تبیان، دستیار زندگی
درباره تمرکز زیاد گفته ایم و شما هم زیاد خوانده و شنیده اید. اما مگر غیر از این است که یک مشکل بزرگ بیشتر داوطلبان، عدم تمرکز لازم هنگام مطالعه یا تست زدن است؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک شیوه علمی برای تمرکز بیشتر

یک شیوه علمی برای تمرکز بیشتر


درباره تمرکز زیاد گفته ایم و شما هم زیاد خوانده و شنیده اید. اما مگر غیر از این است که یک مشکل بزرگ بیشتر داوطلبان، عدم تمرکز لازم هنگام مطالعه یا تست زدن است؟ به تجربه می دانید که برای یک مطالعه دقیق و عمیق نیاز به حذف عوامل بازدارنده و مزاحم اطرافتان دارید تا بتوانید فکرتان را روی مطلبی که می خوانید، متمرکز سازید. در واقع حتماً کوچک ترین موارد هم  می توانند سبب برهم زدن افکار شما شوند.

برای مثال، با به گوش رسیدن صدای تلویزیون، ممکن است که همه چیز دور سرتان بچرخد و خاطرات و افکار درهم و برهمی به ذهنتان هجوم بیاورد یا سبب برانگیختن هیجانات شما شود. هیجاناتی که می توانند سبب به روز افکاری دیگر گردند و این جریان همین طور ادامه یابد. لازم است یا بگیرید که به انحراف افکارتان توجه داشته باشید. به خصوص وقتی که آن ها در جهت منفی هستند به محض این که چنین اتفاقی افتاد به خودتان بگویید: (ایست) و توجهتان را به کاری که در دست دارید، برگردانید.


این شیوه کاملاً عملی و به کار گیری آن ضروری است. زیرا غیر ممکن است که شما بتوانید دو فکر را به طور هم زمان در سر داشته باشید. لغت (ایست)، حرکت قطار مزاحم و آشفته کننده فکر را مختل می کند.

یک شیوه علمی برای تمرکز بیشتر

می توانید برای تأثیر بهتر، یک کش لاستیکی دور مچ خود ببندید و هر وقت که لازم شد به کلمه ایست فکر کنید، آن را ملایم بکشید و رها سازید. اگر فوراً به نتایج مطلوب دست پیدا نکردید، نگران نشوید. زیرا ممکن است که این امر نیازمند تلاش مکرر باشد. اما مطمئن باشید که پس از مدتی حتما موفق می شوید.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: نیلوفر یاقوتی