تبیان، دستیار زندگی
سخت ترین امتحان انسان در زمینه محبت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت‌ترین امتحان انسان در زمینه محبت

سخت‌ترین امتحان انسان در زمینه محبت

تبیان به نقل از گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری استاد حوزه علمیه شامگاه جمعه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخته و درباره محبت به ائمه معصومین(علیهم السلام)، گفت: برای یاری امام عصر(عج) نیاز است که دوستان او تربیت شوند اما دشمنان حضرت حجت (عج) می‌خواهند ما تربیت نشویم.

وی افزود: یکی از شاخصه‌های تربیت محبت است که انسان باید آن را در راستای عشق الهی و دین او تنظیم کند.

حجت‌الاسلام ماندگاری، با اشاره به اینکه محبت سه اصل دارد، عنوان کرد: نخستین اصل محبت تولی و تبری است که به معنای دوست داشتن دوستان خدا و دشمن داشتن دشمنان خدا است، این اصل در دین اسلام جزئی از فروع دین است.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: بر اساس تولی و تبری است که انسان باید توبه‌کنندگان را دوست داشته باشد چرا که خداوند و ائمه معصومین(علیهم السلام) توبه‌کنندگان را دوست دارد، و بر همین اساس باید از ظالمان کناره‌گیری کرد چرا که خداوند آنها را دوست ندارد.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم که هر کس ظالمان را دوست داشته باشد در ظلم آنها شریک است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که برای حل مشکلات اقتصادی باید به متخصصان و داشته‌های خود تکیه کنیم، این بدین معنا است که ما نباید به ظالمان تکیه کنیم، چرا که بر اساس این آیه هر کس اصرار به ارتباط با ظالمان دارد برای کسب منفعت، مجبور می‌شود آنها را دوست داشته باشد.

این خطیب مشهور با اشاره به اینکه ما باید حب و بغض خود را در مسیر محبت الهی تنظیم کنیم، بیان داشت: برای تنظیم حب و بغض نیز باید به حلال و حرام‌های اسلام توجه کنیم، چرا که حلال پیامبر(صلی الله و علیه وآله) تا قیامت حلال است و حرام حضرت تا ابد حرام است.

وی با اشاره به آیه 24 سوره توبه، گفت: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر (صلی الله و علیه وآله) می‌فرمایند به مردم بگو پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزندان، اقوام، مال و ثروت و را دوست بدارید اما اجازه ندارید که آنها را بر دوستی و علاقه به خدا، رسول (صلی الله و علیه وآله)، اهل بیت(علیهم السلام) و جهاد مقدم بدارید.

حجت‌الاسلام ماندگاری در پایان خاطرنشان کرد: سخت‌ترین امتحان انسان در زمینه محبت این است که باید بتواند حق تقدم را به محبوب‌های الهی دهد.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.