تبیان، دستیار زندگی
کمتر از یک ماه تا آزمون سراسری باقی مانده است، دورانی که برای تمامی داوطلبان آزمون سراسری، مهم و سرنوشت ساز است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این دوران مهم و سرنوشت ساز را دریابید

بی شک، یکی از کارهایی که هر داوطلبی باید انجام دهد، شبیه سازی کنکور و تمرین آن با استفاده از سوال های کنکوری های سال های گذشته است، و چون در حال حاضر شما تمامی درس ها را خوانده اید، اکنون بهترین زمان برای برگزاری این آزمون هاست.

کنکور

کمتر از یک ماه تا آزمون سراسری باقی مانده است، دورانی که برای تمامی داوطلبان آزمون سراسری، مهم و سرنوشت ساز است و باید با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده به پش بروند تا بهترین و بیشترین بهره را از زمان باقی مانده ببرند. در این جا تلاش می کنیم تا برنامه ای برای آنان که نمی دانند در این مدت چه باید بخوانند و چگونه خود را برای آزمون سراسری آماده سازند، ارائه بدهیم.

ذکر این نکته ضروری است که برنامه ارائه شده، یک حکم غیر قابل تغییر نیست و داوطلبان می توانند با توجه به توانایی، آمادگی و برنامه مطالعاتی که تاکنون داشته اند، شیوه یا برنامه دیگری را برای مطالعه انتخاب نمایند.

برگزاری کنکوری های سال های گذشته

بی شک، یکی از کارهایی که هر داوطلبی باید انجام دهد، شبیه سازی کنکور و تمرین آن با استفاده از سوال های کنکوری های سال های گذشته است، و چون در حال حاضر شما تمامی درس ها را خوانده اید، اکنون بهترین زمان برای برگزاری این آزمون هاست.

برای انجام این کار، لازم است که آزمون های سراسری گروه آزمایشی خود را در پنج سال گذشته با شرایط مشابه آزمون سراسری از خود بگیرید، یعنی داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی راس ساعت 8 صبح با لباسی که سر جلسه آزمون خواهند پوشید، پشت میز و صندلی بنشینند و به سوال های آزمون روی پاسخنامه ای مشابه با پاسخنامه آزمون سراسری در همان زمان مقرر شده در آزمون سراسری به سوال پاسخ بدهند.

هدف از انجام این کار آن است که بتوانید جلسه آزمون را در زمینه های علمی، زمانی و روانی شبیه سازی کنید و هنر امتحان دادن و تنظیم وقت را بیاموزید (داوطلبان گروه های آژمایشی هنر و زبان های خارجی باید راس ساعت 15 این کار را انجام دهند، زیرا آزمون این دسته از عزیزان بعد از ظهر برگزار می شود. )
خوب است که آزمون های سراسری را هر دو یا سه روز یک بار برگزار نمایید و در فاصله بین دو آزمون، اشکال هایی که در سوال های هر درس داشتید، بررسی و رفع نمایید، یعنی پس از هر آزمون و کنترل پاسخ ها و درصد گیری، سوال ها و پاسخ ها را مجدد بررسی کنید. می بینید که به بعضی از سوال ها جواب نداده اید و بعضی را اشتباه پاسخ داده اید. حال باید درباره هر سوال تصمیم بگیرید، اینکه دلیل عدم پاسخ یا پاسخ غلط شما چه بوده است.


آیا مبحث مورد نظر را خوب خوانده اید و اکنون نیز فرصتی برای مطالعه عمیق و جزء به جزء آن ندارید؟ آیا نیاز به مروری کوتاه و مجمل دارید؟ آیا لازم که برای این مبحث چند تا تست بزنید یا بهتر است خود کتاب درسی یا جزوه کمک آموزشی خود را بار دیگر مرور کنید؟

کنکور

حال در فرصت موجود، انتخاب درست را انجام دهید و سعی کنید به مبحث یا مباحثی در هر درس مسلط شوید. نگران بقیه ضعف هایتان نباشید، زیرا چند بار دیگر هم امتحان خواهید داد و در هر بار قسمتی از مشکلات و نیازهایتان معلوم می شود. وقتی این کار را پس از هر آزمون تکرار کنید، خواهید دید که هر بار نسبت به دفعه قبل، احساس آرامش، تسلط و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید و پراکندگی ذهنی تان برطرف می شود و در نهایت پیش از برگزاری آزمون سراسری، به تسلط و جمع بندی مطالب می رسید.

فقط حواستان باشد که سر خودتان کلاه نگذارید و برای رفع اشکال، تنها به خواندن پاسخنامه اکتفا نکنید. نکته دیگر اینکه هنگام برگزاری آزمون، استراتژی خودتان را در پاسخ به سوال های آزمون سراسری بیابید و طبق همان عمل کنید. برای مثال، عده ای از داوطلبان تکنیک زمان های نقصانی را برای صرفه جویی در وقت و تنظیم وقت به کار می برند.

یعنی بیست و پنج تست هر درس عمومی را در زمانی کمتر از زمان تعیین شده کنکور پاسخ می دهند تا بتوانند در انتهای پاسخ به دفترچه عمومی، ده تا پانزده دقیقه ذخیره کنند و سپس از این زمان برای پاسخ به سوال های وقت گیر (سوال هایی که مطمئن هستند می توانند به آن ها پاسخ دهند، اما زمان بر است) که در مرحله اول پاسخ نداده اند، استفاده می کنند. یا در این زمان ذخیره شده، سراغ درس هایی می روند که ضریب بیشتری دارد. این روش را برای سوال های دروس اختصاصی نیز به کار می برند.
عده ای در دفترچه عمومی یا اختصاصی، ابتدا به سراغ درسی می روند که بر آن تسلط بیشتری دارند تا انرژی مثبت کسب کنند. عده ای ابتدا به سراغ درسی می روند که ضریب بالاتری دارد و تعدادی از داوطلبان نیز طبق روند آمدن درس ها در دفترچه، پاسخ می دهند. چون معتقدند که برهم زدن نظم موجود، آن ها را مضطرب و پریشان می کند و احتمال دارد که خانه های پاسخنامه را نیز به اشتباه پر کنند.
می خواهیم بگوییم که هر روشی را که معتقیدید درست است و می تواند در موفقیت شما موثر واقع شود، در آزمون هایی که می دهید امتحان کنید تا بر آن مسلط شوید، و اگر متوجه شدید که روشتان صحیح نیست، همین حالا به فکر انتخاب روش دیگر باشید.

کنکور

شرکت در همایش ها و کلاس های جمع بندی دروس

چند هفته مانده به کنکور، زمان برگزاری همایش ها و کلاس های جمع بندی است. این کلاس ها به ذات خود مفید یا مضر نیستند، و این شما هستید که با انتخاب صحیح یا اشتباه خود می توانید نقش این کلاس ها را در پیشرفت خودتان یا حرام شدن وقت و انرژی و سرمایه تان تعیین کنید. ما فقط می گوییم که تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرید و مطمئن باشید که با چند ساعت کلاس جمع بندی یا همایش، درصد شما در یک درس، پیشرفتی استثنایی نخواهد کرد. اما اگر مدرس این کلاس ها را بشناسید و سطح کلاس و دانش آموزان با شرایط علمی شما تناسب داشته باشد، این کلاس ها می تواند مفید واقع شود.

تورّق سریع

سه یا چهار روز مانده به کنکور (روز قبل از کنکور شامل آن نمی شود) به مرور یادداشت ها و خلاصه برداری های خود بپردازید. شما می توانید در این مدت، کتاب های درسی تان را یک به یک باز کنید و قسمت هایی را که نشان دار کرده اید (با مارکر، مداد رنگی یا خودکار) مطالعه کنید. بدیعی است که فقط وقت آن را دارید تا قسمت هایی را که نشان دار کرده اید، بخوانید. جزوه هایتان را نیز به همین روش مرور سریع کنید. در واقع در این زمان، به مرور خلاصه نویسی ها و یادداشت برداری ها می پردازید و برای آخرین بار، کلیه نکات و مطالب با ارزش را مرور خواهید کرد.
گفتنی است که آن چه باید در روز آخر انجام دهید و همچنین اصولی را که باید در روز آزمون رعایت کنید و در نظر داشته باشید، در گزارش دیگری خدمتتان ارائه می شود.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان- تنظیم:نیلوفر یاقوتی