تبیان، دستیار زندگی
گاه موقعیت جغرافیایی (مساحت ) استان سیستان و بلوچستان بین 25 درجه و3 دقیقه تا 31 درجه و 28 دقیقه عرض شمالی و 58 درجه و47 دقیقه تا 63 درجه و 19 دقیقه طول شرقی در جنوب شرقی ایران قرار دارد . وسعت آن 187052 کیلومتر مربع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستان و بلوچستان در یك نگاه


موقعیت جغرافیایی (مساحت )

استان سیستان و بلوچستان بین 25 درجه و3 دقیقه تا 31 درجه و 28 دقیقه عرض شمالی و 58 درجه و47 دقیقه تا 63 درجه و 19 دقیقه طول شرقی در جنوب شرقی ایران قرار دارد . وسعت آن 187052 کیلومتر مربع بوده و متجاوز از4/11 درصد از مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده است . حدود15197 کیلومتر مربع مربوط به سیستان و 172305 کیلومتر مربع مربوط به بلوچستان است.

وضعیت آب و هوایی

استان سیستان و بلوچستان از لحاظ طبقه بندی اقلیمی درناحیه اقلیمی بیابانی و خشك می باشد.

در یك تقسیم بندی كلی می توان گفت مناطق ایرانشهر ، زابل و باهوكلات ، آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است . مناطق سراوان ، خاش ، چابهار ، آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه كوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا كوههای بشاگرد ، آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند . اقلیم مشرق ارتفاعات و فلاتهای مرتفع و كم وسعت میان آن ، نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.

میزان نزولات در مناطق مختلف معمولاً بین 130- 70 میلیمتر می باشد . در سال بارندگی گاه موجب ایجاد سیل و خسارت شدید میگردد ولی در صورت مهار سیلابها امكان توسعه كشت افزایش می یابد.

در تابستان حداكثر حرارت شهرستانهای ایرانشهر و زابل به 50 درجه سانتیگراد می رسد . شهرستانهای دیگر حرارت پائینتری دارند . حداقل درجه حرارت زمستان در زاهدان و خاش معمولا 8-7 درجه سانتیگراد زیر صفر و هر چند سال یكبارتا 18- درجه سانتیگراد نیز نزول می كند . زاهدان سردترین و ایرانشهر گرمترین شهرهای استان است.

در نواحی جنوبی و ساحلی استان یعنی تا شعاع حدود150 کیلومتری از ساحل دریا در زمستان درجه حرارت شب و روز بین 25-10 درجه سانتیگراد متغیر بوده و این ویژگی همراه با رطوبت نسبی 95- 50 درصد در طول سال استعداد فراوان تولید محصولات گرمسیری و سبزیجات غیر فصل را فراهم نموده است . همچنین این نوسانات رطوبت و وجود بادهای موسمی همچون بادهای معروف به صد و بیست روزه و باد هفتم یا گاوكش و ریزش جوی و اختلاف دما در 24 ساعت به استثنای نواحی معتدل سواحل دریای عمان شرایط خاص اقلیمی ، پوشش گیاهی و جانوری مناظر بدیعی را به وجود آورده است.

ادامه...

منبع:

تبیان سیستان و بلوچستان