تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان معتقدند دو سفر پیاپی عامل حادثه تیراندازی اخیر در آمریکا به عربستان سعودی که طبق شواهد موجود، در یکی از این سفرها وی در یک هتل 4 ستاره اقامت داشته و غذاهای گران قیمتی نیز سفارش داده است، کاملاً غیرعادی بوده و ممکن است با هدف آموزش ترور انجام گر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا "عمر متین" 2 بار به عربستان سفر کرد؟!

کارشناسان معتقدند دو سفر پیاپی عامل حادثه تیراندازی اخیر در آمریکا به عربستان سعودی که طبق شواهد موجود، در یکی از این سفرها وی در یک هتل 4 ستاره اقامت داشته و غذاهای گران قیمتی نیز سفارش داده است، کاملاً غیرعادی بوده و ممکن است با هدف "آموزش ترور" انجام گرفته باشد.

بخش سیاست تبیان

عمر متین ، ترور ، آموزش ، سفر ، عربستان سعودی ، هتل ، آموزش ترور ، قیمت

به گزارش تبیان به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاکس نیوز در مطلبی نوشت: کارشناسان معتقدند دو سفر پیاپی عامل حادثه تیراندازی اخیر در آمریکا به عربستان سعودی که طبق شواهد موجود، در یکی از این سفرها وی در یک هتل 4 ستاره اقامت داشته و غذاهای گران قیمتی نیز سفارش داده است، کاملاً غیرعادی بوده و ممکن است با هدف "آموزش ترور" انجام گرفته باشد.
در حال حاضر، اداره پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره زندگی شخصی و عقبه مذهبی عمر متین ٓ شهروند آمریکایی افغانی تبار ٓ است که حمله مسلحانه او در روز یکشنبه به یک باشگاه شبانه همجنس گرایان در شهر اورلندو ایالت فلوریدای آمریکا بیش از 100 کشته و زخمی بر جای گذاشت و در این میان، سفرهای او به عربستان سعودی ممکن است نشانه ای از خواستگاه فکری و اعتقادی او باشد.
مایورو معتقد است سفر اول او به عربستان در سال 2011 می تواند به دلایل مذهبی قابل توجیه باشد؛ اما دومین سفر عمره او در سال بعد با توجه به اینکه او ابتدا به امارات متحده عربی و سپس به عربستان سفر کرده است، می تواند پوششی برای هدف پنهان او بوده باشد.
وی در مدارک به دست آمده، انجام مراسم حج عمره را به عنوان دلیل سفرهای پیاپی خود در سال 2011 و 2012 به عربستان سعودی عنوان کرده است؛ اما یکی از این دو سفر یا حتی هر دو آنها ممکن است با هدف پنهان دیگری انجام شده باشد. 
«ریان مایورو» تحلیلگر و پژوهشگر حوزه تروریسم و امنیت ملی موسسه پژوهشی "کلاریون پروجکت" نیویورک ٓ می گوید انجام سفر حج به راحتی می تواند بهانه ای برای سفر به عربستان سعودی و سپس سفر از این کشور به یک کشور ثالث مانند یمن باشد و با توجه به رفتار افراطی اثبات شده عمر متین و ارتباطات قبلی او با یک امام جماعت تندرو در اورلندو که به جرم تسهیل سفر عناصر افراطی به دیگر کشورها دستگیر شده است، به احتمال فراوان نیت خیری در سفرهای او به عربستان وجود نداشته است.
علاوه بر این، اف بی آی مدعی است عمر متین پیش از حمله به باشگاه شبانه همجنس گرایان در تماس های متعددی با مرکز فوریت های پلیسی اورلندو، به گروه تروریستی داعش و همچنین اخوان المسلمین مصر که متهم اصلی بمب گذاری در مسابقات ماراتن بوستون در سال 2013 است، اعلام وفاداری کرد.
زمان دقیق پیوستن عمر متین به گروه های تروریستی هنوز به درستی مشخص نیست؛ اما به عقیده کارشناسان، او در حاشیه سفرهای خود به عربستان ممکن است به یمن نیز که یکی از پایگاه های اصلی القاعده در جنوب عربستان است سفر کرده و در اردوگاه های تروریستی آنها تحت آموزش قرار گرفته باشد.
طبق اطلاعات به دست آمده، سفر اول عمر متین به عربستان، 10 روز و سفر دوم او، 8 روز به طول انجامید. رهبران مسلمان آمریکا سفر او به عربستان سعودی برای انجام مراسم حج عمره در دو سال متوالی را بویژه با توجه به اینکه او در سفر اول خود تنها 24 سال سن داشته است و سفر عمره نیز سفر تقریباً پرهزینه ای محسوب می شود، تاحدودی غیرعادی عنوان کرده اند.
بر همین اساس، مایورو معتقد است سفر اول او به عربستان در سال 2011 می تواند به دلایل مذهبی قابل توجیه باشد؛ اما دومین سفر عمره او در سال بعد با توجه به اینکه او ابتدا به امارات متحده عربی و سپس به عربستان سفر کرده است، می تواند پوششی برای هدف پنهان او بوده باشد.
اف بی آی در حال حاضر در حال بررسی محتویات رایانه شخصی عمر متین و اسناد مربوط به مسافرت های او به عربستان است. شاید طی روزهای آینده جزئیات بیشتری از زندگی شخصی و همچنین دلایل سفر او به عربستان منتشر شود.
منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .