تبیان، دستیار زندگی
زی" تحقیقات فیلم برایم دردآور بود رخشان بنی‌اعتماد مرحله تحقیقات فیلم سینمایی "خون‌بازی" را دردناک توصیف کرد. چون طی این مرحله با جوانانی با وضعیت اسفبار برخورد کرده است. نشست نقد و بررسی چهارمین فیلم به نمایش درآمد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست مطبوعاتی "خون‌بازی"


تحقیقات فیلم برایم دردآور بود

رخشان بنی‌اعتماد مرحله تحقیقات فیلم سینمایی "خون‌بازی" را دردناک توصیف کرد. چون طی این مرحله با جوانانی با وضعیت اسفبار برخورد کرده است.

نشست نقد و بررسی چهارمین فیلم به نمایش درآمده در سومین روز جشنواره در سالن رسانه های گروهی با حضور بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب کارگردانان، جهانگیر کوثری تهیه کننده، محمدرضا دلپاک صداگذار، باران کوثری و مسعود رایگان بازیگران و محمود کلاری فیلمبردار اثر و با حضور تعداد زیادی از اهالی مطبوعات برگزار شد.

در ابتدا بنی اعتماد درباره کارگردانی مشترک این پروژه سینمایی گفت: "حقیقت این است که در چنین فیلم هایی هیچکدام از ما به دنبال سهم نیستیم. مهمترین اصل این است که نتیجه کار مقبول باشد. من از کسانی که در گذشته با آنها کارهای مشترکی انجام داده ام و به نوعی به عقایدی و نظرات مشابهی رسیدیم، برای ادامه کار استقبال می کنم."

وی درباره نقش سارا و سختی های این نقش توضیح داد: "من در طول زمان فیلمبرداری هر گز به باران به عنوان دخترم نگاه نمی کردم و حتی لحظاتی که نقش وی سختی های خاصی داشت من توجه ای به وی نمی کردم، اما زمان مونتاژ حتی از دیدن بعضی پلان ها که باران در آن حضور داشت، اذیت می شدم. آن چیزی که بیشترین فشار روحی را در این فیلم برای من به وجود آورد زمانی بود که ما تحقیقات خود را انجام می دادیم. در آن زمان با جوانانی رو به رو می شدم که وضعیت اسفناکی داشتند و این موضوع برای من خیلی سخت بود."

وی راجع به خط روایتی داستان خاطرنشان کرد: "فیلمنامه ما یک قصه پرماجرا نبود. در طول داستان فردی به تصویر کشیده می شد که تمایل به ترک اعتیاد دارد، ولی قدرت آن را ندارد. درباره سیاه و سفید بودن فیلم نیز باید بگویم این تصمیمی بود که بر اساس مضمون فیلم از همان ابتدا گرفته شده بود."

محسن عبدالوهاب درباره ساخت این فیلم گفت: "من بسیار خوشحالم که بخشی از زندگی خود را صرف ساخت این فیلم کرده ام. از از لحاظ معنوی این کار متعلق به بنی اعتماد است و به نوعی خط و مرزی برای این کار مشترک در نظر نگرفته ایم. البته طرح اولیه فیلم متعلق به بنی اعتماد بود. در مراحل دیگر ساخت نیز با مشاوره ها و نظرات مشترک کار را ادامه دادیم و از اینکه در در کنار وی و در سایه این فیلمساز برجسته بوده ام، بسیار خوشحالم."

کوثری درباره هدف از تولید این فیلم گفت: "در هر کاری هدف مهمتر از همه چیز است. ما با ساخت این فیلم قصد داشتیم به معضل بزرگ اعتیاد بپردازیم که امروز گریبانگیر جوانان ما شده است. ما با حضور یک گروه تحقیق و پژوهش توانستیم به نوعی به خانواده ها هشدار بدهیم و این هشدار را به تصویر بکشیم. دغدغه من پرداختن به مسایل اجتماعی است و تمامی آثار من به نوعی به این موضوع توجه دارند."

کلاری در ارتباط با تکنیک استفاده شده برای ضبط تصاویر این فیلم توضیح داد: "شاید در اولین قدم هایی که برای تولید این اثر برداشتیم، موضوعی که به وجود آمد بحث ساختاری فیلم بود. از ابتدا دنبال سمت و سوی دیگری در ساختار فیلم بودیم و برای اینکه به این موضوع برسیم از تکنولوژی دیجیتالی استفاده کردیم تا از این طریق با یک دوربین کوچک بتوانیم کار را بهتر انجام دهیم."

مسعود رایگان درباره نقش خود عنوان کرد: "این دومین تجربه من در کنار بنی اعتماد بود. نخستین بار سال 59 در نمایشی از وی به ایفای نقش پرداختم و بسیار خوشحالم که دوباره در کنار این فیلمساز و در اثری دیگر حضور داشتم. در این فیلم تمامی عوامل در جای خود قرار داشتند و شاید به همین دلیل است که نتیجه کار اثری خوب و قابل قبول شده است."

باران کوثری بازیگر نقش سارا در ارتباط با خلق این کاراکتر گفت: "من حدود سه ماه قبل از فیلمبرداری برای این نقش تحقیقات مفصلی انجام دادم. برای نمونه در کلاس های آموزشی ترک اعتیاد شرکت می کردم و با کسانی که ترک کرده بودند هم صحبت می شدم و نظرات آنها را گوش می کردم. البته در رسیدن به این نقش دکتر کامکار و مرتضوی نیز کمک های زیادی به من کردند. راهنمایی بنی اعتماد و عبدالوهاب در طول کار را نیز نباید نادیده گرفت."

وی درباره شخصیت پردازی نقش یک معتاد اظهار داشت: "این فیلمنامه شخصیت پردازی خوبی داشت. البته ما در به تصویر کشیدن این نقش از کلیشه های موجود کمتر استفاده کردیم و بیشتر سعی داشتیم که از شکل های جدیدی که کلیشه نیست استفاده کنیم."

منبع : مهر