تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز می توان ادعا کرد که بزرگ ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه های انسان ساز قرآن کریم است، گفت: باید بدانیم که آموزه های عملی قرآن در جامعه کم رنگ شده، توصیه های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته و در عمل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی جنتی:
بزرگ ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه های قرآن کریم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز می توان ادعا کرد که بزرگ ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه های انسان ساز قرآن کریم است، گفت: باید بدانیم که آموزه های عملی قرآن در جامعه کم رنگ شده، توصیه های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته و در عمل نهادینه نشده اند.

هومن بهلولی- روابط عمومی

جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش تبیان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، دوشنبه، ۲۴ خردادماه در مراسم افتتاحیه بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) تهران، با بیان اینکه قرآن کریم معجزه ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر آسمانی است، اظهار کرد: تنزل آن از عالم غیب به عالم ناسوت و از مقام قرب به جهان مادی در ماه مبارک رمضان سبب شرافت و عظمت این ماه عزیز شد.

وی افزود: در این ایام مبارک که گران بهاترین تحفه آسمانی توسط برترین انسان ها به دست بشریت رسیده فرصت مغتنمی است تا تشنگان واقعی معرفت جام شیرینی از سرچشمه هدایت و زلال کوثر الهی سیراب و از معارف قرآن کریم سیراب شوند.

وزیر ارشاد همچنین گفت: قرآن کریم بحر مواج و اقیانوس بیکرانه ای است که فهم بشر از درک و شناخت عمق وعظمت آن از دایره اندیشه و عقل بیرون است؛ به تعبیر امام خمینی(ره) قرآن جلوه تام خدای تعالی است و ادراک کنه آن که تجلی علم پروردگار است، غیر ممکن است.

وی ادامه داد: با این همه خداوند قرآن را آنقدر تنزل داد تا دست بشر به شاخه های طوبی آن برسد و با چنگ زدن به این حبل الله سیر مقامات عالی انسانی و وصول به قرب الهی فراهم شود.

جنتی با بیان اینکه هدف اصلی از نزول کلمات بینات چیزی جز خوشبختی و سعادت انسان ها از طریق تربیت و تهذیب نفوس و آراستگی به اخلاق فاضله و آموزش حکمت و دانایی برای تشکیل جامعه ای سالم و پیشرفته نبوده است، گفت: از آنجا که انسان موجودی شگفت انگیز و دارای استعدادهای گوناگون است، طبعاً کتابی که برای تربیت و اداره جامعه از سوی خداوند متعال نازل شده، باید خود شگفتی ساز و قادر بر رشد همه ابعاد وجود آدمی باشد به همین دلیل قرآن از زمان نزول تا کنون به گواهی تاریخ شکوهمند اسلام توانسته همپای تحولات علمی و فکری جوامع انسانی در هر دوره متناسب با شرایط زمان نقش هدایت بخش و اثرگذار خود را در اندیشه و رفتار مسلمانان و پیروان سایر ادیان الهی ایفا کند.

وی افزود: بی گمان یکی از رموز زنده ماندن و تأثیرگذاری قرآن را درآمیختگی آیات آن با عنصر دانش و هنر جستجو کرد؛ شکوفایی استعداهای هنری و خلق اعجاب آمیز آثار هنری با مضامین قرآنی در جهان اسلام بهترین شاهد این مدعاست.

وزیر ارشاد گفت: این ظرفیت قرآن موجب شد تا مسلمانان جهان به ویژه ایرانیان در پرتوی تفکر درآیات الهی چندین قرن مشعل فروزان علم را در جهان به دست بگیرند و پایه گذار بسیاری از دانش های زیربنایی در زمینه هستی شناسی و انسان شناسی باشند.

وی اظهار کرد: در این کتاب الهی اهداف و اصول تربیت اجتماعی و سیاسی به صورت لطیف در قالب انواع هنرهای معنوی و لفظی و به شکل جذاب ترین داستان ها ارائه شده است؛ به عنوان مثال در ذیل داستان شیرین وشنیدنی حضرت یوسف(ع) پاسخ ده ها مشکل اساسی در زمینه اخلاق، مدیریت و اقتصاد وتربیت را می توان یافت.

جنتی با اشاره به مفاهیم داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم گفت: امروزه یکی از دغدغه های متدینین، علما و مسئولان نظام مشکلات فرهنگی و اخلاقی جامعه است که در این سوره شریفه طریق رهایی از معضلات اخلاقی را منحصر در خودسازی و مهار نفس سرکش دانسته و راه رهایی از کید نفس اماره را تمسک به صبر و بردباری و تحمل ناملایمات با ارائه زیباترین الگو بیان کرده است.

وی تصریح کرد: بر اساس این پیام قرآنی تنها راه حل معضل بی بند و باری و هوس بازی ها، تقویت بنیان های عقیدتی است که برای تحقق این هدف مهم حیاتی باید نهادها و شخصیت های دینی با بهره گیری از روش های صحیح به تحکیم اعتقادات جامعه اهتمام جدی ورزند.

جنتی همچنین گفت: قرآن کریم در سوره یوسف مدیریت صحیح جامعه را به دو شرط اساسی تخصص و تعهد پیوند زده و شیوه اداره جامعه را با گماشتن افرادی که دارای دو ویژگی آگاهی و امانت داری باشند مورد تأکید قرار داده است.

وزیر ارشاد اظهار کرد: قرآن کریم در بخش دیگری از این داستان به مدیریت صحیح اقتصادی که در آن روز موجب استقلال و آبادی کشور مصر و رفاه مردم شد، اشاره شده و قناعت و صرفه جویی و آینده نگری را گوش زد می کند.

وی ادامه داد: در پایان این داستان، قرآن کریم به عنصر امید به عنوان مهم ترین پشتوانه موفقیت افراد تکیه کرده و یأس و ناامیدی را از صفات کافران و کسانی که از خدا دل بریده و به مادیت پیوسته اند، می نامد و با این پیام زیبا دل ها و جان های مخاطبان را با دمیدن روح امید به الطاف نور خداوند که مایه اعتماد به نفس است زنده می کند.

جنتی خاطرنشان کرد: می توان نتیجه گرفت که اولاً قرآن کریم به عنوان کتاب جامع هدایت و سعادت بشر در پیش روی ما قرار دارد و باید بدانیم که هدایت صحیح جامعه و گسترش تربیت انسانی و اخلاقی در محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه تنها و تنها در سایه رفع مهجوریت آن و بازگشت به این منبع عظیم و حیات بخش امکان پذیر است و ثانیاً به تأسی از قرآن کریم از عنصر هنر در جهت تربیت و تعالی جامعه بهره بگیریم و زمینه شکوفایی استعدادهای هنری را از طریق گستربش نمایشگاه های هنری و فراهم کردن زمینه فعالیت در همه عرصه های هنر متعد از جمله هنرهای تجسمی، سینمایی و موسیقی و حمایت از هنرمندان مهیا سازیم.

وی با بیان اینکه امروز می توان ادعا کرد که بزرگ ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه های انسان ساز قرآن کریم است، گفت: وقتی از ضعف فرهنگ عمومی، ضعیف شدن فضائل اخلاقی و تغییر ماهیت سبک زندگی اسلامی صحبت می کنیم و از آسیب های اجتماعی سخن می گوییم و از کثرت این آسیب ها می هراسیم باید بدانیم که آموزه های عملی قرآن در جامعه کم رنگ شده، توصیه های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته و در عمل نهادینه نشده اند.

جنتی تصریح کرد: جامعه ما دچار بیماری های مختلفی است که بیماری های عقیدتی در رأس همه بیماری هاست.