تبیان، دستیار زندگی
در صورت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ، رشد اقتصادی انگلیس احتمالا بین 0.5 تا 1.5 درصد کمتر از ارقامی خواهد بود که باید تا سال 2030 میلادی به آن دست یابد. البته این مساله تاثیر چندانی بر تجارت و بازرگانی انگلیس نخواهد داشت ولی قراردادهای تجاری انگلیس با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا British exit محقق می شود؟

در صورت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ، رشد اقتصادی انگلیس احتمالا بین 0.5 تا 1.5 درصد کمتر از ارقامی خواهد بود که باید تا سال 2030 میلادی به آن دست یابد. البته این مساله تاثیر چندانی بر تجارت و بازرگانی انگلیس نخواهد داشت ولی قراردادهای تجاری انگلیس با کشورهای نوظهور از جمله چین را در معرض تهدید جدی قرار می دهد.

فرآوری:آزاده مرنی- بخش سیاست تبیان
اتحادیه اروپا

ماجرای تصمیم انگلیسی ها در باره ماندن یا جدایی از اتحادیه اروپا این روزها همه امور زندگی ساکنان بریتانیا (اعم از ولز ، اسکاتلند و ایرلند شمالی) را تحت تاثیر قرار داده است.
این تصمیم از آن جهت مهم است که نتیجه پیوستن یا جدایی انگلیس از این اتحادیه به تغییرات گسترده در سیاست خارجی ، واحد پولی ، قانون مهاجرت و اشتغال مهاجران همین طور مراودات اقتصادی این کشور در قاره سبز منجر می شود.
اگر همه پرسی عضویت انگلیس در بلوک اتحادیه اروپا منجر به خروج لندن از این اتحادیه شود، انگلیس باید برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از خروج از اتحادیه اروپا، انتخاب های سختی را در زمینه تجارت و بازرگانی، محیط زیست و قوانین کار داشته باشد.
این گزارش افزود: در صورت خروج از اتحادیه اروپا ، رشد اقتصادی انگلیس احتمالا بین 0.5 تا 1.5 درصد کمتر از ارقامی خواهد بود که باید تا سال 2030 میلادی به آن دست یابد. البته این مساله تاثیر چندانی بر تجارت و بازرگانی انگلیس نخواهد داشت ولی قراردادهای تجاری انگلیس با کشورهای نوظهور از جمله چین را در معرض تهدید جدی قرار می دهد.
نمونه بارز این مساله اعتراضاتی است که اخیرا نسبت به واردات فولاد ارزان از چین مطرح شده است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مقام های لندن را مجبور خواهد کرد تا قوانین مربوط به بازار کار را تغییر دهند.

بی شک تغییر قوانین بازار کار در شرایط کنونی اقتصاد انگلیس کار آسانی نخواهد بود و بی شک با مخالفت های گسترده ای روبرو خواهد شد. البته طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر این باورند که رشد اقتصادی انگلیس در صورت خروج از این اتحادیه افزایش خواهد یافت چرا که لندن می تواند قراردادهای تجارت آزاد را بر اساس منافع خود با سایر کشورها تنظیم کند.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از رای دهندگان خواسته است تا به ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا رای دهند.

"دیوید کامرون" ، نخست وزیر انگلیس و رهبر جناح محافظه کار این کشور مصمم است تا به دوران طولانی تردید و بلاتکلیفی بریتانیایی ها در این باره پایان دهد.

دیگر مساله سخت و دشوار در همه پرسی خروج انگلیس، مساله مهاجرت خواهد بود. طرفداران خروج از اتحادیه اروپا بر این باورند که تنها راه برای کنترل ورود مهاجران خارجی به انگلیس، خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود.
اندیشکده اوپن یوروپ افزود: کشورهایی مثل کانادا و نروژ و سوئیس کشورهایی هستند که سطح بالاتری از مهاجرت را نسبت به انگلیس دارند و انگلیس هنوز به کارگران ارزان قیمت خارجی نیاز دارد.
همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار است 23 ژوئن یعنی 3 تیرماه برگزار شود. نظرسنجی ها نشانگر اختلاف نظر شدید رای دهندگان انگلیسی است.
در این میان "دیوید کامرون" ، نخست وزیر انگلیس و رهبر جناح محافظه کار این کشور مصمم است تا به دوران طولانی تردید و بلاتکلیفی بریتانیایی ها در این باره پایان دهد. لذا او بعد از 30 ساعت مذاکره نفس گیر با سران اتحادیه اروپا اولین گام را در مسیر ماندن در اتحادیه برداشت تا آنجا که خود و بسیاری از اعضای کابینه اش را به پیوستن به کمپین بزرگ "ماندن در اتحادیه اروپا" فراخواند. با این حال دوستداران همزیستی با اتحادیه اروپا و شخص کامرون مخالفان سرسخت پیش رو دارد مخالفانی که شماری از آنها درون کابینه و به عنوان وزیر حضور دارند اما اکنون رسماً عضو کمپین جدایی شده اند.
حال در گرماگرم رقابت دو کمپین جدایی طلبان و اتحاد گرایان، یک اصطلاح و ترم جدید وارد ادبیات سیاسی افکار عمومی این کشور شده است که رسانه های اروپا دایم آن را بکار می برند اصطلاحی بنام  Brexit  این واژه مخفف "British exit" است و معنای "خروج بریتانیا" در واقع ترکیب واژگانی است که هواداران جدایی از اروپا آن را بکار می برند. آنها این اصطلاح را از یونانی گرفتند.
احزاب یونانی هوادار خروج از یورو آن روز اصطلاح Grexit را که مخفف "Greek exit" بود به عنوان شعار اصلی خود انتخاب کرده و از دولتمردان و مردم این کشور خواستند برای نجات از بحرانی که در منطقه یورو گریبان آنها را گرفته است واحد پول ملی خود را که "دراخما" است جایگزین یورو کنند و عطای اتحادیه اروپا را به لقایش بخشند .


منابع : خبرگزاری تسنیم / ایران آنلاین