سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
نکته‎ی مهم دیگری که در نوشتن هر بازی باید مورد توجه قرار بگیرد شرط برد و باخت است، در این بازی در صورتی که دشمنی موفق شود به پکمن برسد، پیغام باخت نمایش داده شود و نیز اگر قبل از آن تمام دانه ها را خورد و امتیاز مورد نظر را کسب کرد پیغام برد نمایش داده...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن نصرتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بازی با #C - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم


هدف کلی:
آشنایی با پیچیدگی های نوشتن یک بازی


سرفصل های تئوری:
1- شرط برد و باخت
2- تنظیمات
3- ذخیره و بازیابی بازی


مقدمه:
در جلسه ی قبل نحوه ی حرکت دشمنان را نیز پیاده سازی کردیم، در این جلسه می خواهیم ریزه کاری های مانده برای تکمیل بازی را یاد بگیریم.


شرط برد و باخت:
نکته ی مهم دیگری که در نوشتن هر بازی باید مورد توجه قرار بگیرد شرط برد و باخت است، در این بازی در صورتی که دشمنی موفق شود به پکمن برسد، پیغام باخت نمایش داده شود و نیز اگر قبل از آن تمام دانه ها را خورد و امتیاز مورد نظر را کسب کرد پیغام برد نمایش داده شود و به مرحله ی بعد برود، این مراحل را در تابعی با نام check پیاده سازی می کنیم:

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

و همان طور که در کد هم مشاهده می کنید می توانیم برای برد و باخت صفحاتی برای نمایش پیغام طراحی کنیم:

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم


 در نهایت نیز لازم است در صورت برد به مقداردهی های اولیه برای شروع مرحله ی دوم را انجام دهیم، یعنی در صورتی که کاربر روی play next level کلیک کرد لازم است مکان پکمن و دشمن ها به جای اول مناسب با مرحله ی دوم تغییر کند، نقشه ی متناسب خوانده شود و مرحله ی دوم آغاز شود.


سایر گزینه های منو:
همان طور که در جلسات اول هم گفتیم، منوی اصلی بازی می تواند شامل گزینه هایی مانند تنظیمات و یا load باشد، معمولاً در تنظیمات در صورتی که بازی دارای صدا باشد (که بازی ما نداشت) گزینه ای برای تنظیم میزان صدا قرار داده می شود و گزینه ای هم برای تنظیم حالت صفحه:

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

و برای تمام صفحه کردن برنامه می توان از تابع زیر کمک گرفت:

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

ذخیره و بازیابی بازی:
و در آخر در صورتی که قصد ذخیره کردن حالت بازی در وسط بازی روی فایل را داشته باشیم، باید تصمیم بگیریم که اطلاعات را چگونه ذخیره کنیم، یکی از راه هایی که مخصوصاً در این بازی به کم بودن اطلاعات می توان استفاده نمود، استفاده از فایل های متنی است، بدین صورت که مثلاً می توان یک دکمه ی PAUSE روی صفحه ی بازی قرار داد تا اگر بازیکن در میانه ی بازی قصد بستن بازی را دارد اما دوست دارد دفعه ی بعد بتواند ادامه ی بازی را بازی کند، با زدن آن دکمه، منویی مانند زیر نمایش داده شود:

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

و در صورتی که کاربر درخواست ذخیره و بسته شدن بازی را داد، کافیست مکان پکمن و دشمنان و دانه های مانده را در فایلی ذخیره نماییم، و وقتی دفعه ی بعد کاربر روی دکمه ی load از منوی اصلی کلیک کرد همان اطلاعات را از روی فایل بخوانیم و با توجه به آنها به متغیرها مقدار بدهیم، برای مثال فایل زیر نمونه ای از اطلاعات ذخیره  شده در میان بازی است:

آموزش برنامه نویسی #c - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

که به صورت زیر مقدار دهی شده است:
سطر اول: مرحله بازی
سطر دوم: مختصات پکمن
سطر سوم و چهارم: مختصات دشمنان
سطر پنجم: تعداد دانه های مانده
سطر های بعدی: مختصات دانه های مانده


نکته:
فقط هنگام بازیابی این اطلاعات، بایست ابتدا نقشه ی مرحله ی بازی را بخوانید از روی فایل و سپس دانه های خورده شده را حذف کنید.

مطالب مرتبط:

ساخت بازی با #C - دوره پیشرفته، جلسه اول
ساخت بازی با #C - دوره پیشرفته، جلسه دوم
ساخت بازی با #C - دوره پیشرفته، جلسه سوم
ساخت بازی با #C - دوره پیشرفته، جلسه چهارم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: محسن نصرتی
تنظیم: نسرین صادقی 
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین