تبیان، دستیار زندگی
مغز آن‌هایی که از اجرای بازی‌های ویدئویی رسیدن به اهدافی مانند تفکر عمیق، آرامش و البته تفریح را دنبال می‌کنند و به‌طور خلاصه دوست دارند حسابی کله‌شان را به‌کار بیندازند، بدون شک علاقه فراوانی به بازی‌های استراتژی دارند. ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشت بازی برای به‌کار انداختن مغز


آن‌هایی که از اجرای بازی‌های ویدئویی رسیدن به اهدافی مانند تفکر عمیق، آرامش و البته تفریح را دنبال می‌کنند و به‌طور خلاصه دوست دارند حسابی کله‌شان را به‌کار بیندازند، بدون شک علاقه فراوانی به بازی‌های استراتژی دارند.

اما در میان بازی‌های مختلف استراتژی، ژانر خاصی از آن‌ها که به REAL-TIME STRATEGY یا RTS شهرت یافته طی یکی دو سال اخیر از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شده و علت این مسئله اهمیت عنصر زمان در این نوع بازی‌هاست. اگرچه در اکثر بازی‌های استراتژی تنها کیفیت تفکر است که منتهی به اخذ بهترین نتیجه می‌شود، اما ترکیب این عنصر به محدودیت زمان موجود برای به پایان رساندن بازی هیجان را دوچندان خواهد کرد.

اگر شما از جمله کسانی هستند که به بازی‌های استراتژی و به‌خصوص ژانر RTS علاقه فراوانی دارند بد نیست ادامه این مطلب را بخوانید تا با برخی از این بازی‌ها که در سراسر جهان برای خود اسم و رسمی به هم زده‌اند، آشنا شوید.


1- مجموعه WARCRAFT

بدون شک مجموعه بازی‌های WARCRAFT یکی از محبوب‌ترین بازی‌های استراتژی به‌حساب می‌آید. در این بازی‌ها دو و نهایتا چهار نبرد برای تصرف دو قاره صورت می‌گیرد. اما این نبردها مانند نبردهای تن‌به‌تن برخی بازی‌های خشن و بی‌محتوا نیست و در عوض شما برای پیروزی بر حریف باید استراتژی‌های مناسب جنگی اتخاذ کنید.

از میان نسخه‌های مختلف عرضه شده این بازی دو نسخه از محبوبیت فراوانی برخوردار است که اجرای هر یک از آن‌ها خالی از لطف نیست. این دو نسخه عبارتند از: WARCRAFT II: BEYOND THE DARK PORTAL و WARCRAFT III: FROZEN THRONE


STAR CRAFT-2

علاقه‌مندان به جنگ با مخلوقات عجیب و غریب فضایی و آن‌هایی که دوست دارند در حین مسافرت به فضا هیجان را حسابی تجربه کنند، بد نیست STAR CRAFT را حداقل یک بار هم که شده تجربه کنند. رقبای شما در این بازی از زمین و آسمان به سمت شما هجوم می‌آورند و بدون شک غلبه بر آن‌ها بدون صرف مدت ‌زمان زیاد و تفکر طولانی ممکن نخواهد بود. داستان و اماکن اجرای این بازی هرگز از ذهن دوستداران بازی‌های استراتژی پاک نخواهد شد. انجام آنلاین بازی STAR CRAFT یک تجربه بی‌نظیر است.


3 - مجموعه بازی‌های COMMAND & CONQUER

این بازی نظامی استراتژی بلافاصله پس از عرضه به یکی از بازی‌های محبوب و پرفروش رایانه‌های شخصی مبدل شد. سه نسخه متفاوت این بازی که تاکنون عرضه شده، اگرچه در سه جهان متفاوت جریان پیدا می‌کنند، اما روند اجرای بازی به‌طور کلی یکسان است. اولین سری از این بازی TIBERIAN نام داشت که نیروهای سازمان ملل قهرمان اصلی آن بودند. در مجموعه دیگری از این بازی به نام RED ALERT روس‌ها و آمریکایی‌ها در آینده درگیر جنگ سرد جدیدی می‌شوند. آخرین سری از این بازی هم GENERALS نام داشت که نسبت به نسخه‌های قبلی تفاوت فراوانی داشت.


