تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه بیست و نهم خرداد 1395 هجری خورشیدی، دوازدهم رمضان 1437 هجری قمری و هجدهم ژوئن 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و نهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و نهم خرداد 1395 هجری خورشیدی، دوازدهم رمضان 1437 هجری قمری و هجدهم ژوئن 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

29 خرداد 1367

منافقان با عملیاتی با عنوان چهل چراغ برای سومین بار مهران را مورد تصرف قرار دادند.

29 خرداد 1356

علی شریعتی از نویسندگان و پژوهشگران دینی برجسته ایران بنا به دلایل نامشخص در 44 سالگی در لندن (انگلیس) رخ در نقاب خاک کشید.

29 خرداد 1354

ارتشبد غلامعلی اویسی که فرماندهی نیروی زمینی را در صدر گروهی از نظامیان بر عهده داشت به همراه سرهنگ سلطان محمد اعتماد وابسته نظامی ایران در آمریکا به منظور بازدید از تاسیسات نظامی سانفرانسیسکو وارد پایگاه ارتش ششم این کشور شد.

29 خرداد 1354

سناتور ادوارد کندی با سخنرانی در مجلس سنای آمریکا از سیاست این کشور در فروش اسلحه به ایران و دیگر کشورهای منطقه و همچنین جذب بخشی از درآمد نفت در برابر ارسال سلاح های نظامی و تقویت هرچه بیشتر موقعیت نظامی آن کشورها انتقاد کرد.

29 خرداد 1353

بر پایه تصمیم شورای قانون نظارت بر گسترش شهر تهران، درخواست صدور پروانه ساختمانی برای ساخت زمین در دولت آباد شهر ری، ارایه شد.

29 خرداد 1332


طرح عملیات براندازی محمد مصدق نخست وزیر وقت برای تصویب نهایی در اختیار رییس سازمان سیا، وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت امور خارجه انگلیس قرار گرفت.

29 خرداد 1330

به دنبال ملی شدن صنعت نفت، اداره امور اجرایی شرکت ملی نفت ایران به عهده گروهی از کارشناسان ایرانی قرار گرفت. با تشکیل این گروه، محمد مصدق از شرکت نفت ایران و انگلیس خلع ید کرد.

29 خرداد 1317

مجلس شورای ملی قانون خدمت نظام وظیفه را با 169 ماده تصویب کرد. در این قانون به موضوع هایی نظیر مکان های سربازگیری، احضار مشمولان، رسیدگی و نام نویسی، معافیت مزاجی و محدود، متکلفان، دانش آموزان، مشمولان خارج از کشور، چگونگی اجرای مراسم سوگند، احضار تعلیماتی و بسیج، تغییر سن و وظایف حوزه های سربازگیری اشاره شده بود.

29 خرداد 1303

شومیاتسکی وزیر مختار شوروی در ایران، تهران را به مقصد بادکوبه ترک کرد. هدف از این سفر دیدار با مسوولان امور نفتی این کشور به منظور ترانزیت نفت میدان های شمال ایران از مسیر قفقاز بود.

29 خرداد 1303

حکومت ایران افسر جوان وابسته به نیروی زمینی را با شعار دفاع از آسمان وطن، برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه های شوروی به مسکو فرستاد.

29 خرداد 1300

مجله ادبی ارمغان توقیف شد. مدیریت این مجله را وحید اصفهانی بر عهده داشت.

29 خرداد 1297

نجفقلی خان صمصام السلطنه بختیاری تشکیل کابینه داد. او پس از این که در10 اردیبهشت کابینه خود را به احمد شاه معرفی کرد، به دلیل ناهماهنگی فراوان با مشکل روبرو و مجبور به ترمیم کابینه شد.