تبیان، دستیار زندگی
در جوامع توسعه یافته جریان سیاسی پیروز در انتخابات، زمامداری تمامی امور را در دست می گیرد اما در کشور ما حالت بینابینی در این زمینه وجود دارد و با روی کار آمدن هر جریانی در انتخابات تمام ارکان زمامداری در اختیار شان قرار نمی گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباکلام و عملکرد دولت روحانی

در جوامع توسعه یافته جریان سیاسی پیروز در انتخابات، زمامداری تمامی امور را در دست می گیرد اما در کشور ما حالت بینابینی در این زمینه وجود دارد و با روی کار آمدن هر جریانی در انتخابات تمام ارکان زمامداری در اختیار شان قرار نمی گیرد.

بخش سیاست تبیان

زیبا کلام ، حسن روحانی ، دولت امید ، تدبیر و امید ، انتخابات ، توافق هسته ای ، برجام ، بین الملل

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا ، دکتر صادق زیبا کلام در مراسم بزرگداشت 24 خرداد با عنوان ' ضیافت 24 در امتداد تدبیر و امید ' گفت : دولت روحانی توانست در حوزه بین الملل دگرگونی ایجاد کند.
زیباکلام اظهار داشت : با وجود نمره بالایی که در این حوزه به دولت روحانی تعلق می گیرد ، اما برخی افراد و جناح ها این توافق را بدتر از عهدنامه ترکمنچای توصیف می کنند .
وی افزود : اساس و بنیان هر داوری در مورد برجام اگر نخواهد بر مبنای مصالح ملی مطرح شود ، داوری نیست .
این تحلیگر مسائل سیاسی گفت : داوری در باره برجام اگر صرفا با انگیزه سیاسی و جناحی باشد باید آن را رد کرد .
وی افزود : نگاه به فعالیت های هسته ای نباید ایدئولوژیک باشد و باید همچون فعالیت های پتروشیمی ، فولاد و حمل و نقل به آن نگریست .
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت : تحول در موضوع هسته ای لاجرم باید در جهت منافع ملی باشد ، ولی متاسفانه از سال 82 تا سال 92 نگاه به این موضوع امنیتی بود و این نگاه هم در مسئولان و مجموعه نظام دیده می شد .
وی لازمه ارزیابی واقع بینانه از عملکرد دولت روحانی را در نظر داشتن سه مولفه دانست و افزود : ارزیابی بر اساس این سه مولفه می تواند مبنای مناسبی برای نقد عمکلرد سه ساله دولت تدبیر و امید باشد .
زیباکلام یکی از مولفه ها را شرایط حاکم بر کشور و فضای بین المللی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم دانست و اظهار داشت : کشور در شرایط نامطلوب از جمله خزانه خالی ، انبوه بدهی ، پیچیده شدن موضوع هسته ای و حتی کمبود برخی کالاهای اساسی در اختیار دولت روحانی قرار گرفت .
وی افزود : اگر ارزیابی از عملکرد دولت روحانی بدون در نظر داشتن این وضعیت باشد ، واقع بینانه نیست .
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران دومین مولفه را میزان اختیارات دولت دانست و توضیح داد : در جوامع توسعه یافته جریان سیاسی پیروز در انتخابات ، زمامداری تمامی امور را در دست می گیرد .
وی افزود : در کشور ما حالت بینابینی در این زمینه وجود دارد و با روی کار آمدن هر جریانی در انتخابات تمام ارکان زمامداری در اختیار شان قرار نمی گیرد .
او ادامه داد : قوه مجریه در ایران ریاست بخشی از امور اجرایی کشور را در اختیار دارد و بخش های دیگر از جمله قوه قضائیه ، مجلس شورای اسلامی ، صدا و سیما ، سپاه ، ائمه جمعه و جامعه مدرسان دور از دسترس رئیس جمهوری و دولت است .
زیباکلام همراهی یا عدم همراهی دیگر بخش ها با دولت را سومین مولفه برای ارزیابی واقع بینانه عملکرد دولت یازدهم دانست .
این استاد دانشگاه تهران با طرح این پرسش که آیا میزان حمایت ارکان دیگر از دولت یازدهم به همان اندازه دولت نهم و دهم بوده است ، افزود : در حالی که تمامی ارکان نظام کمر بسته در خدمت دولت قبل بودند یک هزارم این خدمت را به دولت روحانی ارائه نکردند .
وی ادامه داد : رئیس دولت نهم و دهم که از او به عنوان معجزه هزاره سوم ، حلول روح شهید رجایی و دولت مکتبی نام برده می شد ، حمایت یکپارچه تمامی ارکان قدرت را بویژه در چهار سال اول ریاست جمهوری در اختیار داشت .
زیباکلام گفت : دوران سه ساله فعالیت دولت روحانی در شرایط نامطلوب فضای بین المللی سپری شد و روابط ایران با کشورهای همسایه اگر بگوییم تیره تر از زمان جنگ تحمیلی بود ، گزافه نگفته ایم .
این استاد دانشگاه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم را فراهم کردن مجار ابراز نظر در باره موضوع هسته ای دانست .
وی با اظهار این که نمره بالا به فعالیت اقتصادی تیم دولت یازدهم نمی دهد ، افزود : اقتصاد ایران به صورت بنیادی با مشکل مواجه است و با این فساد و ناکارآمدی هرگز هم درست نخواهد شد .
زیباکلام گفت : اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی است و در تاریخ بشر ثابت شده است که اقتصاد دولتی موفق نبوه است و نخواهد بود .
وی افزود : تنها راه موفقیت اقتصادی راهی است که کشورهایی همچون هند ، ترکیه ، برزیل و آرژانتین با وجود نداشتن ذخایر نفت و گاز پیموده اند و موفق شده اند.
استاد دانشگاه تهران در عین حال عملکرد دولت تدبیر و امید را در کنترل و مهار تورم خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت : با وجود این اقدامات اما رکود اقتصادی ، بیکاری و مفاسد اقتصادی کمر اقتصاد کشور را شکسته است .
وی با اظهار این که دولت یازدهم در کاستن بیکاری و رکود اقتصادی نتوانسته است به موفقیت های خوبی دست یابد ، افزود : امیدها برای سرمایه گذاری خارجی پس از برجام با تبلیغات افرادی در داخل و خارج کشور به سرانجام مورد نظر هنوز نرسیده است و برخی ها در تلاش برای دلسردی سرمایه گذاران خارجی در کشور هستند .
زیبا کلام نمره دولت یازدهم در زمینه سیاست داخلی ، مسایل اجتماعی و حقوق شهروندی را با اغماض قابل قبول توصیف کرد و گفت : من می دانم که بسیاری امور از جمله آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر در اختیار آقای روحانی نیست ولی این انتظار وجود دارد که نشان دهد که این موضوع ها برایش مطرح است .
وی از بازگشایی انجمن های صنفی دانشجویی و بازشدن فضای مطبوعات به عنوان بخشی از عملکرد موفق دولت یازدهم یاد کرد و افزود : فعالیت انجمن های صنفی دانشجویان که از 22 خرداد سال 88 متوقف شده بود اکنون از سر گرفته شده است.
مراسم گرامیداشت سالگرد 24 خرداد در ساری در سالن هلال احمر این شهر و با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
حضور انبوه جمعیت در این مراسم با وجود برگزاری آن در آستانه اذان مغرب برای برگزار کنندگان قابل پیش بینی نبود به گونه ای که تمامی دو طبقه سالن همایش مملو از جمعیت شد و دست اندرکاران مجبور به چیدن صندلی های اضافی در هر دو طبقه شدند.
تعداد زیادی از جمعیت به خاطر نبود فضای نشستن و پر شدن صندلی های ثابت و سیار مدتی بیش از دو ساعت را در راهرو سالن ها و خارج از سالن به صورت سرپایی به سر بردند .
در این همایش بیانیه ای هم قرائت و در آن بر ضرورت حمایت از دولت تدبیر و امید برای عبور دادن کشور از تنگناهای موجود تاکید شد.
استان مازندران در انتخابات 24 خرداد 92 رکورد رای دادن در کشور را با مشارکت بیش از 90 درصدی شکست و بالاترین میزان رای به رئیس دولت یازدهم را به خود اختصاص داد .
بر اساس گزارش ستاد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری استانداری مازندران در انتخابات 24 خرداد 92 در این استان یک میلیون و 814 هزار و 158 رای صحیح به صندوق های ریخته شده بود که از این تعداد یک میلیون و 80 هزار و 727 رای به حجت الاسلام حسن روحانی بود.


منبع : خبرگزاری ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .