تبیان، دستیار زندگی
پیشگوئى امیرمؤمنان(ع) درباره مسجد جمکران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگوئى امیرمؤمنان(ع) درباره مسجد جمکران

مسجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان،ز پایگاه اطلاع رسانی مسجد مقدس جمکران در بخش دایرکتوری خود، زیرمجموعه های مختلفی را که با مباحث مهدویت مرتبط هستند معرفی می کند که یکی از جالب ترین  موارد این زیرمجموعه ها، اماکن منسوب به امام مهدی علیه السلام است. در لینک مربوط به اماکن منسوب به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه از جمله مکان های معرفی شده، مسجد مقدس جمکران است که توضیحات جالب و قابل توجهی در این باره ارائه شده است. به عنوان مثال در یکی از موارد توضیحی، موضوع پیشگویی امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در رابطه با این مسجد است که در ادامه روایت مربوط به این پیشگویی را به شکل مبسوط می خوانید.

محمد بن محمد بن هاشم حسینى رضوى قمى به تقاضاى مولى محمد صالح قمى به سال 1179 هجری‍ در پیرامون فضیلت شهر قم و بیان تاریخچه تاسیس مسجد مقدس جمكران به فرمان حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالى فرجه كتاب ارزشمندى تالیف كرده و آن را «خلاصه البلدان» نام نهاده است.

شیخ آقا بزرگ تهرانى این كتاب را مشاهده كرده و انگیزه نگارش آن را بیان فرموده است. صاحب كتاب «انوار المشعشعین» فرازهائى از این كتاب را در كتاب خود آورده است. وى در نور مشعشع سوم حدیثى را از وجود مقدس امیرمؤمنان علیه السلام در رابطه با مسجد مقدس جمكران خطاب به فرزند یمانى آورده است كه متن كامل آن حدیث شریف را در اینجا مى آوریم:

در «خلاصه البلدان» این حدیث مذكور است از كتاب مونس الحزین از تالیفات شیخ صدوق، با اسناد صحیح و معتبر از امیرالمؤ منین علیه السلام كه فرمود: اى پسر یمانى در اول ظهور، خروج نماید قائم آل محمد صل الله علیه وآله از شهرى كه آن را قم مى گویند و مردم را دعوت كند به حق و همه خلایق از شرق و غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد و هر كه از خوف اعداء پوشیده و مخفى باشد بیرون آید وحوش و طیور در مساكن و اوطان خود ایمن بخوابند و چشمه آب حیات از آن شهر ظاهر شود و از آن موضع رایت حق ظاهر شود و میراث جمله انبیاء بر پشت زمین به آن باشد.

اى پسر یمانى این زمین مقدسه است كه پاك است از تمام لوث ها و از خداى تعالى خواسته كه بهترین خلق خود را ساكن او گرداند و دعایش مستجاب شده و حشر و نشر مردم در این زمین باشد و بر این زمین اساس و بنیاد قصرى عظیم نمایند، بعد از اینكه بناى قصر مجوس بوده باشد.

و آن قصر از صاحب شهرت ملك روم باشد و از این زمین گوسفند ابراهیم خلیل را آورند قربان كنند و بر این زمین هزار صنم و بت از اصنام اهل روم بشكنند و بر این زمین اثر نور حق ساطع شود و از این زمین رائحه و بوى مشك شنوند، حق تعالى بیت العتیق را به این شهر فرستد و بناها و آسیاب ها بر این زمین شود و منازل و مواضع زمین هاى اینجا عالى و گرانبها گردد چندان زمین كه پوست گاوى باشد و رایت وى بر این كوه سفید بزنند، به نزد «دِهی كهن» كه در جنب مسجد است و «قصرى كهن» كه قصر مجوس است.

و آن را جمكران خوانند از زیر یك مناره آن مسجد بیرون آید نزدیك آنجا كه آتشخانه گبران بوده و امام، سفطى از زر بسته باشد و بر براق سوار شده و با ملائكه مقرب و حاملان عرش گردش نماید و منطق آدم با او باشد و حلم خلیل الله و حكمت حضرت داود و عصاى موسى و خاتم حضرت سلیمان و تاج طالوت. بر سر آن نوشته است نام هر پیغمبرى و وصى و نام هر مومنى و موحدى .

توضیح و بیان: حضرت امیر علیه السلام خبر از مسجد جمكران داده و فرموده كه كوه سفید به نزدیك دهى كهن در جنب مسجد است و امروز همین طریق است كه جمكران نزدیك مسجد است و (قصرى كهن كه قصر مجوس ‍است) در زمان صاحب تاریخ قم، قصر موجود بوده است. در فضیلت این مسجد همین بس كه حضرت امیر علیه السلام از آن خبر داده و حال آن كه در آن زمان آثار مسجد نبوده است.

و ایضا حضرت (ع) در اول این حدیث فرمودند: اى پسر یمانى اول ظهور خروج نماید از شهرى كه آن را قم گویند و در آخر همین حدیث، حضرت تعیین مى كند كه قائم آل محمد صل الله علیه وآله از كدام قطعه زمین قم بیرون آید،  و مى فرماید از زیر یك مناره آن مسجد كه مراد مسجد جمكران باشد.

حاصل آنكه از این حدیث چنین استفاده مى شود كه حضرت حجت (عج) از قم ظهور نماید یا از زیر یك مناره آن مسجد یا آن كه بگوئیم از نزدیك مناره آن مسجد بیرون آید، هر سه را احتمال مى رود. لكن روایتى وارد شده از حضرت رسول صل الله علیه وآله كه ابتداى ظهورش از كرعه مى باشد همچنانى كه در نجم الثاقب مذكور است و در روایات معتبره وارد شده كه از مكه ظهور خواهد نمود، لكن جمع بین این روایات سهل و آسان است بعد از این كه ابتدا بر سه قسم مى باشد ابتداى حقیقى، ابتدای اضافى و ابتدای عرفى؛ مى توان گفت حضرت (عج) این شهر را به قدوم خود منور مى سازد.

همچنانى كه كلام فرزندش حضرت حجت (عج) دال بر همین مطلب است كه فرمودند: به حسن بن مسلم بگو این زمین شریفى است و خداى تعالى این زمین را برگزیده از زمین هاى دیگر و شریفش نموده پس ‍ آنچه مستفاد مى شود از كلام حضرت آن است كه این زمین را خدا محترما خلق نموده و برگزیده از سایر زمینها كه جایز نیست تصرف و حیازت او به خلاف و خداوند عالم زمین را خلق نمود از براى نبى نوع انسانى كه جایز است تصرف و حیازت نماید یا كه تصرف مالكانه نماید بلكه او را محترما و شریفش خلق كرد و خانه خود را بر روى او قرار داد كه بندگانش بروند در آن موضع شریف عبادت كنند او را و اگر مثل سایر زمینها بود هر آینه حضرت حجت نمى فرمود كه چرا حسن بن مسلم این زمین را تصرف گرفته و زراعت مى كنند پس معلوم مى شود كه این قطعه زمین به مثل كعبه و بیت الله الحرام مى باشد كه شریك است با موضع كعبه و مسجد الحرام در این شرافت و فضیلت كه ابتداء خلقتشان مسجد و محترما خلق نموده كه این از براى احدى جایز نبوده و نخواهد بود حیازت و تصرف مالكانه نمودن هم چنانى كه موضع كعبه و مسجد الحرام امتیاز دارد بر سایر مساجدى كه مخلوق آن را مسجد مى نامند، این مسجد جمكران هم امتیاز دارد از سایر مساجد به جهت آنكه این موضع را خدا مسجد خلقش كرده پس امتیاز دارد از مساجدى كه مخلوق آن را مسجد نمایند.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .