تبیان، دستیار زندگی
شیمی علمی است که روی اتم های مواد، پیوندها و مولكول های آنها بررسی می کند. شیمی می تواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آنها را از کوچک ترین جزء ماده بررسی كند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمول های شیمیایی (1)

شیمی علمی است که روی اتم‌های مواد، پیوندها و مولكول‌ های آنها بررسی می کند. شیمی می‌تواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه‌ تولید آنها را از کوچک ترین جزء ماده بررسی كند.

فرمول های شیمیایی

در یک واکنش شیمیایی، اتم نه از بین می رود و نه تولید می شود، بلکه تعداد و جرم تمام اتم ها در دو طرف معادله شیمیایی با هم برابر می باشد، پس بعد از نوشتن یک معادله شیمیایی یک واکنش باید آنرا موازنه کنیم.
از جمله روش های موازنه یک واکنش شیمیایی، موازنه به روش ساده و بدون قاعده، روش وارسی که برای اکثر واکنش های ساده و پیچیده استفاده می شود، روش حل معادله و روش تنظیم نیمه واکنش ها  را می توان نام برد.

اتم ها نقاط بی اسکلتی هستند که بسته به فاصله آن ها از یکدیگر، نیروهای جذب کننده و دفع کننده بر یکدیگر وارد می کنند. 
شعاع یک اتم، انرژی یونش و الکترون خواهی اتم خواص تناوبی عنصرها را تعیین می کند. اتم ها با نسبت های جرمی مشخصی ترکیب می شوند و ترکیب درصد هر ماده مرکب خالص مشخص و ثابت است.

در فرمول شیمیایی یک ماده چه به صورت مولکول یا یون باشد اطلاعاتی را نشان می دهد. پس وقتی فرمول گلوکز (C6H12O6) را داریم می بینیم که گلوکز از عناصر (کربن، هیدروژن و اکسیژن) تشکیل شده است و ساختار مولکولی آن شامل 6 اتم کربن، 12 اتم هیدروژن و 6 اتم اکسیژن می باشد.
فرمول CaCl2 را برای یک ترکیب یونی در نظر بگیرید، ترکیب شامل یون های کلسیم و کلر می باشد. (به نسبت 1به2) 
به این گونه اطلاعات در شیمی اطلاعات کمی گفته می شود و فرمول های شیمی همیشه در دسترس یک شیمی دان می باشد و اطلاعات بیشتری نیز به او می دهد.

در جدول تناوبی جرم های اتمی و در جدول وزن های اتمی می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو کنید.(جرم های اتمی نسبی عناصر از میانگین وزنی ایزوتوپ های آن عنصر محاسبه می گردد.)
از در هم آمیختن یک فرمول و جدول جرم های اتمی نسبی می توان جرم های نسبی آن فرمول را محاسبه کرد.
یک مول NaCl مقداری است که شامل یک مول یون Na+  و یک مول Cl- می باشد. (نماد هر عنصر یک مول از اتم های آن را نشان می دهد.)

- یک مول Na2SO4 شامل دو مول یون Na+ و یک مول یون SO4-2 می باشد. (که معرف یک مول Na2SO4 است.)
این استدلال را در مورد تمام مواد مرکبی مثل NaCl و Na2SO4 که به صورت یون وجود دارند، می توان به کار برد. فرمول یک ماده مرکب در یک معادله شیمیایی معرف یک مول از آن ماده می باشد که برای تمام مواد مرکب کاربرد دارد حتی آنهایی که به صورت مولکول های خنثی مجزا نیستند.

دانستید که با کنار هم قرار دادن نمادهای عناصر می توان فرمول های شیمیایی مواد مرکب را نشان داد پس یک فرمول شیمیایی ترکیبی از نماد ها برای نشان دادن ترکیب یک ماده مرکب می باشد. از روی فرمول عناصر موجود در یک ماده مرکب تعداد نسبی اتم های هر عنصر را می توان فهمید.

فرمول های شیمیایی (1)

مثال: آزمایش های انجام شده روی مولکول آب نشان می هد که آب مرکب از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن می باشد و از ترکیب دو اتم هیدروژن با یک اتم اکسیژن، یک مولکول آب تشکیل می شود. از این رو فرمول آب را به صورت H2O می نویسیم. عدد 2 در کنار H نشان می دهد که دو اتم هیدروژن در یک مولکول آب وجود دارد. به طوری که ملاحظه می کنید در کنار اکسیزن عددی نوشته نشده است.(هر گاه در کنار عنصری عددی به صورت اندیس پایین( مانند H2 ) نوشته نشده باشد نشان دهنده آن است که یک اتم از آن عنصر در ساخت مولکول آن وجود داشته است.

فرمول های شیمیایی لازمه علم شیمی می باشد زیرا شیمی علم مواد نام دارد، بنابراین برای این که ماهیت مواد را بهتر بررسی کنید ابتدا لازم است فرمول های آنها را بدانید.
برای نوشتن فرمول ابتدا باید با آنیون ها و کاتیون ها  آشنا باشید و آنها را به خوبی یاد بگیرید و حفظ کنید، در غیر این صورت نمی توانید فرمول نویسی کنید.
ادامه دارد ...
فرمول های شیمیایی (2)

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان