تبیان، دستیار زندگی
ویژگی زندگی دنیا و آخرت از زبان قرآن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی زندگی دنیا و آخرت!

در لسان قرآن، زندگی دنیا، سرگرمی، تفاخر و تکاثر اموال و فرزند است، که این روزها بازار سرگرمی خیلی رواج دارد و بازی های اینترنتی زن و مرد و بچه و پیر و جوان را مشغول کرده است آن هم برای هیچ چیز.

title

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایکنا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، در ادامه بحث تحلیل روان شناختی حوادث صدر اسلام گفت: دومین عامل هوای نفس، حب دنیاست، عده ای صریحا زندگی آخرت را منکر شدند و گفتند با مرگ همه چیز تمام می شود که قرآن در مقابل این افراد می فرماید دلیل شما برای نفی آخرت چیست و اینکه با قاطعیت می گویید زندگی دیگری وجود ندارد، از کجا مطمئن هستید و چرا از روی ظن نفی می کنید.
وی افزود: در مقام بحث اینها محکوم هستند زیرا برای ادعای خود دلیلی ندارند، دسته دوم نفی نمی کنند، ولی می گویند ما چون نمی دانیم نمی توانیم زندگی خود را بر آن مبتنی کنیم؛ اینها نفی نمی کنند ولی طوری زندگی می کنند که زندگی دیگری در کار نیست.
آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: برخی هم استدلال می کنند که اگر زندگی دیگری وجود داشته باشد مانند این دنیاست یعنی همان طور که ما در این دنیا به دنیا آمدیم و بزرگ شدیم و برای خود امکانات ساختیم در آخرت نیز اگر باشد همین مراحل را طی خواهیم کرد.
این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: پس اعتقاد صحیح سه پایه لازم دارد؛ اول اینکه امکان و وقوع حیات دیگر وجود دارد، دوم اینکه باید سعادت آن دنیا را در این دنیا ساخت و این جا جای کاشت است و با هم مرتبط هستند لذا بحث قرآن درباره دنیا و آخرت اعتقادی است.
وی افزود: در زندگی دنیا وقتی انسان فکر فردا را می کند مقدماتی را فراهم می کند آیا عقل نمی گوید اگر آخرتی باشد نباید برای آنجا فکری کرد؟ برخی می گویند این دنیا نقد است و باید این را بچسبیم و برای آن هم باید ببینیم چه خواهد شد.
آیت الله مصباح یزدی در پاسخ قرآن به این دسته افراد تصریح کرد: دنیا یک خصوصیتی دارد که با آخرت قابل مقایسه نیست ولو اینکه در دنیا هیچ رنج و زحمتی هم نباشد زیرا این دنیا محدود است و لذات آن قابل قیاس با سرای دیگر نیست و عمر صدساله یک لحظه در مقابل بخشی از آخرت است و گاهی تعابیری در قرآن است که اصلا زندگی دنیا را نمی توان نام زندگی بر آن گذاشت.
این استاد حوزه بیان کرد: قرآن فرموده زندگی دنیای شما بازیچه و سرگرمی است و زندگی نیست؛ و تنهای تنها زندگی آخرت زندگی است و این دنیا بازیچه است بنابراین نمی توان دنیا را جایگزین کرد مگر می شود این دو را با هم مقایسه کنیم؟
وی افزود: در لسان قرآن، زندگی دنیا، سرگرمی، تفاخر و تکاثر اموال و فرزند است، که این روزها بازار سرگرمی خیلی رواج دارد و بازی های اینترنتی زن و مرد و بچه و پیر و جوان را مشغول کرده است آن هم برای هیچ چیز.
آیت الله مصباح یزدی اظهار کرد: اگر لذات دنیا مقدمه برای هدف بالاتری باشد، خود این مطلوب است. بحث ما بر سر لذاتی است که برای خود آن لذت باشد مثلا جوانی خودش را خوش تیپ می کند که دیگران از دیدن آن خوششان بیاید و دنبال این لذت است برای رسیدن به این لذت و هدف و غرض والاتری ندارد وگرنه آرایش زن و مرد برای یکدیگر که غرض عقلایی دارد و مفید برای آخرت است، خودش جزء هدف اخروی است.
وی با مذمومیت فخرفروشی از منظر قرآن تصریح کرد: تفاخر بر سر مال و همسر و خانه و ماشین و ... یکی از مشکلاتی است که خصوصا در میان بانوان وجود دارد و برخی بر سر اینکه فلان باغی در فلان هکتار داریم و در حساب بانکی من میلیاردها پول هست تفاخر می کنند ولی چه بهره ای از این همه مال نصیب این فرد می شود؟ آیا فرد بیش از آنچه خورده بهره ای از دنیا برده است؟ چه بسا آدم فقیری زندگیش از انسان پولدار لذیذتر هم باشد.
وی بیان کرد: از بس حقیقت آخرت از ذهن ما دور است قرآن مثالی زده است که آبی را ببینید که از آسمان نازل می شود و زمین خشک را سبز و دلپذیر می کند، اما مجددا در پاییز همین زمین زیبا خشک و سرسبزی ها مانند کاهی می شود که باد آن را این طرف و آن طرف می برد. بنابراین اگر صرف نگاه ظاهری باشد بازی است.
این استاد حوزه عنوان کرد: این سرگرمی که بازی کنید و به یکدیگر فخرفروشی کنید شما را از هدف اصلی باز می دارد و شما را فریب می دهد که تعبیر قرآن «متاع الغرور» است؛ مگر اینکه از این اسباب برای هدف آخرت بهره ببریم لذا می توان از لحظه لحظه عمر امروز  برای آخرت و متاع آن استفاده کرد.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.