تبیان، دستیار زندگی
) نجات معجزه آسای كوهنوردان ایرانی در گاشربروم تیم ملی كوهنوردی ایران ، صبح روز عید میلاد حضرت زهرا(س ) در آستانه صعود به قله 8068 متری گاشربروم 1 و در ارتفاع 7900 متری با ریزش بهمن مواجه شد ولی در شرایطی كه معجزه می نمود نفر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا(س)

نجات معجزه آسای كوهنوردان ایرانی در گاشربروم

تیم ملی كوهنوردی ایران ، صبح روز عید میلاد حضرت زهرا(س) در آستانه صعود به قله 8068 متری گاشربروم 1 و در ارتفاع 7900 متری با ریزش بهمن مواجه شد ولی در شرایطی كه معجزه می نمود نفرات حادثه دیده جان سالم به در بردند.

تیم ملی كوهنوردی كشورمان كه متشكل از 12 نفر سوم تیر ماه عازم پاكستان شد قریب به یك ماه در تلاش برای فتح یازدهمین قله مرتفع دنیا از سلسله جبال هیمالیا در منطقه قراقروم بود.

این تیم در روزهای گذشته با برپایی 4 كمپ در ارتفاعات مختلف درصدد صعود نهایی به قله گاشربروم 1 بود كه متاسفانه بدلیل شرایط نامساعد جوی در منطقه كه با كولاك و بارش شدید برف همراه بود امكان صعود فراهم نمی شد.

صبح یكشنبه 26 مرداد ماه با مساعد شدن نسبی هوا تیم اول ایران كه در كمپ چهارم و در ارتفاع 7300 متری در انتظار به سر می برد حمله خود را به سمت قله آغاز كرد.

تیم اول متشكل از4 نفر به نام های محمد اوراز، حسن نجاریان، داود خادم و مقبل هنرپژوه  كه در آمادگی كامل به سر می بردند تا ارتفاع 7900 متری پیش می روند و در حالیكه تنها 160 متر با قله فاصله داشتند در یك لحظه غافلگیر كننده با ریزش ناگهانی بهمن روبه رو می شوند كه دو نفر از آنان اسیر بهمن شده و متوقف می شوند.

این گزارش حاكی است در شرایطی كه ریزش بهمن در ارتفاع 8000 متری بسیار شدید و غیر قابل تصور است و نجات از آن تقریبا غیرممكن است هیچ امیدی به زنده ماندن این دو نفر نمی رفت اما در امدادی غیبی كه با عنایت واسعه حضرت حق و استمداد خانم حضرت فاطمه زهرا(س) كه نام بزرگوار ایشان رمز این صعود نیز بود هر دو كوهنورد با تلاش نفرات تیم حمایت كننده از این حادثه جان سالم به در بردند و همگان در حیرت ازاین نجات كه در سایه امداد آسمانی منجر شد، حیات دوباره آنان را معجزه الهی نام نهادند. نفرات تیم ملی به كمپ بازگشتند و متاسفانه صعود به گاشربروم 1 كه ماه ها برای صعود به آن در اردو به سر می بردند میسر نشد ولی این چیزی از شایستگی جوانان غیور تیم ملی كم نمی كند.

هفته ها انتظار در ارتفاعات پوشیده از برف ویخ برای مساعد شدن هوا و صبر و مقاومت در برابر سرما و 3 بار صعود به سمت این قله مرتفع فقط و فقط نشان از توان بالای بدنی و آمادگی فنی نفرات و از همه مهمتر عشق به سرافرازی میهن و تلاش در كسب افتخاری دیگر برای كشور عزیزمان را دارد.

بدون شك ملت شریف ایران اسلامی ضمن تحسین غرورملی و همت بلند این عزیزان خداوند منان را برای این امداد و عنایت و نجات و سلامتی نفرات تیم شكرگزار است.