تبیان، دستیار زندگی
حضرت امام خمینی(ره) دارای توان خاصی در پیش‎بینی‎های سیاسی بود و برخی از وقایع آینده را پیش از وقوع گوشزد نموده هشدار می‎داد. ما در این مقاله به بررسی این پیش‎بینی ها که رهبر انقلاب نیز به آنها اشاره کرده اند می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت پیش گویی حضرت امام(ره) از زبان رهبر انقلاب

حضرت امام خمینی(ره) دارای توان خاصی در پیش بینی های سیاسی بود و برخی از وقایع آینده را پیش از وقوع گوشزد نموده هشدار می داد. ما در این مقاله به بررسی این پیش بینی ها که رهبر انقلاب نیز به آنها اشاره کرده اند می پردازیم.

هانیه اخباریه - بخش سیاست تبیان

رهبری

پیش بینی های امام نسبت به راه مبارزه

امام عزیز ما، آن قلب منور و نورانی و آن زبان گویای حقایق، از اول گفته بود که در این راه سختی و ترور و فشار و دشمنی و تبلیغات وجود دارد. ما دیدیم که هر چه اتّفاق افتاد، صحت پیش بینی آن حکیم الهی و منورالقلب را نشان داد. پس راه، راه درستی بود؛ زیرا ایمان مردم لحظه به لحظه عمیق تر می شد.

منفور شدن روزافزون امریکا؛ طبق گفته امام

هم چنان که سال های قبل امام بزرگوار گفتند، امروز هم عیناً همان طور است؛ شاید امروز در دنیای اسلام، امریکا از همیشه منفورتر است و شاید امروز هیچ شخصی منفورتر از رئیس جمهور امریکا و رئیس رژیم صهیونیستی در همه ی دنیای اسلام وجود نداشته باشد. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نمازجمعه ی تهران 23/ 8/ 1382)

پیش گویی امام مبنی  بر تحقّق وعده ی الهی

حضرت آیت الله خامنه ای در یکی از بیاناتشان در بیانات در دیدار با طلاب مدرسه علمیه   آیت اللَّه مجتهدی (1383/03/22) فرمودند :در فروردین سال 1342 شمسی که حوادث مدرسه ی فیضیه و زدن طلّاب و انداختن آن ها از بالای پشت بام پیش آمد، همان روز ما منزل امام رفتیم بنده آن وقت طلبه ی جوانی بودم در سن الآن شماها. دستگاه اختناق محمّدرضا علیه حوزه ی علمیه، شمشیر را از رو بسته بود. در خیابان ارم قم طلبه جرأت نمی کرد- این را من به چشم خودم دیدم-  از این طرف خیابان به آن طرف برود! کماندوهای دستگاه شاه مثل شمر می ریختند سرش، کتکش می زدند، عمامه اش را برمی داشتند و لباسش را پاره می کردند. در چنین حالت رعب آوری، آن روز امام (رضوان الله علیه) بعد از نماز مغرب و عشا به خانه شان رفتند- همین خانه ای که الآن هم در قم هست- طلبه ها هم رفتند، بنده هم بودم. ایشان خاطره ی اختناق دوران رضاخانی و رفتن طلبه ها به بیرون از قم را یادآوری کردند و گفتند آن روز ما این طور زندگی کردیم؛ آنها رفتند و ما ماندیم؛ حالا هم این ها خواهند رفت و شما خواهید ماند. این پیش گویی امام بود؛ پیش گویی مبنی بر وعده ی الهی. خدای متعال وعده کرده است که اگر جماعتی در راه او مجاهدت و ایستادگی کنند و دارای ایمان باشند، قطعاً به هدف خواهند رسید. وعده ی الهی دروغ نیست. خدای متعال راه را جلوی پای انسان می گذارد و قدم به قدم دست انسان را می گیرد. وقتی هدف، خدا بود، «و الّذین جاهدوا فینا النهّدینّهم سُبُلنا» . عمده، وجود این انگیزه و این ایمان است؛ وارد میدان شدن و تلاش کردن است. هر جا این باشد، موفقیت بدون تردید حاصل خواهد شد.

پیش بینی امام مبنی بر گسترش انقلاب و بیداری اسلامی

امروز ملت های جهان به ملت ایران نگاه می کنند، از ملت ایران نیرو می گیرند، انگیزه می گیرند، انرژی می گیرند. امروز شعارهای ضدّ استکباری ملت ایران در همه ی دنیای اسلام گسترش پیدا کرده است

نکته ی بعدی این است که امام در وصیت نامه اعلام می کند که این انقلاب گسترش خواهد یافت؛ دست استعمارگران را از جهان اسلام کوتاه خواهد کرد. این پیش گویی امام بزرگوار است. امروز به صحنه که نگاه می کنیم، می بینیم این اتّفاق افتاده است. گسترش انقلاب از نظر امام از راه ایجاد فتنه در کشورها نیست. از راه لشکرکشی نیست. از راه گسترش تروریسم نیست- برخلاف برخی از انقلاب های دیگر- گسترش انقلاب در میان ملت ها از راه الگوسازی نظام جمهوری اسلامی است. یعنی ملت ایران نظام جمهوری اسلامی را به حدی و مرتبه ای برسانند که وقتی ملت های دیگر به این الگو نگاه می کنند، شوق پیدا کنند و آن راه را دنبال کنند؛ از راه ترویج معارف اسلامی و از راه صراحت در دفاع از طبقات مظلوم دنیای اسلام و ملت های مظلومی که در دنیای اسلام پامال ظلم استکبار شده اند. این گسترش نظام اسلامی است که اتّفاق افتاد.
امروز ملت های جهان به ملت ایران نگاه می کنند، از ملت ایران نیرو می گیرند، انگیزه می گیرند، انرژی می گیرند. امروز شعارهای ضدّ استکباری ملت ایران در همه ی دنیای اسلام گسترش پیدا کرده است. امروز شما به هر کشوری از کشورهای اسلامی که حرکت کنید، با هر گونه رژیمی، با هر گونه دستگاه حاکمه ای، می بینید. ملت های آن ها به شعارهای شما، به انگیزه ها و آرمان هایی که شما ترسیم کردید، با چشم عزّت و احترام نگاه می کنند؛ شعار ضدیّت با ظلم، ضدیّت با سلطه، دفاع از مظلومان دفاع از ملت فلسطین، دشمنی با شبکه ی اختاپوسی صهیونیسم. این دل ملت های مسلمان است؛ این گسترش انقلاب اسلامی است. حتی شما می بینید این شعار انرژی هسته ای ملت ایران- اینی که ملت ایران در مقابل فشار دشمنان ایستادگی به خرج داد و حق خود را مطالبه کرد- امروز در دنیای اسلام آن چنان منعکس شده که سخن گویان کشورهای اسلامی و عربی اعلام می کنند که خواست انرژی هسته ای به خواست عمومی ملت های عرب تبدیل شده است.
دشمنان و دوستان ملت ایران اعتراف می کنند که گسترشی که امام پیش بینی می کرد برای انقلاب، امروز تحقّق پیدا کرده است؛ از جمله ی آن ها مسئله ی آرمان فلسطین است. ملت ها دلشان مانند ملت ایران برای ملت فلسطین می تپد؛ ملت ها مثل ملت ایران رژیم اسرائیل را یک رژیم جعلی و تحمیلی در منطقه می دانند. البته دولت ها با ملت ها همراه نیستند و متأسفانه آن چیزی که اسرائیل را تقویت کرده است. همین است. رژیم صهیونیستی از درون خود نیرویی ندارد، قدرتی ندارد، توانایی ایستادن روی پای خود را ندارد. امروز دو عامل رژیم صهیونیستی را سر پا نگه داشته است: یکی حمایت بی قید و شرط و قبحانه ی آمریکا از این رژیم منحغ و دیگری حمایت نکردن دولت های عربی و اسلامی از مردم فلسطین. متأسفانه بسیاری از حکومت ها و دولت های مسلمان، امروز آن چنان که باید به وظیفه ی خود در قبال فلسطین عمل نمی کنند و با ملت هایشان هم صدا نیستند. اگر آنها هم با ملت های خود هم صدا شوند و از ملت مظلوم فلسطین دفاع کنند، وضعیت در منطقه بکلّی تغییر خواهد کرد. این خواست عمومی ملت هاست و این همان گسترشی است که امام بزرگوار ما خبر داده بود.

تحقّق پیش بینی امام از حادثه ی بیداری ملت ها

نوزدهمین سالگرد امام با یک حادثه ی مهم دیگر نیز همراه و همزمان بود و آن، بیداری اسلامی بود؛ حادثه و حماسه ای که امام بزرگوار ما انتظار آن را می کشیدند، آرزوی آن را داشتند و از آن خبر هم داده بودند. امام بزرگوار حرکت بیداری ملت های مسلمان را پیش بینی می کرد و خداوند متعال تفضل فرمود؛ این پیش بینی به وقوع پیوست؛ هم چنان که سقوط حکومت شوروی را پیش بینی کرد و خدای متعال آن را تحقّق بخشید.

تحقّق پیش گویی امام مبنی بر متلاشی شدن شوروی سابق

تا چند صباح قبل از این، هیچ کس فکر نمی کرد که ابرقدرت شرق این گونه متلاشی بشود. اگر دو سال قبل کسی می گفت که ابرقدرت شرق از بین خواهد رفت، عده ای فیلسوفانه ریش می جنباندند که بله، شما ساده هستید! آن روزی که امام در نامه به گورباچف نوشتند که بعد از این مارکسیسم را باید در موزه ها پیدا کرد، عده ای پوزخند زدند! دو سال یا سه سال نگذشته بود که آن پیش گویی تحقّق پیدا کرد. بعد از درگذشت امام، به یک سال نرسید که همه چیز دگرگون شد؛ چطور نمی شود؟

پیش بینی و انتظار پیروزی افغانستان توسط امام

امام خمینی(ره) پیش از تجاوز نیروهای شوروی به افغانستان شكست ارتش سرخ شوروی را پیش بینی كرد و پس از حمله شوروی، همواره در سخنرانی ها و پیام های خود درخصوص شكست در افغانستان به آنان هشدار می داد.