تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه «اسماءالحسنی» را با هزینه شخصی برپا کردم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«اسماءالحسنی» را با هزینه شخصی برپا کردم

title

علی وزیریان، دبیر دوازدهمین نمایشگاه سالیانه «اسماء‌الحسنی» درباره این رویداد هنری اینگونه اطلاع‌رسانی کرد: نمایشگاه اسماءالحسنی، اتفاقی کاملاً خودجوش است که به صورتی مستقل برگزار می‌شود. این رویداد هنری ـ قرآنی را از ابتدا خودم پایه‌گذاری کردم و این روزها دوازدهمین دوره آن در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

وی افزود: سعی ما این بوده که نمایشگاه تنوع داشته باشد. برای همین در هر دوره شکلی از اجرا را شاهد بوده‌ایم. در این دوره نیز سعی کردیم در بخش جنبی نمایشگاه نوآوری داشته باشیم. به این نحو که یا از آثار قدما در کارهای مورد نظر الگوبرداری شود یا اینکه آثار مطرح اساتید، به صورت  دقیق و جزء به جزء بازآفرینی شود. انتظار می‌رود این تولیدات منبع و الگویی باشد برای هنرمندانی که خواهان کار کردن در حوزه هنرهای سنتی هستند.

این هنرمند ادامه داد: کارهایی که به عنوان الگو در نمایشگاه «اسماء الحسنی» معرفی کردیم توسط کانون هنرهای شیعه تهیه شده است، در ضمن مسئول این کانون مسعود نجابتی است که در این نمایشگاه یکی از اعضای هیئت داوران نیز است. مطلب دیگر اینکه آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند در کنار اسمای الهی، اسماء ائمه(ع) را هم مد نظر قرار می‌دهد. برای این گفته حدیثی از امام جعفر صادق (ع) را مثال می‌زنم که فرمودند: «اسماء الحسنی» ما ائمه(ع) هستیم.

حروف‌نگاری همان تایپوگرافی نیست

وزیریان با بیان اینکه نمایشگاه «اسماءالحسنی» را نباید نمایشگاه تایپوگرافی دانست، گفت: تاکید ما روی کلمه حروف‌نگاری است، چون ویژگی تایپوگرافی با این هنر همخوانی لازم را ندارد. این مسئله درباره دیگر نمایشگاه‌های حروف‌نگاری نیز به نوعی رخ می‌دهد و از آنها به عنوان تایپوگرافی نام برده می‌شود.

وی درباره بازخوردهای این نمایشگاه در یازده دوره گذشته چنین توضیح داد: مطمئن باشید اگر این نمایشگاه موفق نبود و تاثیرگذاری لازم را نداشت، امروز دوازدهمین دوره آن برگزار نمی‌شد، چون در کارهای موضوعی باید حتماً بازخوردهای مثبت دریافت کرد تا در سال بعد بتوان مجدداً آن را اجرا کرد. نکته دیگر این‌که طراحان به طور ویژه و اختصاصی برای این نمایشگاه اثر تولید کرده‌اند، اتفاقی که به ندرت در هنر این مرز و بوم رخ می‌دهد.

وزیریان در پاسخ به این سوال که حامیان مالی نمایشگاه چه نهاد‌هایی هستند؟ گفت: در دوره‌های مختلف ما نهادهای متعددی را به عنوان حامی داشتیم، اما در این دوره متاسفانه بدون حمایت مالی نمایشگاه را برگزار می‌کنیم و تنها هزینه‌های شخصی است که باعث شده، دوره دوازدهم اجرایی شود؟

این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: متاسفم ما هنوز از این نکته غافل هستیم که ارجحیت‌های ما در حمایت از هنر چه موضوعاتی باشد. برای درک بهتر از اقدام اخیر معاونت فرهنگی شهرداری تهران سخن می‌گویم که بدون کارشناسی، آثار هنری کشورهای دیگر را در سراسر شهر به نمایش درآورده است؟ البته من با این قبیل برنامه‌‌ها مخالف نیستم، حتی معتقدم که تاثیرات مثبتی می‌توان از نمایش آثار در فضای شهری بهره برد به شرطی که در ابتدا به موضوعات قرآنی پرداخته شود سپس با کارشناسی آثار هنری، مد نظر قرار گیرد.

وی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه اسماء‌الحسنی جدا از دستاورد معنوی برای من هیچ سود مادی در پی ندارد، اما عشقی که به این موضوع دارم، سبب شده، هر آنچه دارم برای برگزاری آن صرف کنم. با این توضیحات امیدوارم در آینده شرایط هنری به گونه‌ای باشد که هنرمندان علاقه‌مند به انجام کارهای قرآنی بدون دغدغه مالی بتوانند در این حوزه ورود کنند؛ اتفاقی که اگر روی دهد روزهای بسیار خوبی را برای هنر این سرزمین می‌توان انتظار داشت.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .