تبیان، دستیار زندگی
آگاما نوعی از مارمولک است که در مناطق کوهستانی و جنگلی آفریقا جنوبی زندگی می کند و اندازه ای حدود 25 سانتی متر و یک تاز پشتی نازک دارند ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آگامای آفریقایی

آگاما نوعی از مارمولک  است که در مناطق کوهستانی و جنگلی آفریقا جنوبی زندگی می کند  و اندازه ای حدود 25 سانتی متر و یک تاز پشتی نازک دارند .

شهرزاد فراهانی-بخش کودک و نوجوان تبیان
آگامای آفریقایی

آگاما آفریقایی یکی از زیباترین خزندگان دنیاست.رنگ این خزنده بنابر  موقعیت اجتماعی و تغذیه ای که دارد تغییر می کند. و ترکیبی از رنگ سبز،زرد،سرخ و آبی را به خود می گیرد.

جنس نر این خزنده بسیار خوش رنگ ترو زیباتر از جنس ماده آن است. در حالی که جنس ماده رنگ بسیار ساده قهوه ای  -خاکستری دارد.
آگاما بسیار بی آزار و اصطلاحا خجالتی است و از انسان ها فرار می کند. آگاما برای سیر کردن شکم خود از حشرات کوچک مانند موریانه ها و مورچه ها و سوسک و مگس و پروانه تغذیه می کند،و به عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری می شود. این نوع خزنده در گرما دیده می شود و اکثرا در سرما میلی به دیده شدن ندارد.

البته  در سرما و شب و روز نیز تغییر رنگ می دهد و این باعث شده است که گاهی با آفتاب پرست اشتباهی گرفته شود.
این خزنده می تواند به راحتی  از صخره ها و دیوارها بالا رود و طعمه خود را شکار کند. این جاندار در طول روز فعال است و دمای 38 درجه سانتیگراد را می تواند تحمل بکند. میانگین طول عمر این مارمولک در طبیعت بین 25 تا 28 سال است.

آگامای آفریقایی

کانال کودک و نوجوان تبیان

koodak.tebyan.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.