4- RISE OF NATIONS

برخی معتقدند این بازی برترین بازی تاریخی استراتژی است که تاکنون تولید و روانه بازار شده است. این بازی محصول مشترک BIG HUGE STUDIOS و MICROSOFT بود و از تمامی پیچیدگی‌های یک بازی استراتژی برخوردار بود. مهم‌ترین حسن این بازی طراحی ساده و قابل فهم منوهای آن بود که برای موفقیت یک بازی استراتژی کاملا ضروری است. واحدهای مختلف نظامی و اقوام مختلف در این بازی به‌صورت کاملا مناسبی طراحی شده‌اند و سناریوی آن هم قابل قبول است. اما قدرت بازی زمانی آشکار می‌شود که آن را به‌صورت گروهی و چند نفره اجرا کنید. خبر خوب برای مشتاقان این بازی آنکه احتمالا نسخه جدیدی از این بازی ظرف چند ماه آینده عرضه خواهد شد. البته BIG HUGE و مایکروسافت هنوز این مسئله را تایید نکرده‌اند.


5 -TOTAL ANNIHILATION

اگر کارشناسان بازی RISE OF NATION را برترین بازی استراتژی تاریخی می‌دانند، بازی TOTAL ANNIHILATION از دید بسیاری از صاحبنظران برترین بازی استراتژی کل تاریخ دانسته می‌شود. آنان معتقدند این بازی پس از عرضه انقلابی در این ژانر بازی به‌وجود آورد و امکانات و ویژگی‌هایی را به این بازی‌ها افزود که تا به حال نظیرش در هیچ بازی استراتژی دیده نشده بود. متاسفانه علی‌رغم آنکه مدت‌زمان زیادی از عرضه این بازی می‌گذرد، اما هنوز نسخه مدرن شده آن از سوی هیچ شرکتی عرضه نشده است. برخی کارشناسان معتقدند جانشین معنوی این بازی که SUPREME COMMANDER نام دارد، پس از عرضه بسیار محبوب‌تر از TOTAL ANNIHILATION خواهد بود. اما بهنظر می‌رسد برای قضاوت در این مورد هنوز زود است.


6 - مجموعه AGE OF EMPIRES

AGE OF EMPIRES یکی از اولین‌های بازی‌های استراتژیک از نوع RTS بود که مبنای تاریخی داشت. این مجموعه بازی‌ها از دید بسیاری از کارشناسان زمینه‌ساز ایجاد ژانر RTS شد. اولین سری از این بازی در سال 1997 عرضه شد و از آن زمان تاکنون که نسخه‌های متعددی از AGE OF EMPIRES عرضه شد، بازی مذکور همواره علاقه‌مندان خود را حفظ کرده است. به‌نظر می‌رسد این بازی طی نزدیک به یک دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد، به‌تدریج متکامل شده و به بلوغ رسیده، اما با توجه به عرضه بازی‌های استراتژی جدید و قدرتمند از رقبای خود عقب مانده است.

یکی از محاسن این بازی آن است که دوره‌های مختلف تاریخی اعم از عصر حجر، عصر فلز، دوران استعمار تا قرن‌های هفدهم و هجدهم را تحت پوشش قرار می‌دهد و انتظار می‌رود در نسخه‌های آتی آن جنگ‌های بزرگ معاصر و حتی جنگ‌های خیالی در پوشش به سوژه طراحان آن مبدل شود. به‌نظر می‌رسد نام این بازی تا سالیان دراز مترادف با کلمه RTS باشد.


7 - مجموعه TOTAL WAR

این بازی توسط CREATIVE ASSEMBLY تهیه شده، شرکتی که آشنایی کافی با بازی‌های استراتژی جنگی دارد و در این زمینه خبره است. اولین بازی این مجموعه که بسیار مورد اقبال واقع شد، SHOGUN بود. پس از آن MEDIEVAL عرضه و در نهایت به ROME ختم شد. شرکت عرضه‌کننده این بازی‌ها به‌جای آنکه در امتداد تاریخ پیش رود و بازی‌های تازه‌تری که به زمان حال نزدیک‌تر است عرضه کند، ترجیح داده که نسخه‌های قبلی را ارتقا دهد. در نتیجه شاهد عرضه نسخه تازه‌تری از MEDIEVAL موسوم به MEDIEVAL II: TOTAL WAR هستیم.


8 - DAWN OF WAR

این بازی هم از جمله بازی‌های استراتژی مشابه با STAR CRAFT و HOME WORLD بهحساب می‌آید که داستان آن در فضا می‌گذرد. شاید مهم‌ترین نکته قابل ذکر در مورد این بازی فضاسازی جالب آن باشد که این بازی را تا حدی از دیگر بازی‌های استراتژیک متمایز می‌کند.

منبع : ITITN.COM


مطالب مرتبط :

1. یك بازی واقعی

2. پیش نمای بازی PRO EVOLUTION SOCC

3. نمای بازی MEDAL OF HONOR PACIFIC ASSAULT

4. PAINKILLER یك بازی پر هیجان

5. بررسی بازی HITMAN

6. 2004UT یك جنگ ستارگان تمام عیار !