تبیان، دستیار زندگی
روح الله حسینی مقدم درباره علل اصلی اُفت شاخص بورس در روزهای اخیر افزود: برخی عوامل محیطی بیرونی که خارج از کنترل بازار سرمایه است در بازار اثر گذاشته است و برخی عوامل مانند برگزاری مجامع شرکت های بورسی، فنی و مربوط به بازار سرمایه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی شرایط خوب و روبه رشد برای بازار سرمایه

روح الله حسینی مقدم درباره علل اصلی اُفت شاخص بورس در روزهای اخیر افزود: برخی عوامل محیطی بیرونی که خارج از کنترل بازار سرمایه است در بازار اثر گذاشته است و برخی عوامل مانند برگزاری مجامع شرکت های بورسی، فنی و مربوط به بازار سرمایه است.
بخش اقتصاد تبیان
بورس



وی با اشاره به اینکه شرایط بورس امسال با پارسال متفاوت است، اضافه کرد: اثرات پارسال در صورت های مالی شرکت ها هنوز وجود دارد و همه این ها از علل اُفت شاخص بورس است.
در ادامه دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور درباره علل اُفت شاخص بورس گفت: در میان مدت و بلند مدت چشم انداز خوبی در انتظار اقتصاد و بازار سرمایه است اما در کوتاه مدت به نظر می رسد به مشکلاتی برخوردیم و آنچه در بازار و اقتصاد می بینیم با انتظارتمان منافات دارد.

بهروز خدارحمی گفت: انتظار داشتیم در بازه زمانی 6 تا 8 ماه پس از باز شدن تعاملات بین المللی، سرمایه گذاری های بین المللی در بازار سرمایه انجام شود اما این اتفاق نیفتد.

وی افزود: مهمترین علت، صرف نظر از عوامل درون زا شرایطی است که ارتباطی به بازار سرمایه نداشته بلکه به بازار پولی یا اقتصاد خارج از بازار سرمایه و تعاملات بین المللی ما مربوط بوده است.

خدارحمی ادامه داد: نگرانی جدی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود دارد در مقایسه با نرخ های بهره که در بازار پول وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌ اگر نرخ های بهره پول را به نسبت کاهش تورم، کاهش دهیم سرمایه گذاری خارجی از این فرصت استفاده می کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور با بیان اینکه موانع بنیادی بر سر راه بازار سرمایه است، گفت: اندک سرمایه گذاران خارجی به علت نبود توازون ترجیح می دهند به سمت بازار پول بروند و علت دیگر که مانع سرمایه گذاری ها در بازار سرمایه شده است، معطل ماندن تک نرخی شدن ارز است.

خدارحمی افزود:‌ انتظار معقولی نیست که در بخش های مختلف اقتصادی، رکود حاکم باشد اما انتظار داشته باشیم بازار سرمایه محرکی برای بقیه بخش ها باشد.

وی گفت: شرایط موجود بازار سرمایه به مدیریت آن ربطی ندارد زیرا متغیرهای خارجی از کنترل بازار سرمایه به اندازه کافی زیاد است.

در ادامه معاون بورس اوراق بهادر تهران گفت: بازار سرمایه امسال در مقایسه با پارسال بهتر است اما انتظارات ما را برآورده نکرده است.

خدارحمی هم گفت: باید انتظاراتمان را درباره نرخ بهره و نرخ  بازدهی بازار سرمایه و چشم انداز اقتصاد آینده کشور تعدیل کنیم و به آرامش موجود در اقتصاد، بیشتر توجه کنیم.

وی افزود: گرچه یکی از مشکلات اقتصاد فعلی، رکود است اما نعمت آرامش و ثبات را داریم.

خدارحمی ادامه داد: قرار بود به بازار سرمایه توجه بیشتری شود اما این گونه نشد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه نمادی برای شفافیت است، افزود: باید مشوق هایی برای بازار سرمایه قرار می دادیم اما این اتفاق نیفتد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور گفت: بازار سرمایه در حال حاضر کمتر از ده درصد تامین مالی در اقتصاد را بر عهده دارد که باید این سهم بیشتر شود و لازمه آن حمایت های مسئولان از جمله مجلس و دولت است.

در ادامه معاون بورس اوراق بهادر تهران گفت: تا پایان سال 94 این امکان برای شرکت ها وجود داشت از معافیت مالیاتی که برای تجدید ارزیابی دارایی ها وجود دارد استفاده کنند.

حسینی مقدم ادامه داد:  برخی شرکت ها فرآیند تشریفات اجرایی آن را آغاز کرده بودند اما با توجه به طولانی بودن این تشریفات نتوانستند فرآیند ثبت افزایش سرمایه را به سرانجام برسانند.

وی افزود: سازمان بورس برای همه شرکت هایی که این شرایط را داشتند رایزنی کرد و مقام مالیاتی هم این معافیت مالی را پذیرفت.

حسینی مقدم  اضافه کرد: ارائه اطلاعات مربوط به سهامداران ، جفا به بازار سرمایه است زیرا این بازار، شفاف است و از همه سهامداران مالیات اخذ می شود.

وی تاکید کرد: اینکه فهرست این سهامداران را در اختیار داشته باشیم با این نیت که یارانه آنها را حذف کنیم خوب نیست.

معاون بورس اوراق بهادر تهران گفت: بسیاری از 8 میلیون سهامدار بورس ، کارکنان شرکت هایی هستند که درآمد چندانی ندارند اما انتشار این خبر نشان می دهد نسبت به جایگاه بازار بورسی و منافع آن اشراف نداریم.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه این نوع تصمیم گیری ها نسبت به بازار سرمایه جفا است، افزود: سازمان بورس اعلام کرد این کار انجام نخواهد شد و بسیاری از سهامداران بورس مشمول حذف یارانه نمی شوند.

در ادامه خدارحمی گفت: اگر انتظار  داریم بازار سرمایه سهم بیشتری در اقتصاد داشته باشد باید به زیرساخت های آن توجه و برای سرمایه گذاری در این بازار فرهنگ سازی کنیم.

حسینی مقدم هم با اشاره به اینکه در حال فرهنگ سازی هستیم   گفت: بیش از 1500 ایستگاه معاملاتی بازار سرمایه در سراسر کشور وجود دارد و شرکت های کارگزاری و نهادهای مالی بورس فعال هستند  و سرمایه گذاران می توانند از مشاوره آن ها استفاده کنند.

وی افزود: تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه ما هم معقول است و باید این تنوع به سرمایه گذاران معرفی شود.

در ادامه دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری کشور گفت: پول هایی که وارد بازار سرمایه می شود زمانی برای صنایع ما جذاب است که شبیه برآوردهای ما در عرصه های بین المللی و با همان نرخ ها وارد شود.

خدارحمی با بیان اینکه امروزه در فضای بین المللی تامین مالی با نرخ 5 تا 7 درصد متداول است افزود: اگر این مدل پول ها به صنایع ما تزریق شود اقتصاد ما می تواند رونق بگیرد اما در غیر این صورت این گونه نمی شود.

وی گفت: دغدغه های جدی در دولت در این حوزه وجود دارد اما اقدام جدی انجام نشده است.



منبع: فرهنگ نیوز
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .