تبیان، دستیار زندگی
در چند سال اخیر، كشور امارات، مسابقات و نمایشگاه هایی با عنوان «البرده» را برگزار كرده و با جمع آوری و نمایش آثار مطرح این مسابقات، سعی دارد هنر تذهیب را هنری عربی معرفی كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اماراتی ها سعی دارند هنر تذهیب را به نام خود کنند

title

در چند سال اخیر، كشور امارات، مسابقات و نمایشگاه هایی با عنوان «البرده» را برگزار كرده و با جمع آوری و نمایش آثار مطرح این مسابقات، سعی دارد هنر تذهیب را هنری عربی معرفی كند.

امیرحسین آقامیری هنرمند عرصه نگارگری و تذهیب كشور درباره تبلیغات محیطی در ماه مبارك رمضان و استفاده از هنرهایی همچون تذهیب و نگارگری در این گونه تبلیغات، اظهار كرد: هنر نگارگری و تذهیب با ریزه كاری های فراوانی همراه است و باید در جای خود ارائه شود.

وی ادامه داد: تنها هنر ایرانی و اسلامی همین هنر تذهیب و نگارگری كشور است. اینكه مردم شناخت كلی نسبت به این هنر پیدا كنند خوب است، اما من دیده ام برخی از این گونه آثار در تقاطع ها و اتوبان هایی نصب شده اند كه اساسا فرصت دیدنشان وجود ندارد. هر كاری را باید بنیادی انجام داد.

این هنرمند عرصه نگارگری و تذهیب كشور خاطرنشان كرد: در چند سال اخیر كشور امارات، مسابقات و نمایشگاه هایی با عنوان «البرده» را برگزار كرد و بسیاری از بهترین آثار ایران و تركیه را كه در هنر تذهیب سرآمد هستند جمع آوری كرد. البته هنرمندان تركیه نیز، هنر خود را وامدار ایران هستند. در این مسابقات كه در دبی برگزار شد، آثار اول تا پنجم را انتخاب و برای مجموعه شان خریداری می كنند و چند سال است كه این كار با هدف جمع آوری آثار تذهیب در موزه هایشان صورت می گیرد و سعی دارند هنر تذهیب را هنری عربی معرفی كنند. در واقع این آثار را در كشورهای مختلف به نمایش می گذارند و می خواهند هنر تذهیب را به نام خود كنند.

آقامیری ضمن ابراز تاسف از فعالیت های كشور امارات در زمینه هنر تذهیب، گفت: البته این اتفاق باعث شد سطح تذهیب در ایران هم به شدت رشد كند. اما اینكه سعی دارند تذهیب را به نام خود كنند اتفاق خوبی نیست و باید سعی كنیم با برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و حمایت از هنرمندانمان، این هنر را حفظ كنیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از آثاری كه در سطح شهر بر روی بیلبوردها به نمایش گذاشته شده، در موزه هنرهای معاصر تهران موجود است و سال هاست كه به نمایش درنمی آید. در صورتی كه آثار خوب در موزه لوور فرانسه در معرض دید عموم است و همین موضوع باعث جذب توریست برای این كشور و شهر پاریس می شود. بسیاری به موزه لوور می روند تا تابلوی مونالیزا را از نزدیك ببینند و این تابلو هم همیشه بر روی دیوار است. اما اینكه چرا بسیاری از آثار مطرح موجود در موزه هنرهای معاصر تهران مخفی شده، سوالی است كه هنوز برای آن جوابی نیافته ام و اگر می خواهیم كاری برای هنرهای تجسمی كنیم، باید كارهای اساسی باشد.

آقامیری همچنین درباره قابلیت های هنر تذهیب و نگارگری در مناسبت هایی همچون ماه مبارك رمضان، گفت: هنر تذهیب هنری كامل كننده است. قابلیت های بیانی كه یك تابلوی تصویری دارد از تابلوی تزئینی بیشتر است. هنر تذهیب نیز بیشتر جنبه تزئینی دارد. از زمانی كه مسلمانان به فكر تزئین معابد و مساجد خود افتادند، هنری را ابداع كردند كه انتزاعی از فرم های حیوانی و گیاهی است. این را ساده كردند، مظاهر مادی را از آن گرفتند و شكلی تزئینی به آن دادند كه مظاهر مادی در آن وجود نداشته باشد و نمازگزاری اگر رو به رویش تذهیب باشد، جلب توجه نمی كند و كراهت ندارد. چرا كه مادیت در آن نیست. به همین دلیل می توان از آن تنها به عنوان هنری تزئینی استفاده كرد. اما تصویر نگارگری به دلیل این كه موضوعی است و برآمده از مضامین و مفاهیم است و رنگ ها، فرم ها و ... بر اساس موضوع انتخاب می شوند، تاثیرگذاری بیشتری دارد و می تواند در فضاسازی و انتقال مفهوم كمك كند.



انتهای پیام/




خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .