تبیان، دستیار زندگی
منبع اصلی من در طراحی اولین پوستر نمایشگاه قرآن، جمله «بسم الله الرحمن الرحیم» بود که توسط الکندوسی، خوشنویس مراکشی 800 سال پیش نوشته شده بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستر «بسم‌الله»؛ الگویی موفق در کشورهای اسلامی

title

قباد شیوا، طراح و گرافیست با بیان این‌که اولین پوستر نمایشگاه قرآن را وی طراحی کرده است، اظهار کرد: منبع اصلی من در طراحی اولین پوستر نمایشگاه قرآن، جمله «بسم الله الرحمن الرحیم» بود که توسط الکندوسی، خوشنویس مراکشی 800 سال پیش نوشته شده بود. من زیبایی‌ را در این جمله دیدم که در جملات مشابه وجود نداشت، چون با وجود قدمت هشتصد ساله، ایده‌های جدیدی در این جمله وجود داشت که من در پوستر نمایشگاه اول از آن استفاده کردم.

یکی از مؤسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران افزود: پوستر «بسم‌الله» را به سفارش وزارت ارشاد خلق کردم، پس در حقیقت صاحب آن ارشاد است، اما طی 24 سال گذشته در کشورهای مختلف اسلامی از این پوستر استفاده شده و من هم به این مسئله اعتراضی ندارم، چون هم کلام خدا به واسطه هنرم تبلیع می‌شود و هم اینکه چنین موضوعی برایم خوشایند است. جدا از این پوستر، کارهای قرآنی دیگری نیز داشته‌ام که اکنون همه آنها را به یاد ندارم، اما در دوره دوم و سوم نمایشگاه قرآن هم باز پوستر قرآنی نمایشگاه را خلق کردم.

پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران به توضیح فوق اضافه کرد: درباره طریقه شکل‌گیری گرافیک قرآنی هم باید این گونه توضیح دهم. در پوستر «بسم‌الله» جمله را در قالب یک کار گرافیکی اندازه‌گیری کردم و برایش رنگ گذاشتم. کار دیگری هم چند سال پیش برای موزه قرآن در زمان مدیریت احمد مسجدجامعی انجام دادم. در آن کار تمام سوره‌های قرآنی را در قالب یک پوستر چاپ کردم. این کار از آن دوره به بعد به عنوان هدیه به میهمانان موزه اهدا شد.

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که مهمترین شرط هنر قرآنی چیست؟ گفت: برای اینکه هنر قرآنی به ویژه در حوزه گرافیک کیفیت لازم را داشته باشد باید از شاخصه‌های امروزی در آن بهره برد. برای مثال در هنر گرافیک باید از خطوطی استفاده شود که کمتر دیده شده و رنگ‌هایی که در آن استفاده می‌شود و کلیشه و تکراری نباشد؛ اتفاقی که باعث می‌شود الگوهای جدیدی از هنر قرآنی معرفی شود.

شیوا در پایان ویژگی کارهای قرآنی خود را چنین توصیف کرد: قرآن دنیایی از زیبایی‌هاست که برای آن نقطه پایانی وجود ندارد، برای همین حیف است که این شکل از هنر را تنها ما در یک یا دو قالب خلاصه کنیم. پس کارهایی که در این حوزه تولید می‌کنم همیشه بر پایه نوآوری خلق شده، ویژگی که سبب می‌شود برای مردم دلنشین و دوست داشتنی باشد.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .