تبیان، دستیار زندگی
تلاوت سوره یوسف یادآور هنرنمایی سلحشور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاوت سوره یوسف یادآور هنرنمایی سلحشور

تلاوت سوره یوسف یادآور هنرنمایی سلحشور

به نقل از تبیان تلاوت روزانه یک جزء در ماه مبارک رمضان یکی از آداب و سنت های حسنه ای است که بر اساس این روایت رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) به آن عمل می شود که هر کسی در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند، پاداش کسی را دارد که در ماه های دیگر، ختم قرآن کرده باشد.
مردم روزه دار در این روزها سوره ای را تلاوت می کنند که هر آیه ای از آن به همراه تصاویری هنرمندانه در ذهن ها نقش می بندد و در دل ها جا می گیرد.
سوره یوسف که دوازدهمین سوره قرآن است، در جزء های 12 و 13 قرار گرفته و این روزها مردم روزه دار با تلاوت هر آیه از آیات این سوره که به احسن القصص معروف است، به یاد بخش هایی از نمایش مجموعه یوسف پیامبر ساخته مرحوم فرج الله سلحشور می افتند و لذت درک مفاهیم آیات این سوره را با قلب و جان خود حس می کنند.
نقشه فرزندان حضرت یعقوب برای قتل یوسف، قرار گرفتن یوسف در قعر چاه، ورود یوسف به قصر عزیز مصر، داستان زلیخا و بریدن دستان زنان مصر، زندان رفتن یوسف و تعبیر خواب دو زندانی، تدبیر یوسف در اقتصاد مصر و اجرای عدالت اجتماعی، ملاقات برادران یوسف در قصر پادشاه مصر و ملاقات یعقوب و فرزندش پس از سال ها دوری و هجران از بخش هایی است که تصاویر آن هیچگاه از یاد بینندگان آن فراموش نخواهد شد.
این روزها که آیات این سوره را تلاوت می کنند به روان مرحوم سلحشور درود می فرستند که چگونه هنر را با دین به هم آمیخت و آوازه این محصول هنری نه تنها در ایران که در گوشه و کنار جهان و حتی غیر مسلمانان را به دیدن این سریال تشویق کرد.
دو ماه پیش که سریال یوسف پیامبر برای چندمین بار از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، توجه مردم را دوباره به خود جلب کرد و نظرات بینندگان این سریال جالب بود که چگونه با شور و اشتیاق قسمت های تکراری را دوباره می دیدند و جانشان با مفاهیم ایمان، توکل، تقوی، مبارزه با نفس، صداقت، وفای به عهد، قناعت، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم و ده ها آموزه دینی سیراب می شد.
ماه رمضان امسال مردم روزه دار در حالی سوره یوسف را تلاوت می کنند و مفاهیم بلند آن را با یادآوری بخش های مختلف یوسف پیامبر مرور می کنند که جای سلحشور خالی است و بر او و هنرمندی او درود می فرستند که چگونه سینمای دینی را معنا بخشید و ارزش های دینی و مفاهیم قرآنی را به تصویر کشید.
سلحشور مایه آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملت های دیگر کشورها شد و با ساخت سریال یوسف پیامبر، اثری پرآوازه و ماندگار خلق کرد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال فرمود، «سلحشور سینمای ایران یکی از پیشروهای کار انقلابی و اثرگذاران فرهنگی کشور بود».
از همان زمانی که سلحشور یوسف پیامبر را می ساخت، به فکر تولید مجموعه حضرت موسی بود و بخش هایی از فیلمنامه آن را نیز آماده کرد ولی اجل به او مهلت نداد و کار نیمه تمام او امروز به عهده هنرمندانی است که امیدوارند اثری همچون یوسف پیامبر و حتی بهتر از آن را خلق کنند.
جمال شورجه در همان روزهای درگذشت سلحشور به خبرنگار ایرنا گفت که 72 قسمت از سریال حضرت موسی تحویل صدا و سیما شده و کارشناسانی همچون حجت الاسلام مهدی طائب، محسن میرباقری و منصور براهینی در زمینه فیلمنامه این مجموعه همکاری داشتند.
اگر سریال یوسف پیامبر یک فیلم دینی و مذهبی بود اما برخی معتقدند مجموعه حضرت موسی یک فیلم دینی و ضد صهیونیستی است.
حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون اجتماعی فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از آخرین اثر مرحوم سلحشور به عنوان یک فیلم استکبارستیز یاد کرد و گفت: فیلم نیمه کاره حضرت موسی (علیه السلام) یک نگاه جهانی و استکبارستیزی داشت و به دنبال آن بود که سبک زندگی اسلامی را در جهان با مفهوم «نه زیر بار ظلم می رویم و نه ظلم می کنیم» ارائه دهد.
وی افزود: مرحوم سلحشور قصد داشت تابلوی مبارزه با صهیونیست را در این فیلم برافراشته کند و نگاهش در سریال حضرت موسی این بود که بزرگترین جنایت و آسیب جهانی صهیونیسم و نگاه استکبارستیزی را به نمایش درآورد.
اینک چشمان مردم به دستان تهیه کنندگان آخرین یادگار سلحشور و اراده مسئولان هنری و فرهنگی کشور است تا هرچه زودتر به پای تماشای سریال حضرت موسی بنشینند و همانگونه که طعم فهم آیات سوره یوسف را می چشند، در سال های آینده نیز پای رحل های قرآن و در حال جزء خوانی آیات مربوط به داستان های حضرت موسی که در جای جای قرآن نیز فراوان است، مفاهیم و آموزه های قرآنی را با یادآوری صحنه های هنرمندانه این فیلم در دل های خود ماندگار کنند.
همین موضوع برای ساخت سایر فیلم های قرآنی و دینی همچون قسمت های بعدی محمد رسول الله(ص) صادق است تا تمام مردم جهان در قاب سینمای دینی با سنت و سیره رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) و زندگی آن حضرت در عرصه های مختلف آشنا شوند.
فراهنگ**1003**1027


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .