تبیان، دستیار زندگی
اسلامی بودن آداب و توحیدی بودن شیوه زندگی به این معناست که سبک زندگی بستر ساز «عبودیت الهی» در حیات انسانی باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 تکنیک برای اصلاح زندگی ها

اسلامی بودن آداب و توحیدی بودن شیوه زندگی به این معناست که سبک زندگی بستر ساز «عبودیت الهی» در حیات انسانی باشد...
در پی این بیان در ادامه به 4 نکته و تکنیک برای اصلاح قسمتی از زندگی هایمان می پردازیم...

فرآوری: زهرا اجلال - بخش قرآن تبیان
اسمان ، بهشت

وَ ابْتَغِ فیما آتاک اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَک مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْک وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ: و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى  دارد. (القصص:77)
تکنیک اول: به فکر آینده باشیم (وَ ابْتَغِ فیما آتاک اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ)
آیات الهی همه انسان ها را توصیه می کنند تا علاوه بر اینکه از زندگی در حال نهایت استفاده را می برند، به فکر آینده خود نیز باشند.
این آینده نگری هم می تواند نسبت به سرای آخرت باشد: ... وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ... (سوره حشر آیه 18)
و هم می تواند نسبت به دنیای کنونی ما باشد... در حقیقت اگر با نگاه دقیق تری به آیاتی که به ظاهر بیان کننده آینده نگری در آخرت می باشند، داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این آیات بی ارتباط با زندگی دنیوی ما نیز نیستند چرا که بدون برنامه و توجه به آینده برای آخرت هم نمی توان کاری کرد.
در بیانی از امام علی علیه السلام در نهج البلاغه در خطبه 113 است که می فرمایند: المومنون هم الذین عرفوا ما أمامهم؛ مومنان كسانی هستند كه آینده خویش را می شناسند. (بحار الانوار، ج 78، ص25)
وضعیت آینده و (آخرت) هر انسانی وابسته به كارهایی است كه امروز (در این دنیا) انجام می دهد. از این رو لازم است در آغاز هر كاری نتیجه آن را بسنجد و میزان تأثیر آن را در سرنوشت خویش باز شناسد و اگر فایده ای به حالش ندارد انجام ندهد و هرگز بدون تأمل و دقت دست به كاری نزند.

در بیانی از امام علی علیه السلام در نهج البلاغه در خطبه 113 است که می فرمایند: المومنون هم الذین عرفوا ما أمامهم؛ مومنان كسانی هستند كه آینده خویش را می شناسند. (بحار الانوار، ج 78، ص25)

چنانچه در بیانی دیگر امام علی علیه السلام فرمود: من تورط فی الأمور بغیر نظر فی العواقب فقد تعرض للنوائب؛ كسی كه بدون تدبر و پایان اندیشی در كارها وارد شود، خود را در معرض بلاها و مصیبت ها افكنده است. (مستدرك الوسائل، ج 2، ص380)
تکنیک دوم: زیبایی های دنیا را از دست نده (وَ لا تَنْسَ نَصیبَک مِنَ الدُّنْیا: و سهم خود را از دنیا فراموش مکن)
بعضی می پندارند كه برای بهره مندی از زندگی آخرت، باید زندگی دنیا و لذائذ آن را به كلّی كنار گذاشت و ترك نمود.
خداوند هیچ گاه نفرموده كه دنیا را رها كنید، بلكه فرموده اند: دل به آن مبندید و فریفته آن نشوید و هدف این بوده، كه ما را متوجّه كنند كه لذّت های بسیار بالاتر و بیشتر در پیشِ روی انسان ها وجود دارد كه قابل مقایسه با لذّت های دنیا نیست.
اگر معنای بهتر بودن آخرت از دنیا، این است كه به طور كلّی دنیا را رها كنیم، پس خداوند  متعال این همه نعمت ها را برای چه كسی آفریده است؟!
بنابر این باید تا می توانیم از لذت های مشروع دنیا استفاده کنیم و خود را محروم از آنها نکنیم چرا که خداوند متعال در آیه 32 سوره اعراف می فرماید: قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی  أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کذلِک نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون: [اى پیامبر] بگو: «زیورهایى را که خدا براى بندگانش پدید آورده، و [نیز] روزی هاى پاکیزه را چه کسى حرام گردانیده؟» بگو: «این [نعمت ها] در زندگى دنیا براى کسانى است که ایمان آورده اند و روز قیامت [نیز] خاصّ آنان مى  باشد.» این گونه آیات [خود] را براى گروهى که مى دانند به روشنى بیان مى  کنیم. (الأعراف: 32)
پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) می  فرماید: دنیا شیرین و دوست داشتنی است، هر كه در دنیا مالی از حلال بدست آورد و به حق خرج كند، خدایش پاداش دهد و به بهشت درآورد و هر كه مالی از غیر حلال به دست آورد و به ناحقّ خرج كند، خدا او را به جهنّم در آورد. (نهج الفصاحه، ص 487،حدیث 1596)

خداوند هیچ گاه نفرموده كه دنیا را رها كنید، بلكه فرموده اند: دل به آن مبندید و فریفته  آن نشوید و هدف این بوده، كه ما را متوجّه كنند كه لذّت های بسیار بالاتر و بیشتر در پیشِ روی انسان ها وجود دارد كه قابل مقایسه با لذّت های دنیا نیست.
اگر معنای بهتر بودن آخرت از دنیا، این است كه به طور كلّی دنیا را رها كنیم، پس خداوند  متعال این همه نعمت ها را برای چه كسی آفریده است؟!

لذا خداوند  متعال در قرآن كریم می  فرماید: «وَابتَغِ فیمَا آتاكَ اللهُ الدّارَ الآخره وَلا تَنْسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنیا: با آنچه كه خدا به تو ارزانی داشته، سرای آخرت را بجوی و بهره  خود را از دنیا فراموش مكن. (قصص 77)
تکنیک سوم: بیا و خوبی کن (وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ: و همچنان که خدا به تو نیکى کرده نیکى کن)
همانطور که دوست دارید در مواقع نیاز کسی به فریاد شما برسد و دست شما را بگیرد شما نیز نسبت به دیگران این گونه عمل کنید. همانطور که دوست دارید دیگران نسبت به شما رفتار خوبی داشته باشند، شما نیز نسبت به دیگران همان رفتار را از خود بروز دهید.
قرآن کریم در مورد جایگاه نیکی نزد خداوند می فرماید: وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین: و نیکى کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست مى  دارد. (بقره، 19)
همچنین در آیه ای دیگر می  فرماید: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ: اگر نیکى کنید، به خودتان نیکى مى کنید. (اسراء، 7)
در حقیقت آیات الهی همه انسان ها را توصیه می کنند تا علاوه بر اینکه از زندگی در حال نهایت استفاده را می برند، به فکر آینده خود نیز باشند و توشه ای مناسب برای آینده مهیا کنند.

تکنیک چهارم: نمک بخور نمکدان نشکن (وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ: إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ: و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى دارد)
عمری است بر سر سفره پر خیر و برکت خدای مهربان نشسته ایم و تمام وجودمان مدیون عنایت و لطف این خدای مهربان است، حال اگر نخواهیم هر کدام از ما به رسالت خویش به شایستگی عمل کنیم و هر آنچه از ما در دین خواسته شده عمل نکنیم، آیا مصداق نمک خوردن و نمکدان شکستن نیست؟!

کلام آخر:

آیات الهی به بهترین نحو سبک زندگی را برای ما معرفی کرده اند سبکی که اگر آن را در زندگی خود پیاده کنیم موفقیت در دنیا و آخرت برای ما تضمین شده است.


منابع:
وبلاگ گروهی رهپویان قرآن
سایت سازمان تبلیغات اسلامی
پایگاه حوزه
سایت ایکنا