تبیان، دستیار زندگی
زندگی در شهر چند میلیونی کابل اگرچه ممکن است، با سختی ها و دشوارهایی برای ساکنان آن همراه باشد، اما شب های رمضان شور و حال دیگری بر این شهر حاکم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب های رنگارنگ کابل در رمضان

زندگی در شهر چند میلیونی کابل اگرچه ممکن است، با سختی ها و دشوارهایی برای ساکنان آن همراه باشد، اما شب های رمضان شور و حال دیگری بر این شهر حاکم است.

لواسانی - بخش سیاست تبیان

شب های رنگارنگ کابل در رمضان

ساکنان «کابل»، پایتخت افغانستان همانند ساکنان مناطق و شهرهای دیگر این کشور در رمضان به روزه داری و عبادت و ادای فرایض دینی و مذهبی این ماه مبارک مشغول هستند.
هرچه کابل در طول روزهای ماه رمضان آرام و ساکت نشان می دهد، در مقابل شب ها و پس از افطار شور و هیجان خاصی دارد. اگر در شهر قدم بزنید، می بینید که هرکس به کاری مشغول است، از کار در ساختمان  گرفته تا دور هم جمع شدن جوانان شهر در قهوه خانه ها برای شیر یخ خوردن و قلیون کشیدن تا رفتن به استخرها برای شنا و قدم زدن دسته جمعی دوستان.

شب های رنگارنگ کابل در رمضان

نیروهای امنیتی همواره حاضر در میدان

آنچه به این صحنه های شبانه در کابل جلوه دلنشین می بخشد، امنیتی است که در محله ها و نقاط مختلف شهر به چشم می خورد، امنیتی که باید آن را مرهون وظیفه شناسی نیروهای امنیتی و مسلح افغانستان در تامین آن نه تنها برای ساکنان پایتخت، بلکه تمام شهرهای کشور است.
اما تامین امنیت این شهر چند میلیونی که با مناطق ناآرامی مانند لوگر، میدان وردک، پروان، ننگرهار و کاپیسا هم مرز است، طی ماه مبارک رمضان ماموریت آسانی برای نیروهای امنیتی نیست.

شب های رنگارنگ کابل در رمضان

شیر یخ معروف پس از افطار

کمتر کسی را در کابل می توان دید که پس از افطار از خانه بیرون زده باشد و به سراغ «شیر یخ» نرفته باشد. کار شیر یخ فروشان کابل در ماه رمضان سکه است و آنها تا پاسی از شب به فروش شیر یخ هایشان مشغول هستند.
کسانی که از توان و قدرت مالی بهتری برخوردار هستند، در این شب  های ماه سری به رستوران ها نیز می زنند و به تناسب وضع مالی ساعاتی از شب خود را در آنها در کنار دوستان یا اعضای خانواده سپری می کنند.

شب های رنگارنگ کابل در رمضان

کار در شب

در کنار مردمی که شب خود را به شیر یخ خوردن و یا رفتن به رستوران های شهر سپری می کنند، برخی از اهالی شهر مانند کارگران ساختمانی برای فرار از گرمای روز ترجیح می دهند، پس از افطار و طی ساعات شب تا موعد سحر کار کنند.
این موجب شده تا در ماه رمضان ساخت و سازها در شهر بیش از آنکه طی ساعات روز انجام شود، پس از افطار و شب ها تا موعد سحر صورت  گیرد. اکثر افرادی که به این ساعات کاری روی می آورند، از کارگران فقیر و ناتوان کابل هستند که به صورت روز مزد کار کرده و برای سیر کردن شکم افراد خانواده اشان، به سخت ترین کارها تن می دهند.
در میان این کارگران مردان سالمندی دیده می  شوند که برای تامین معاش از اولین ساعات شب تا سپیده دم به حمل خشت و سنگ مورد نیاز ساختمان های در حال ساخت مشغول هستند.

شب های رنگارنگ کابل در رمضان

جوانان و ورزش شبانگاه

ورزش، بخش دیگری از شب  های کابل را تشکیل می دهد. بخشی از جوانان شهر پس از افطار تا پاسی از نیمه شب ترجیح می دهند، اوقات خود را به شنا در استخرها و یا بدنسازی، فوتسال و ورزش  های رزمی در سالن های ورزشی سپری کنند. به همین دلیل کلوب های ورزشی در شب  های رمضان بازار خوبی دارند و مملو پر از مشتری هستند.

شب های رنگارنگ کابل در رمضان

شب نشینی های دوستانه

قهوه خانه های کابل بسیار معروف اند و شب های ماه رمضان این قهوه خانه ها به جایی برای تشکیل بزم ها و نشست های شبانه دوستانه جوانان تبدیل می شود تا ضمن نوشیدن چای و کشیدن قلیان از حال هم خبر دار شوند.
زندگی در شهر کابل اگرچه سخت، اما رنگین  است و برای دیدن این رنگ های زیبای زندگی به ویژه در شب های ماه مبارک رمضان کافی است، در خیابان ها و کوچه پس کوچه های آن قدم بزنید.