تبیان، دستیار زندگی
بخشدار شهید هویزه، حامد جرفی از شهدای فعال قرآنی بود که عمر خود را صرف خدمت به قرآن و اسلام کرد و در کارنامه خود راه اندازی مکتب قرآن هویزه و مسلمان و مفسر کردن استادی مسیحی را به یادگار گذاشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسلمان کردن استاد مسیحی

بخشدار شهید هویزه، حامد جرفی از شهدای فعال قرآنی بود که عمر خود را صرف خدمت به قرآن و اسلام کرد و در کارنامه خود راه اندازی مکتب قرآن هویزه و مسلمان و مفسر کردن استادی مسیحی را به یادگار گذاشته است. همچنین وی کتاب «کافی» و بعضی از کتب «شهید مطهری» را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.

title

احمد جرفی، برادر شهید در گفت وگو با خبرنگار ایکنا درباره وی توضیح می دهد: شهید حامد جرفی در سال ١٣٣٢ در هویزه در خانواده ای کشاورز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در منطقه دشت آزادگان گذراند و پس از اتمام تحصیلات دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی به اهواز رفت و پس از دریافت مدرک لیسانس حرفه معلمی را انتخاب کرد.

جرفی می گوید: وی در تشکیل مکتب قرآن هویزه نقش زیادی داشت که این مکتب ادامه محفل قرآنی بود که شهید در دوران دانشجویی در اهواز تشکیل داده بود.

در مکتب قرآن هویزه دانش آموزان و دانشجویان را جمع می کرد و به بیان تفسیر قرآن می پرداخت و حتی یکی از اساتید مسیحی با راهنمایی وی به اسلام روی آورد و خود از مفسران و فعالان قرآنی شد

در مکتب قرآن هویزه دانش آموزان و دانشجویان را جمع می کرد و به بیان تفسیر قرآن می پرداخت و حتی یکی از اساتید مسیحی با راهنمایی وی به اسلام روی آورد و خود از مفسران و فعالان قرآنی شد.

وی عنوان می کند: شهید جرفی آشنایی زیادی با قرآن، نهج البلاغه و کتاب های شهید مطهری داشت و چون مسلط به زبان های انگلیسی و فرانسه نیز بود، از این تبحر برای بیان ترجمه قرآن به این زبان ها برای استفاده دانشجویان و اساتید خارجی استفاده کرد. حامد همچنین به برگزاری جلسات قرآن در منازل می پرداخت و این امر را در گرایش تمام اعضای خانواده ها به قرآن کریم موثر می دانست.

برادر این شهید ادامه می دهد: وی مدرسه قرآنی را در مسجد اباعبدالله(ص) هویزه تشکیل داده بود که هنوز نیز فعال است و در آن به تدریس و تفسیر آیات کلام الله می پرداخت. قبل از دانشگاه نیز در حوزه علمیه تحصیل کرد و در دانشگاه اعلامیه های امام(ره) را پخش می کرد. وی مبارزه مخفیانه خود با رژیم طاغوت را با پخش کتب و اعلامیه های امام خمینی(ره) آغاز کرد و تمام توجه خود را به جوانان معطوف می داشت. ساواک موفق به دستگیری وی نشد، ولی وی را محکوم به اعدام کرده بود که هر جا وی را مشاهده کردند، بکشند.

جرفی می گوید: قبل از جنگ به جوانان بسیجی از جمله من که هم برادر و هم شاگردش بودم آموزش نظامی می داد و می گفت پیروان امام زمان(عج) همواره باید آماده باشند. این آموزش های نظامی در جریان حمله بعثی ها به سوسنگرد و هویزه به کار آمد و دشمن را به عقب راند.

وی اضافه می کند: حامد در دوران دفاع مقدس هم بخشدار و هم فرمانده نظامی شهر بود و در کنار همه مسئولیت ها بر مسائل فرهنگی نیز تاکید می کرد. حامد می گفت در جنگ تحمیلی برای قرآن می جنگیم و باید در راه امام زمان(عج) خون بدهیم. آرزو داشت مانند امام علی(ع) سرش هدف دشمن قرار بگیرد و می گفت که می ترسم در بستر بمیرم. سرانجام نیز به آرزویش رسید و بر سرش تیری اصابت کرد.

برادر شهید جرفی ادامه می دهد: حامد در جریان تیرباران بخشداری هویزه مجروح و به تهران منتقل شد و پس از دو ماه اغماء، به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب که آن زمان رئیس جمهور بودند در نماز جمعه تهران درباره این شهید سخنرانی کردند و پیکرش با تشییع باشکوهی در بهشت زهرا(س) آرام گرفت.

جرفی می گوید: شهید حامد جرفی ١٧ دی ماه ٥٩ همزمان با حماسه آفرینی شهید علم الهدی و یارانش در کربلای هویزه به آسمان سبز شهادت پر گشود. وی مرگ سرخ را انتخاب کرده بود و سرانجام به مولای شهیدان پیوست.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .