سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017

ساخت بازی پازل با # C، جلسه اول

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی نسبتا سطح بالا برای تولید برنامه های تجاری desktop application است، مزیت این زبان به زبان هایی مانند سی استفاده از امکانات کد نویسی خودکار برای تولید واسط گرافیکی می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بازی پازل با # C، جلسه اول

آموزش برنامه نویسی# c، جلسه اول

 


هدف کلی:
نوشتن اولین پروژه با سی شارپ


سرفصل های تئوری:
- سی شارپ چیست؟
- ویژوال استادیو چیست؟
- ساخت اولین پروژه ی سی شارپ


سی شارپ چیست؟
سی شارپ یک زبان برنامه نویسی نسبتاً سطح بالا برای تولید برنامه های تجاری desktop application است، مزیت این زبان به زبان هایی مانند سی استفاده از امکانات کد نویسی خودکار برای تولید واسط گرافیکی می باشد.


ویژوال استادیو چیست؟
آیا تاکنون در کامپیوتر نقاشی کرده اید؟ برای کشیدن نقاشی نرم افزارهایی مانند paint در کامپیوتر وجود دارند که امکانات لازم برای نقاشی مانند رنگ و قلمو و صفحه نقاشی را در اختیار ما قرار می دهند، برای برنامه نویسی هم ما نیاز به یک سری امکانات داریم، مانند یک صفحه برای نوشتن کد برنامه، امکاناتی که اگر کد را اشتباه نوشتیم به ما تذکر دهند، و .... ویژوال استادیو محیطی است که این امکانات را برای برنامه نویسان فراهم می کند، دراین محیط می توان به زبان های مختلفی کد نوشت که یکی از آنها سی شارپ است.
سوال: آیا خارج از ویژوال نمی شود کد سی شارپ نوشت؟
جواب: البته که می شود، اما ویژوال این کار را برای ما ساده تر می کند.


ساخت اولین پروژه ی سی شارپ:
باید بدانید که در سی شارپ ما بدون نیاز به داشتن ادیتور خاصی و تنها با داشتن .NET FramWork  می توانیم کد مورد نظرخود را درون محیطهای ساده ای مانند notepad تایپ کرده و آن را از طریق commandPrompt کامپایل کرده و اجرا کنیم برای این کار کد زیر را داخل NotePad بنویسید:

آموزش برنامه نویسی# c، جلسه اول

 

سپس فایل را با نام MyFom.cs ذخیره کنید:

آموزش برنامه نویسی# c، جلسه اول

 


 برای کامپایل کردن آن از منوی start در قسمت all program->visual studio به قسمت visualStudio Tools و سپس Visual Studio 2013 Command Prompt  رفته و دستور زیر را در آن تایپ کنید:

Csc  c:\ MyForm.cs

توجه داشته باشید که به جای C:\ در این عبارت باید مسیر فایلی که ذخیره کرده اید قرار داده شود، مثلا اگر فایلتان را روی دسکتاپ ذخیره کرده باشید احتمالا مسیر مانند زیر خواهد داشت:

C:\Users\FirstStep\Desktop\MyForm.cs

با اجرا کردن این دستور، در صورتی که برنامه شما ایرادی نداشته باشد می توانید در فولدر جاری (همان فولدری که فایل را در آن ذخیره کرده اید) روی فایل MyForm.exe دابل کلیک کرده و آن را اجرا نمائید، با اجرای برنامه یک فرم ساده مانند زیر برای شما نمایان می شود.

آموزش برنامه نویسی# c، جلسه اول

 

حال ببینیم اجزای کدی که نوشته و اجرا کردیم چه معنا و کاربردی داشتند:

public class MyForm : System.Windows.Forms.Form

تابع () MyForm
این تابع به عنوان تابع سازنده در کلاس MyForm می باشد همانطور که از نام تابع مشخص است نام آن دقیقا شبیه نام کلاس است. ما در تابع سازنده کلاس می توانیم خصوصیت کلاس را با استفاده از اشاره َگر this به صورت زیر مقداردهی نماییم یکی از خصوصیات برای فرمی که ایجاد می کنیم خاصیت Text آن می باشد که مقداری که به آن می دهیم بر روی پنجره فرم نوشته می شود

public MyForm()
{
this.Text = "salam";
{

همان طور که می دانید

تمام برنامه های سی همیشه برای اجرای دستورات خود از تابعی به نام ()main استفاده می کنند و این تابع نقطه شروع همه برنامه ها می باشد. در سی شارپ هم همینطور است، اما این بار main به عنوان یک تابع مستقل نیست، بلکه در کلاس اصلی برنامه قرار می گیرد، و همچنان نقطه ی شروع برنامه خواهد بود.
استفاده از تابع System.Windows.Application.run موجب شروع حلقه پیام برای برنامه ها می باشد و در واقع عامل اصلی اتفاقات برنامه خواهد بود. با دادن یک شی از جنس form به این تابع موجب ساخته شدن و نمایش form می شویم.
برای فهمیدن اثر استفاده از این تابع یک بار برنامه را به صورت زیر تغییر داده و مجدد save و کامپایل (با استفاده از دستور Csc در خط فرمان) و اجرا نمایید:

آموزش برنامه نویسی# c، جلسه اول

 

همانطور که می بینید ما در این برنامه از کلاس Application استفاده نکردیم و در تابع Main ابتدا یک شی از فرم ساختیم و از متد Show برای نمایش آن استفاده کردیم حالا زمانی که برنامه خود را اجرا می کنیم فرم ما سریع ظاهر می شود و سپس بسته می شود. کلاس پیشرفته ای مانند Application به همراه متدهای مختلف آن جهت نمایان شدن و قرارگرفتن کنترل ها بر روی فرم و منتظر ماندن جهت انجام پیغام های مختلفی که برای فرم ارسال می شود طراحی شده است (درمبحث ریسمانها مفصل به این موضوع می پردازیم)  

مطالب مرتبط:

ساخت بازی پازل با # C، جلسه اول
ساخت بازی پازل با # C، جلسه دوم
ساخت بازی پازل با # C، جلسه سوم
ساخت بازی پازل با # C، جلسه چهارم
ساخت بازی پازل با # C، جلسه پنجم
ساخت بازی پازل با # C، جلسه ششم
ساخت بازی پازل با # C، جلسه هفتم
ساخت بازی پازل با # C، جلسه هشتم 
 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: محسن نصرتی

 

تنظیم: نسرین صادقی

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین