تبیان، دستیار زندگی
ی " بایرام فضلی : این فیلم بی‌زمان و مكان است بایرام فضلی گفت: در ساخت فیلم «بازهم سیب داری» به دنبال درام كلاسیك نبودم، بلكه به دنبال قصه‌های شرقی همانند داستان‌های «شهرزاد» در «هزار و یك شب» بودم. كارگردان فیلم «...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست مطبوعاتی " باز هم سیب داری "


بایرام فضلی : این فیلم بی‌زمان و مكان است

بایرام فضلی گفت: در ساخت فیلم «بازهم سیب داری» به دنبال درام كلاسیك نبودم، بلكه به دنبال قصه‌های شرقی همانند داستان‌های «شهرزاد» در «هزار و یك شب» بودم.

كارگردان فیلم «باز هم سیب داری» كه در نشست نقد و بررسی این فیلم ، روز گذشته ـ پانزدهم بهمن ماه ـ در سینما فلسطین سخن می‌گفت، ادامه داد: با قواعد سینمای كلاسیك به خوبی آشنا بودم و قصدم رسیدن به یك فرم جدید و ساختارشكنی بود، هر چند می‌دانستم احتمال دارد فیلم از نظر فرم درام یا تماشاگر لطمه بخورد.

فضلی تاكید كرد: فیلم از نظر فرم ربطی به ایران ندارد، هر چند از لباس‌ها و معماری ایرانی، الهام گرفته‌ایم اما فیلم را بی‌زمان و مكان كرده‌ایم. چون این ماجرا در هر نقطه دیگری از جهان می‌تواند رخ دهد، بلكه از تمام سینما الهام گرفته‌ام، البته از كسی كپی نكرده‌ام اما این فیلم حاصل تمام تجربیات من در سینما از جمله تجربیاتم در زمینه فیلمبرداری و طراحی صحنه است.

وی توضیح داد: فیلمبردار بودن این امكان را می‌دهد، كه ایده‌های گوناگون را تجربه كنم و تلاش كردم تصاویر مغشوش ذهنی‌ام در كنار یكدیگر قرار گیرند تا این فیلم در یك فرم نو، ساخته شود.

حمیدرضا آشتیانی، تهیه‌كننده فیلم نیز در این نشست گفت: ساخت این فیلم بدون حمایتهای مرسوم سینما رخ داده است.

وی افزود: دغدغه انجام كار فرهنگی و ساخت فیلمی است كه حرفی برای گفتن داشته باشد و امیدوارم ساخت این فیلم، جرقه‌ای باشد برای ساخت فیلم‌هایی دیگری از این نوع.

بایرام فضلی درباره پیام خاص فیلم‌اش گفت: فیلم من درباره مردمی است كه به صورتهای گوناگون تحت تاثیر نیروی قدرتمندی قرار دارند.

همچنین حمیدرضا آشتیانی‌پور ادامه داد: جریاناتی كه سینما را اداره می‌كنند به سطحی‌ترین لایه‌ها توجه می‌كنند و هر بار كه فیلمی، پا را فراتر از این بگذارد، ‌به عنوان نوعی فاجعه قلمداد می‌شود اما تلاش كردم اعتمادها را جلب كنیم و از حمایتها بهره‌مند شویم، هر چند جریان خودجوش سینما كمترین بهره را می‌گیرد.

منبع : ایسنا