تبیان، دستیار زندگی
هنرمندان با تمسک به فهم قرآن ماندگار می شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندان با تمسک به فهم قرآن ماندگار می شوند

هنرمندان با تمسک به فهم قرآن ماندگار می شوند

اصغر امیرنیا روز پنجشنبه با تشریح برنامه های کمیته هنری بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن به خبرنگار معارف ایرنا به نقل از تبیان ،گفت: آثار هنری نقش موثری در آشنایی و درک مفاهیم هر موضوعی دارند. زیرا یک اثر با فکر، مطالعه و هدف تولید می شود و هنرمند، فرهیخته و اندیشمندی است که علاوه بر اطلاعات از موهبت خدادادی یعنی برجسته سازی و زیباسازی برخوردار است.
وی افزود: هنرمند باید با معماری دینی و معلومات دینی ارتباط تنگاتنگی برقرار نماید تا اثری که خلق می کند، ماندگار باشد و موضوع های بسیاری در قرآن و سیره ائمه (علیهم السلام) وجود دارد که هر یک از هنرمندان در هر موضوعی می توانند در آن زمینه هنرنمایی کنند.
امیرنیا افزود: قصه ها و مثل های قرآنی در موضوع هایی همچون نحوه زندگی و برخورد با دیگران اعم از اقتصاد، معاشرت اجتماعی، سیاست، فرهنگ و علم از جنبه های ناشناخته ای است که در هر عصری به اقتضای زمان و مکان و فهم مردم کشف می شود و هر چه علم و تجربه و درک مردم بیشتر می شود، بهتر پی می برند که این مورد در قرآن و در 1400 سال گذشته بیان شده است.
وی تاکید کرد: اگر هنرمندان ما می خواهند جاودان و ماندگار شوند تنها راه تمسک به فهم قرآن و تبدیل آن به آثار و محصولات می باشد و هنرمند یا اندیشمندی که می خواهد در جهان تاثیر بگذارد باید اقتضای سنی، تحصیلات و آنچه که اطرافش می گذرد را درک کند تا وازدگی در جهان حاصل نشود بلکه مشتاق اخذ اطلاعات و تجربه باشند.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هنر دارای تنوع زیادی است و این تنوع سبب می شود تا هر یک از مخاطبان بر اساس علایق خویش از این محصولات در مجامع هنری و همچنین در نمایشگاه قرآن استفاده کنند.
وی همچنین گفت: هنرمند باید از افراط و تفریط بپرهیزد، چون هدف و رسالت خاص دارد و باید اعتدال و میانه روی را رعایت کند و لذا ایمان، دانش و تجربه در کنار اشتیاق و میل به یادگیری می تواند نسل آینده را تضمین نماید و اگر هنرمند یا اندیشمند یک بعدی پیش برود و مسیر را برای جوان هموار نکند، تمام رشته هایی که بافته است را پنبه خواهد کرد، زیرا خواسته یا ناخواسته جوانان اداره کننده آینده جامعه هستند.

** نمایش 50 تابلو با موضوع های قرآنی
امیرنیا درباره محصولات هنری عرضه شده در بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن گفت: 50 تابلوی کاریکاتور با موضوع هایی همچون کج فهمی ازقرآن و تکفیری ها، وسوسه های شیطانی، چهره مخالفان قرآنی، صهیونیزم و تلاش برای تخریب دین اسلام، تفرقه مسلمین، استفاده از نمادهای بشردوستانه برای مقابله با اسلام و پرورش دهندگان داعش در نمایشگاه امسال به نمایش درآمده است.
وی افزود: 40 قطعه عکس با موضوع های دفاع مقدس و قرآن، امامزادگان و توسل و نیایش مردم، طواف کعبه، راهپیمایی روز قدس با بهره گیری از اسمای باریتعالی، حلقه صالحین و قرائت قرآن، افطاری ماه رمضان، ختم قرآن، قرائت قرآن درمناسک حج، نمازجماعت، درپناه قرآن قراردادن مسافران، شب های احیا و کتیبه های مرقد شریف امیرمومنان(علیه السلام) از دیگر آثار هنری است که در نمایشگاه به نمایش درمی آید.
وی با بیان این که 15 تابلو به معرفی هنرمندان قرآنی می پردازد، افزود: 30 تابلو از خوشنویسان ایران و کشورهای عراق، سوریه، هلند، اسپانیا، فرانسه، بحرین، امارات و کویت در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شده است.

** نمایش 95 اثر خوشنویسی
مدیر کمیته هنری نمایشگاه قرآن با ارائه آماری از آثار به نمایش درآمده گفت: 95 اثر خوشنویسی با مضامین قرآنی، 18 نقاشی، 155 اثر نقاشی خط، 133 اثر نگارگری، 38 قطعه عکس، پنج اثر تصویرسازی، هفت اثر حجمی، 106 اثر منبت و معرق و همچنین آثاری در هنرهای سفال، سرامیک، قلمزنی، آثار فلزی، حجاری و خاتم کاری ارائه شده است.

** برپایی کارگاه های عملی
امیرنیا در ادامه گفت: کارگاه های عملی در بخش های مختلف برپا می شود که از جمله در حوزه هنرهای تجسمی 12هنرمند به ارائه 50 ورک شاپ می پردازند و در حوزه صنایع دستی با حضور 20هنرمند 90 ورک شاپ عرضه می شود.

** عرضه 60 اثر موزه ای
مدیر کمیته هنری نمایشگاه قرآن از عرضه 60 اثر موزه ایی سخن گفت و افزود: این آثار شامل قرآن و ادعیه است که از موزه های حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)، امام علی (علیه السلام)، کتابخانه ملی، مجموعه خصوصی صادق خرازی و 40 اثر تصویری از موزه ملک گردآوری شده است.

**
** اجرای نمایش های خیابانی
امیرنیا درباره هنرهای نمایشی گفت: نمایش خیابانی در سه ژانر با50 اجرای پرفورمنس ( اجرای نمایشی) و مفهومی برپا می شود و پانتومیم با مردان نقره ای با 30 اجرا، نقالی در10 اجرا و پرده خوانی نیز با 10 اجرا صورت می گیرد.
وی همچنین گفت: از دیگر برنامه های این بخش می توان به نمادهای حجمی اشاره کرد که ساخت سه نماد (المان) مفهومی با عنوان قدتبین الرشد، حی اعلی و آرم بسم الله است.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «به سوی فهم قرآن» از 24 خرداد ماه تا هشتم تیر ماه از ساعت 18 تا 23 و 30 دقیقه میزبان روزه داران و مشتاقان کتاب الهی است.
فراهنگ**1003** 1701


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .