تبیان، دستیار زندگی
این روزها در سراسر کلاس درس، بیش از هر کلمه ای، واژه استرس را می شنویم، آن هم از زبان دانش آموزانی که معتقدند به دلیل استرس نمی توانند توانمندی های خود را ارائه دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک راه جدید برای مبارزه با استرس

در نگاه داوطلبانی با چهره ای نگران، دستانی یخ کرده و قلبی چنان تپنده که گویی می خواهد از قفسه سینه فرار کند! متاسفانه میزان استرس برخی از داوطلبان، تا حدی است که سر جلسه آزمون دچار حالت تهوع می شوند...


کنکور

این روزها در سراسر کلاس درس، بیش از هر کلمه ای، واژه "استرس" را می شنویم، آن هم از زبان دانش  آموزانی که معتقدند به دلیل استرس نمی توانند توانمندی های خود را ارائه دهند. این مسأله در آزمون های پایان ترم و به ویژه در آزمون سراسری بیشتر به چشم می خورد، در نگاه داوطلبانی با چهره ای نگران، دستانی یخ کرده و قلبی چنان تپنده که گویی می خواهد از قفسه سینه فرار کند! متاسفانه میزان استرس برخی از داوطلبان، تا حدی است که سر جلسه آزمون دچار حالت تهوع می شوند و نمی توانند به سوال ها پاسخ دهند.


چه باید کرد؟ با این استرسی که می تواند دقت و تمرکز را بشدت کاهش دهد و وی نتیجه آزمون تأثیر منفی قابل ملاحظه ای بگذارد، چگونه می توان مقابله نمود؟
"کلی مک گونیگال" استاد روان شناسی دانشگاه استفورد و متخصص روان شناسی سلامت، بهترین راه برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، پذیرفتن و حتی مفید دانستن استرس می داند.


وی در این باره می گوید: "هنگام استرس زیاد، قلب شما به تپش می افتد و سریع تر نفس می کشید، حال اگر شما از این حالت واهمه داشته باشید، رگ هایتان منقبض می شود و می تواند موجب مشکلات جبران ناپذیری مانند بیماری های قلبی عروقی شود.

اما اگر توجه داشته باشید که تپش قلب و تنفس سریع باعث می شود که اکسیژن بیشتری به مغز شما برسد، بدنتان آمادگی پذیرش این تغییر و تحول را خواهد داشت و رگ هایتان منقبض نخواهد شد. شما همان تپش قلب را خواهید داشت، اما عروق خونی درحالت عادی باقی می ماند، و در واقع اتفاقی که می افتد خیلی شبیه لحظاتی است که لذت و شجاعت را تجربه می کنید در نتیجه بی قراریتان کمتر می شود و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید."


این استاد دانشگاه استنفورد می گوید: "در یک تحقیق علمی در آمریکا، سی هزار انسان بزرگسال در طی هشت سال مورد بررسی قرار گرفتند. افرادی که استرس خیلی زیادی را در سال گذشته تجربه کرده بودند، چهل و سه درصد افزایش خطر مرگ داشتند. البته این فقط شامل کسانی می شد که باور داشتند که استرس برای سلامتی آن ها زیان آور است. اما کسانی که استرس زیادی را تجربه کرده بودند، ولی عقیده ای بر مضر بودن استرس نداشتند، کمترین ریسک مرگ و میر را داشتند.

ریسک مرگ و میر این افراد، حتی کمتر از کسانی بود که استرس نسبتاً کمی را در سال گذشته تجربه کرده بودند."
وی در ادامه می گوید: "اگر ذهنیتتان را نسبت به استرس عوض کنید، می توانید پاسخ بدنتان را هم به استرس تغییر دهید. باید هر وقت دچار استرس زیاد می شوید، به خود بگویید این بدن من است که دچار تغییر حالت فیزیکی شده است، و اکنون با این تغییرات فیزیکی به من کمک می کند تا از پس چالش موجود برآیم."

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی