده، ما باید با بهره گیری از معنویتی که به دست آورده ایم از عید فطر شروع کنیم و متوجه این عزیزان باشیم

حضرت خدیجه، همسر پیامبر اكرم(ص)  نیز قبل از ازدواج با ایشان از فرزند خواهر فقیرشان نگهداری می كردند. با مطالعه زندگی این شخصیت بزرگوار به این نتیجه می رسیم كه انسان هایی كه اخلاق متعالی دارند همیشه در این فكر هستند كه حتی بچه ای كه پدر و مادر دارد و یتیم نیست ولی از نظر مالی توانایی ندارد را بزرگ كنند. حضرت علی(ع)  همواره بر این موضوع اهتمام می ورزیدند و یتیمان را سرپرستی و در قبال آنها احساس مسئولیت می كردند. حضرت زهرا(س)  نیز با آوردن فضه در خانه اش از او حمایت كردند.

تقویت خود با این کار

فردی نزد پیامبر(ص) آمد و گفت من فقیرم، حضرت فرمودند سرپرستی یك یتیم را قبول كن خداوند به كار و مال تو گشایش می دهد و روزی او در روزی تو می آید. مصداق امروزی این حدیت، خانواده ای بود كه مشكل مالی زیادی داشت و خانم خانه می گفت از وقتی یك یتیم را تحت سرپرستی قرار داده اصلا حساب بانكی اش خالی نمی شود و اوضاع مالی شان گشایش پیدا كرده است.
پس هر چقدر در توان دارید به كار گیرید و حتی سرپرستی یك فرزند یتیم را به عهده بگیرید. البته اگر قرار نیست آنها را در خانه خودتان بزرگ كنید بهتر است از طریق واسطه های مطمئن به این بچه ها كمك كنید تا  شأن و احترام آنها نیز حفظ شود. هرساله در طرح اكرام از طرف كمیته امداد كار جالبی انجام می شود كه عكس های بچه های نیازمند و بی سرپرست را به خانواده های متقاضی نشان می دهند تا خانواده هایی كه تمایل به انجام كار خیر دارند، سرپرستی آنها را به عهده بگیرند. تعداد زیادی از این بچه ها در این طرح، حامی های مهربانی پیدا می كنند كه می توانند به كمك آنها رشد و تعالی لازم را پیدا كنند و چه خوب است كه این اقدام هر سال باشكوه تر از سال های گذشته برپا می شود و به طور قطع گشایش  زیادی هم در زندگی افراد یتیم و نیازمند و هم در زندگی سرپرستان آنها ایجاد خواهد شد.
پی نوشت :
1- نهج البلاغه، وصیت حضرت به امام حسن علیه السلام.


منابع:همشهری، ایسنا، مبلغان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.