تبیان، دستیار زندگی
پیامک های تبلیغاتی یکی از روش های تبلغات رایج این روزها می باشند که برای خود فوت و فنی دارند، برخی از موارد مهم این روش و نکاتی درباره بازاریابی پیامکی را در ادامه بخوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی درباره روانشناسی تبلیغات پیامکی!

پیامک های تبلیغاتی یکی از روش های تبلیغات رایج این روزها می باشند که برای خود فوت و فنی دارند، برخی از موارد مهم این روش و نکاتی درباره بازاریابی پیامکی را در ادامه  بخوانید:

فرآوری: محسن بابایی-بخش ارتباطات تبیان
پبام موبایل

برخی از نکات روانشناسی که باید در تبلیغات مد نظر باشند:
1. منحصر بودن شخصیت هر فرد، و توجه به روان شناسی تفاوت های فردی.بدین معنی که با همه نمی توان یکسان رفتار کرد .هر شخصی منحصر به فرد است و خصوصیات و رفتار منحصر به فردی دارد.پس در مورد اخلاقیات و عادات مشتریان خود تامل بیشتری کنید.
2.توجه به مباحث زن و مرد بودن.با توجه به نشانه های شخصیتی خاص بین زن و مرد,می بایست تفاوت در پیام های ارسالی و یا محصولات درخواستی قائل شویم.
3.توجه به ضمیر ناخودآگاه؛برای بدست آوردن توجه مخاطب دو راه وجود دارد. یا باید برای ذهن او آشنا و نزدیک باشید، یا در نظرش جدید و دور به نظر بیایید. در حالت اول، ضمیر ناخودآگاه احساس می کند که تبلیغ  شما به شخص مرتبط است و بنابراین به آن توجه میکن. در حالت دوم، ضمیر ناخودآگاه تفاوت تبلیغ شما را متوجه می شود و بنابراین نیازی برای شناخت بیشتر احساس می کند. مساله مهم این است که نباید پیامک خود را فقط با در نظر داشتن یک مخاطب آگاه بنویسید، زیرا ابتدا لازم است توجه مخاطب حواس پرت را به خود جلب کنید.
4. انتخاب واژه های مناسب
واژه های متین و مناسب و مودبانه وتوجه به بار هیجانی در تبلیغ غیر مستقیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.البته ممکن است که شما با مشتریان خود صمیمی باشید و لحن پیامتان دوستانه باشد.

مخاطب  نوع رابط   خود با برند شما را از لحن پیام تبلیغاتی شما برداشت می کند. بنابراین لحن یک پیامک تبلیغاتی می تواند به طرز قابل توجهی بروی نحو   واکنش افراد تاثیر بگذارد.

5.ضمایر انتخابی بسیار مهم هستند:
مخاطب  نوع رابط   خود با برند شما را از لحن پیام تبلیغاتی شما برداشت می کند. بنابراین لحن یک پیامک تبلیغاتی می تواند به طرز قابل توجهی بروی نحو   واکنش افراد تاثیر بگذارد. اگر که  در متن خود یک لحن صمیمی داشته باشید، مشتری به شما احساس نزدیکی می کند. اگر که لحن شما رسمی باشد، مشتری هم درگیر این فضای رسمی خواهد شد و فاصل   خود را با شما حفظ خواهد کرد.برای مثال وقتی به یکی از مشتریانتان میخواهید پیام ارسال کنید از کلمه ?ما ? استفاده میکنید،اما  وقتی  که رابط   برند شما با مشتری چندان صمیمی نیست، برای گرفتن یک بازخورد مثبت بهتر است از ضمایر  ?ما و شما ? استفاده کنید تا آنها حس نکنند که بیش از حد پیشروی کرده اید.
6.نباید بیش از حد تخفیف بدهید.
تخفیفات ویژه در بعضی مواقع بسیار راهکار مناسب و تاثیرگذاریست،مثلا در زمان هایی که کسب و کارتان کساد است،این روش بازاریابی را بکار گیرید،ولی اگر همیشگی شود،مشکلات زیادی به همراه میاورد.برای مثال محصولات شما  گران به نظر میاید و یا  جلوه شما را نزد مشتری خراب میکند.

نکات اساسی برای بازاریابی پیامکی

پنل اس ام اس

آیا تابحال توانسته اید از ارسال پیامکهای زمان بندی شده بعنوان یک مزیت تبلیغاتی نسب به رقبایتان استفاده کنید؟ قطعا بازاریابی بوسیله اس ام اس یکی از بهترین وسایل ارزان قیمت برای جلب توجه مشتریان و ارسال سریع خبرهای مربوط به کسب وکار شما و همچنین تبلیغات کالاهایتان است. بازاریابی به وسیله اس ام اس دارای یکی از شگفت انگیز ترین نرخهای دریافت  "پیام " در حدود 98 درصدبر اساس یک گزارش موثق میباشد. ولی اگر این سوال در ذهن شما پیش آمده که چرا نتیجه این نوع بازاریابی چندان رضایتبخش نیست ؟ دلیلش این است استفاده کنندگان نمی دانند چگونه و بهترین نحو از آن استفاده کنند تا بهترین نتیجه را دریافت کنند. در اینجا چندین روش برای انجام موثر بازاریابی با SMS ذکر میکنم.

1. متن پیامک خود را واقعا ساده بنویسید.

قانون طلایی در بازاریابی با اس ام اس این است که متن اس ام اس باید ساده،مستقیم و منحصر بفرد باشد.
اگر میخواهید یکی از کالاهای خاص خود را تبلیغ کنید دیگر نیازی نیست بنویسید  "در ضمن برای محصولات دیگرمان  ...

اگر این کار را انجام دهید ،شما فرصت دست یابی به هدف اصلی تان را از دست خواهید داد .

2."حتما خودتان را معرفی کنید.

بغیر از شبکه های خاص ارسال اس ام اس هیچ کس نمی تواند طوری اس ام اس را ارسال کند تا نامش بجای شماره تلفن ارسال کننده نوشته شود، پس برای جلوگیری از گیج شدن مخاطبانتان ،هرگز از ذکر اسم ،برند و حتی موقعیت مکانی خود خودداری نکنید.

3.حتما  در متن اس ام اس دلیل مهمی برای تماس با شما و یا حضور در فروشگاه ذکر کنید.

مثلا  
"یک عدد روغن مایع رایگان، درصورت خرید ...تومان تا ساعت 22 روز سه شنبه"
"یک پیتزا مجانی ،اگر شنبه تاریخ .....ریال سفارش بدهید

" "یک ساندویچ هات داگ رایگان و قیمت های ویژه اگر در سالروز افتتاح پیتزا  ... قبل از ساعت 9 شب برسید "

4.نتیجه هربار بازاریابی با اس ام اس را اندازه گیری کنید.

توجه به مباحث زن و مرد بودن.با توجه به نشانه های شخصیتی خاص بین زن و مرد,می بایست تفاوت در پیام های ارسالی و یا محصولات درخواستی قائل شویم.

یکی از بهترین مزایای بازاریابی با اس ام اس امکان اندازه گیری موفقیت آن می باشد.ضمن اینکه بوسیله ویژگی ارتباط دو طرفه اس ام اس میتوانید ارتباط خیلی خوب و اولیه ای با ذهن مشتریان نیز بر قرار کنید .

مثلا با ارسال این اس ام اس:

?شما برای جشن افتتاح فروشگاه ستاره در تاریخ .... در محل فروشگاه دعوتید،با ارسال اس ام اس (من عاشق فروشگاه ستاره هستم )15"تخفیف دریافت کنید."

5.با اس ام اس براحتی میتوانید مشتریانتان را به وبسایتتان بکشانید.

نمی توانید پیامهای طولانی و یا عکس محصولاتتان را در اس ام اس بگذارید ولی با یک قلاب خیلی قدرتمند میتوانید با تحریک حس کنجکاویشان ،به وبسایتتان کشانده و تمام اطلاعات لازم را به آنها منتقل کنید.
یکی از پیامهایی که من را وادار کرد تا با اینکه به اینترنت دسترسی نداشتم تلفنی از دوستم بخواهم تا سایت مورد نظر را برایم چک کند این بود:
 "به احترام استیو جابز لو گو شرکت اپل عوض خواهد شد"سایت ...

6.مخاطبانتان را با اسم خطاب کنید

اگر این امکان برای تان فراهم است از سرویهایی استفاده کنید که بتواند در ابتدای پیام مخاطبتان را با نام مورد خطاب قرار دهد.
تفاوت در تاثیر این دو حالت واقعا شگفت آور است .
مقایسه کنید :
 "احتراما شما برای  ...دعوتید "
 "آقای کاظمی عزیز،شما برای ... دعوتید "
اگر از سیستمی استفاده می کنید که امکان این نوع ارسال را دارد همین الان شروع کنید.
با اینکار مشتری واقعا احساس میکند آنقدر برای شما مهم است که حتی شما اسمش را هم به خاطر دارید.



منابع: اس ام اس1، پنل اس ام اس