تبیان، دستیار زندگی
رشد بی سابقه حملات باج افزاری زیر سایه غفلت کاربران و وجود سیستم تراکنش مالی بیت کوین، به شکل گیری یک اکوسیستم تجاری باج افزاری کمک کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد جهشی باج افزارها در سال 2016

رشد بی سابقه حملات باج افزاری زیر سایه غفلت کاربران و وجود سیستم تراکنش مالی بیت کوین، به شکل گیری یک اکوسیستم تجاری باج افزاری کمک کرده است.

بخش ارتباطات تبیان
هکر

موج افزایش حملات باج افزاری ظاهرا از میان نرفته است و طبق گزارشات جدید امنیت سایبری شرکت کسپرسکی، بیش از 700 هزار کاربر توسط بدافزارهای باج خواهی طی یک سال مورد حمله قرار گرفته اند. بخشی از این گزارش که مربوط به باج افزارها است با زیر نظر گرفتن روند حملات باج افزاری بین سال 2014 و 2016، به شکل گیری خاصی از این رویه ها دست یافته است. بین ماه آوریل 2015 تا مارس 2016، بیش از 700 هزار کاربر توسط باج افزارهای قفل گذار مورد حمله قرار گرفته اند که با از دست دادن فایل های خود درخواست تبادل پولی از طریق بیت کوین داده اند. این موضوع نشان از موفقیت آمیز بودن حملات باج افزاری در سطح وسیع دارد که آن را تبدیل به تجارت سودآوری برای هکرها کرده است.
این آمار ارائه شده 5.5 برابر بیشتر از همین بازه زمانی 2014 تا 2015 بوده که بیش از 131 هزار مورد گزارش شده است. کسپرسکی لقب «اپیدمی» را به این رشد جهشی داده است. کشورهایی که بیشتر از همه مورد حمله قرار گرفته اند آمریکا، آلمان و ایتالیا بوده اند. در ماه های اخیر شاهد حملات باج افزاری بزرگی در آمریکا به بیمارستان ها و مشاغل کوچک بوده ایم و این موضوع تا حدی در بیمارستان های آلمان نیز اتفاق افتاده است.

هکرها از کاربران شخصی باج کمتری دریافت می کنند ولی در مقابل میزان دریافت باج از مشاغل بزرگتر رو به افزایش است که با تمایل پرداخت کاربران به پرداخت باج، رشد جهشی نیز داشته است

با این که باج افزارها هر روز در حال به روز رسانی هستند و با شکل های جدیدی وارد بازار دیجیتال می شوند، برخی اشکال قدیمی این باج افزارها هنوز هم قدرتمند باقی مانده اند که می توان در این میان به باج افزار کریپتووال اشاره کرد که توانسته 58 درصد از حملات را به خود اختصاص دهد. نمونه های دیگری مانند تورنت لاکر1 با 1.25 درصد و سی تی بی لاکر2 با 1.6 درصد از حملات، با اینکه گستردگی زیادی داشته اند ولی موفقیت آن ها در دریافت باج ناچیز بوده است.
هکرها از کاربران شخصی باج کمتری دریافت می کنند ولی در مقابل میزان دریافت باج از مشاغل بزرگتر رو به افزایش است که با تمایل پرداخت کاربران به پرداخت باج، رشد جهشی نیز داشته است. این تمایل به پرداخت باعث شده یک اکوسیستم تجاری برای باج افزارها شکل بگیرد که افراد بیشتری تمایل دارند به عضویت در آن درآمده و باج های خود را بدون دردسر های امنیتی پرداخت کنند.
این گزارش هم مانند گزارش های دیگر تنها راه های مقابله با باج افزارها را تهیه منظم پشتیبان از داده ها، آموزش کاربران و استخدام کارشناسان امنیت سایبری برای شناسایی خطرات باج افزاری در مشاغل بزرگ عنوان کرده است. نبود راهکار همه جانبه و مناسب برای مقابله با این پدیده امنیتی باعث شده تجارت سیاهی در زمینه باج افزاری شکل بگیرد که وجود تراکنش مالی بیت کوین نیز به مجرمان اینترنتی کمک می کند که اعمال مجرمانه خود را با امنیت بیشتری انجام دهند.



منبع:سایبربان