تبیان، دستیار زندگی
استاد دانشگاه: سبک زندگی متاثر از الگوهای رفتاری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاد دانشگاه: سبک زندگی متاثر از الگوهای رفتاری است

سبک زندگی

سید مهدی محدث روز چهارشنبه درگفت و گو با تبیان به نقل از خبرنگار ایرنا افزود: برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید ابتدا مسئولان و افراد الگو به سمت این سبک از زندگی حرکت کنند تا جوانان و مردم از آنها تبعیت نمایند.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله و علیه وآله) 'الناس علی دین ملوکهم'، افزود: مردم از رفتار و کردار مسئولان تبعیت می کنند، بنابراین آنها (مسئولان) باید از جهات مختلف خصوصا سبک زندگی اسلامی برای مردم الگو و اسوه باشند.
وی اظهار داشت: باید مسئولان و مدیران ما در مرحله اول ساده زیستی و ذی طلبگی را پیشه و مطابق شعارهای اصیل انقلاب اسلامی عمل کنند تا مردم نیز دنبال سبک های بیگانه نباشند.
محدث خاطرنشان کرد: اگر شعارهای انقلاب اسلامی سرلوحه رفتار همه مسئولان، مردم و الگوهای رفتاری قرار گیرد جامعه نیز به سمت سبک زندگی اسلامی حرکت خواهد کرد.
وی به عنوان نمونه گفت: اگر یک معلم در کلاس درس، لباس و کفش های عجیب و با مدل غربی بپوشد از این دانش آموزان چه انتظاری باید داشته باشیم، به صورت طبیعی از وی تبعیت می کنند.
وی اظهار داشت: امروز زندگی ها به سمت تجمل گرایی پیش رفته و متاسفانه برخی مدیران نیز در این وضعیت قرار گرفتند، بسیاری از دکوراسیون های اداری، میز و صندولی ها و یا نحوه زندگی ها، با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد.
محدث بیان داشت: در اول انقلاب وقتی سبک زندگی شهید رجایی از تلویزیون بخش شد و بسیاری از مردم سبک زندگی ایشان را پذیرفتند و خود بنده نیز به ایشان تاسی کردم، ولی اکنون متاسفانه بسیاری از مسئولان و مدیران ما تجملاتی شده اند.
وی اظهار داشت: وقتی ارباب رجوع در دفتر کاری وارد می شود که میزها، صندلی، گلدان و دکوراسیون آن تجملی است خود وی نیز ناخودآگاه به سمت این سبک حرکت خواهد کرد.
عضو بسیج اساتید استان قم ادامه داد: امروز تغییر در سبک زندگی مرم بسیار محسوس است و جامعه به سمت یک دوقطبی شدن حرکت می کنند واین خطرناک است.
محدث اضافه کرد: فضای مجازی امروز به راحتی همه چیز را منتشر و معرفی می کند و در واقع بر زندگی های مردم سایه افکنده است، در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات باید به شعارهای انقلاب اسلامی بازگردیم و اصالت انقلابی را در زندگی های خود حفظ کنیم.
این استاد دانشگاه بیان داشت: برای عملیاتی کردن سبک زندگی اسلامی و ترویج آن در جامعه، نیازمند طراحی یک نظام جامع هستیم، تا موضوعات و روش های اجرایی سبک زندگی اسلامی را به خوبی پیاده کنیم.
وی ادامه داد: ما در جامعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شاهد یک نوع دوقطبی در عرصه سبک زندگی هستیم، به همین دلیل، در انتخابات ها خود را نشان می دهد.
محدث بیان داشت: به دلیل اینکه مردم سبک زندگی مسئولان و گرایش های مختلف را به خوبی رصد می کنند گاهی در انتخابات ها نیز به خاطر همین رصدها، سبک خاصی را انتخاب و رفتار خود را نشان می دهند.
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش حوزه های علمیه نیز گفت: نقش حوزه های علمیه برای ترسیم سبک زندگی اسلامی بسیار مهم و تعیین کننده است.
محدث خاطرنشان کرد: هر طلبه در مسجد، محله و محل تبلیغی خود می تواند الگو قرار گیرد و متاسفانه در حوزه نیز عده ای از ذی طلبگی خارج شدند و برخی نیز این سبک زندگی اسلامی را برای خود حفظ کرده اند که معرفی آنها از طریق رسانه ملی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
این محقق و پژهشگر دانشگاهی گفت: اگر وضعیت سبک زندگی اینگونه پیش برود به اضمهلال خانواده ختم می شود، ما مساله آندلس را نباید فراموش کنیم و بپذیریم که انحراف از سبک زندگی اسلامی برای جامعه بسیار زیبان بار خواهد بود.
محدث بیان داشت: دوقطبی شدن و اختلاف طبقاتی ناشی از دوری گزینی از سبک زندگی اسلامی، باعث مشکلات اجتماعی زیادی مانند فساد، طلاق و اعتیاد خواهد شد.
وی اظهار داشت: سبک های غیراسلامی برای افراد افسردگی نیز به دنبال دارد که این افسردگی نیز ناهنجاری های اجتماعی را به دنبال دارد.
این محقق دانشگاهی بیان داشت: بسیاری از تصادف های جاده ای ما ناشی از همین معضل افسردگی است چرا که تعداد زیادی از افراد دچار تشویش فکری شده اند.
رحمانی فضلی وزیر کشور 17 خردادماه سال جاری در جلسه علنی مجلس گفته بود که با توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری تغییرات سبک زندگی را مدام باید تعقیب کرد ومتناسب با الگوهای رفتاری،‌ ایرانی اسلامی سبک زندگی را تعریف کنیم.
7401/ 6133/


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .