تبیان، دستیار زندگی
شهاب اولیایی، متخصص تغذیه در گفتگو با تبیان در خصوص روزه داری در ورزشکاران گفت: ورزش در ایام عادی با ورزش در ماه رمضان متفاوت بوده و مستلزم ایجاد تغییراتی در برنامه ورزشی است. این تغییرات نیز شامل کاهش سطح ورزش است؛ چون در غیر این صورت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه داری در ورزشکاران از نگاه متخصص

شهاب اولیایی، متخصص تغذیه در گفتگو با تبیان در خصوص روزه داری در ورزشکاران گفت: ورزش در ایام عادی با ورزش در ماه رمضان متفاوت بوده و مستلزم ایجاد تغییراتی در برنامه ورزشی است. این تغییرات نیز شامل کاهش سطح ورزش است؛ چون در غیر این صورت ممکن است فرد دچار مشکل شود.

مصاحبه: فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
ورزش و روزه داری

به گفته ی شهاب اولیایی، متخصص تغذیه، ورزشکاران در ایام ماه رمضان باید شدت و مدت ورزش را کاهش دهند. وی در خصوص تغذیه این افراد، تمام گروه های اصلی غذایی (نان و غلات، گوشت، حبوبات، سبزی، میوه، شیر، لبنیات) را ضروری می داند.

این متخصص تغذیه اساس تغذیه ورزشکاران را 3 اصل مهم یعنی تعادل، تنوع و تناسب عنوان کرده و معتقد است با رعایت این 3 اصل اساسی ورزشکاران می توانند به راحتی در ماه رمضان روزه داری کنند.

دکتر اولیایی به ورزشکاران توصیه می کند تا در ماه رمضان مانند روزهای عادی 3 وعده غذایی در برنامه غذایی شان بگنجانند که شامل افطاری، شام و سحری است و صرف  نظر کردن از هر یک از وعده ها را عاملی برای ایجاد کمبود در بدن ورزشکاران می داند و تامین آب مورد نیاز بدن ورزشکاران را نیز از اهمیت بالایی دانسته و توصیه می کند در فواصل افطار تا سحر مایعات کافی شامل آب، آب میوه ها و چای کمرنگ مصرف شود.

این مشاور تغذیه ورزشکاران را از مصرف تنقلات مخصوص این ماه مانند زولبیا و بامیه منع کرده و آن ها را به مصرف تنقلات ارزشمند مانند خشکبار و میوه های خشک دعوت می کند.

این متخصص تغذیه در خصوص زمان انجام فعالیت های ورزشی بهترین زمان را 2 تا 3 ساعت بعد از صرف افطار یا نزدیک به افطار دانسته و در مورد خواب کافی ورزشکاران تأکید زیادی می کند. چون به موقع و به میزان کافی خوابیدن در بهبود عملکرد و سلامتی ورزشکاران بسیار مهم است

این متخصص تغذیه تأکید دارد از مصرف نمک و پروتئین زیاد (گوشت قرمز) در وعده سحری پرهیز شود چون باعث کم آبی بدن و ایجاد تشنگی زیاد در طول روز می شوند. وی همچنین در خصوص مصرف نوشیدنی  های حاوی کافئین زیاد مانند قهوه، نسکافه، چای پررنگ، نوشابه و کولاها هشدار داده و آن ها را عاملی برای دفع آب زیاد از بدن می داند.

این متخصص تغذیه مصرف غذاهای سرخ کرده، تند و پرادویه مختص این ماه را عامل بروز اختلال در هضم و جذب غذا، سوزش معده و حتی افزایش وزن عنوان می کند. علاوه براین ها دسرهای شیرین و پرکالری، فست فودها، غذاهای کنسروی و چرب جزو غذای منع شده و مواد غذایی پرفیبر مانند میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، نان های سبوس دار مانند نان جوی دوسر و نان سنگک جزو غذاهای سفارش شده محسوب می شوند؛ چرا که یبوست یکی از عوارض احتمالی ماه رمضان در افراد عادی و ورزشکاران بوده و این مواد غذایی برای مقابله با یبوست موثر هستند.

وی ورزش سنگین را عاملی برای افزایش نیاز بدن به برخی مواد معدنی مانند کلسیم و آهن عنوان می کند که باید از طریق مصرف پروتئین و لبنیات کافی جذب شوند.

این متخصص تغذیه در خصوص زمان انجام فعالیت های ورزشی بهترین زمان را 2 تا 3 ساعت بعد از صرف افطار یا نزدیک به افطار دانسته و در مورد خواب کافی ورزشکاران تأکید زیادی می کند. چون به موقع و به میزان کافی خوابیدن در بهبود عملکرد و سلامتی ورزشکاران بسیار مهم است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.