تبیان، دستیار زندگی
اصغر بیچاره تاریخ عکاسی ایران بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصغر بیچاره تاریخ عکاسی ایران بود

title

مسعود زنده روح کرمانی با خبرنگار حوزه فرهنگی ایرنا ادامه داد: علی اصغر ژوله یا همان بیچاره، از همان دوران کودکی شیفته هنر عکاسی شد و گام در این وادی گذاشت.
وی گفت: اصغر بیچاره در اغلب رشته های هنر عکاسی همچون فیلم و تئاتر کار کرده بود و حتی در هنرهای بازیگری و کارگردانی نیز دستی بر آتش داشت.
رئیس انجمن ملی عکاسان ایران افزود: زنده یاد بیچاره جزء قدیمی ترین هنرمندان عکاس کشور به شمار می رفت و سه کتاب نیز درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته بود.
زنده روح کرمانی ادامه داد: عکاسی در ایران در آن مقطع زمانی که امکانات و تجهیزات نبود، کار بسیار دشواری به شمار می رفت و این در حالی بود که با وجود تمامی این مشکلات این هنرمند، آثار ارزشمندی در زمینه عکاسی از سینما و تئاتر کشور بر جای گذاشته است.
وی خاطرنشان کرد: زنده یاد بیچاره علاقه خاصی به هنر عکاسی داشت و در زندگی خود آثار فراوان و متفاوتی نسبت به همسن و سالانش بر جای گذاشته است.
رئیس انجمن ملی عکاسان ایران تصریح کرد: اصغر بیچاره فردی صادق، روشن ضمیر، خاکی و راحتی بود و بدون هیچ غل و غشی کار خود را دنبال می کرد، بگونه ای که در تمامی اتفاقات تهران همچون نمایشگاه ها، نشست های دورهمی و غیره حضور داشت.
زنده روح کرمانی گفت: متاسفانه در اواخر عمر این هنرمند به سبب مشکلات مالی، بسیاری از آثار و نگاتیوهایش فروخته شد و این در حالی بود که خانه وی می توانست به عنوان یک موزه عکاسی بسیار غنی برای نسل های آینده باقی بماند.
اصغر بیچاره قدیمی ترین عکاس سینمای ایران 22 خرداد ماه برابر یا روز تولدش در سن 89 سالگی دیار باقی شتافت.
اصغر بیچاره در ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد و برای نخستین بار با گرفتن کپی از تمام عکس‌های فیلم «دختر لر» برای عبدالحسین سپنتا فیلمنامه‌نویس این فیلم، رسماً وارد دنیای هنر شد.
وی بزرگترین آرشیو عکس ایران را در اختیار داشت.
بیچاره افزون بر عکاسی دستی نیز بر بازیگری داشت و در آثار سینمایی از جمله «دم صبح»، «مزاحم»، «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰»، «ای ایران» و «ناخدا خورشید» ایفای نقش کرده بود.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .