تبیان، دستیار زندگی
ن 85 ) امروز ، چهاردهم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با چهاردهم محرم الحرام 1428 هجری قمری و سوم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** ورود نخستین گروه اروپ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 14 بهمن 85 )

امروز ، چهاردهم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با چهاردهم محرم الحرام 1428 هجری قمری و سوم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


ورود نخستین گروه اروپایی ها به آفریقا

519 سال پیش درچنین روزی ف درسال 1488 میلادی ، ملوان بارتلمود یازبه عنوان نخستین فرد اروپایی ، وارد دورترین منطقه آفریقا شد . وی به موسل بای در کیپ تاون وارد شده بود .

***


نخستین حمله به کانال سوئز

92 سال پیش درچنین روزی ، درسال 1915 میلادی ، و دراثنای جنگ جهانی اول برای نخستین بارکانال سوئز مورد حمله دوکشورآلمان و عثمانی قرار گرفت .

این کانال دراختیار انگلیسی ها بود و نیروهای متحدین خواستار خروج آن ازد ست آنان بودند . پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول عملا کانال سوئز نیز در دست انگلیسی ها باقی ماند . اما در سال 1956 جمال عبدالناصر ، رییس جمهور کشور مصر طی نطقی در اسکندریه کانال سوئز را ملی اعلام کرد .

***


تهران در چنگ قحطی

89 سال پیش درچنین روزی ، در سال 1296 ه.ق كمبود مواد غذایی در شهر تهران آشکار شده بود از 14 بهمن این سال شدت یافت و مردم در چند نقطه شهر تشكیل اجتماع داده و به دولت اعتراض كردند كه چرا قبلا پیش بینی های لازم را بعمل نیاورده بود . یكی از دلایل این كمبود در تهران نا امنی راهها بود . راهزنان از ضعف نیروی انتظامی به دلیل وجود سربازان خارجی در كشور سوء استفاده كرده بودند و راهها و روستاها و حتی پاره ای از شهرهای كوچك را نا امن ساخته بودند.سرانجام دولت مجبور شد در چند نقطه تهران به صورت محدود آشپزخانه رایگان دایر كند.

***


تشکیل ارتش سرخ

89 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1918 میلادی ، روسیه ارتش سرخ را تشکیل داد . این ارتش به منظور حفاظت از انقلاب بلشویکی روسیه تشکیل شده بود .

***


نخستین مجمع جامعه ملل

88 سال پیش درچنین روزی ، درسال 1919 میلادی ، جامعه ملل نخستین مجمع عمومی خود را درپاریس برگزارکرد . جامعه ملل بعد ازجنگ درچنین روزی درسال 1920 میلادی تاسیس شده بود ومقر آن ژنو در سویس قرارداشت.

ویلسون رییس جمهورآمریکا در کنفرانس ورسای چهارده اصل را مطرح کرد که اصل چهاردهم آن درباره تشکیل جامعه ملل بود . هدف ازتشکیل این نهاد بین المللی تامین استقلال کشور های جهان و حفظ صلح و امنیت بین المللی بود . این جامعه در ژنوتشکیل شد ولی بعدها به دلیل خروج ژاپن ، ایتالیا و آلمان وجودش بی اثر شد . پس ازآنکه جنگ نخست جهانی به انجام رسید کشور های مختلف جهان دراجماعی جهانی تصمیم گرفتند که به منظور دوری ازجنگ و جلوگیری ازجنگ دوم جهانی وهمچنین حصول وفاق وصلح جهانی ، چنین سازمانی را تاسیس کنند . این نشست با شرکت نمایندگان 41 کشور و بدون حضور آمریکا و روسیه درشهرژنو برگزارشد. یکی از آثارتشکیل جامعه ملل و پس از آن سازمان ملل متحد ، تأکید براصل برابری دولت‌ها بود . ناتوانی جامعه ملل البته بعدها آشکار شد . این نهاد در سال 1964 بعد از بیست و شش سال فعالیت سال ، به کار خود پایان داد .

***


روسیه و جنگ با ژاپن

62 سال پیش درچنین روزی ، در سال 1945 میلادی ، روسیه خواستار جنگ با ژاپن شد .

***


انتخاب عرفات به عنوان رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین

38 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1969 میلادی ، یاسر عرفات به عنوان رهبرسازمان آزادیبخش فلسطین ، ساف ، انتخاب شد . مراسم این انتخاب در کنگره فلسطین در قاهره صورت گرفت .

***


وقایع انقلاب

سخنرانی امام خمینی (ره) در مدرسه علوی تهران

28 سال پیش در چنین روزی ، امام خمینی (ره ) درسال 1357 ه ش درمدرسه علوی تهران درجمع روحانیان، اعضای کمیته استقبال وکارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات به طورجداگانه سخنرانی کردند .

در همین روز دکتر سنجابی رهبر جبهه ملی خواستار استعفای کابینه بختیار شد .

دراین روزهمچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد : اظهارت ضد آمریکایی امام خمینی (ره)

، به هنگام ورود به تهران هیچ تغییری در مواضع آمریکا نسبت به ایران نداده است . وی افزود علاقه ما بازگشت نظم و ثبات به ایران است به شکلی که ملت ایران بتواند در مورد آینده خود تصمیم بگیرد .

خبر گزاری رویترهم اعلام کرد : رژیم صهیونیستی از بازگشت آیت الله خمینی به ایران ابراز نگرانی شدید کرد و گفت ممکن است ورود ایشان به ایران باعث بروز تند روی های خشن گردد و کوشش های صلح خاورمیانه را به خطر بیاندازد .

خبرگزاری تاس نیز خبر داد : بازگشت آیت الله خمینی به ایران مبارزه در آن کشور را وارد مرحله سرنوشت ساز نمود .

خبر گزاری فرانسه هم خبر داد : مقامات ایران به دولت انگلستان اطلاع داده اند که قرار داد 500 میلیون لیره خرید اسلحه به ویژه تانکهای چیفتن لغو می گردد .

دیگر وقایع چهاردهم بهمن سال 1357 به قرار زیر است :

1- شهر دار تهران استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کرد .

2-مجلس 22 نماینده خود را مستعفی شناخت .

3-شورای نمایندگان دانشگاه ها موسسات آموزش عالی ایران اعلام کرد : مدیریت دانشگاهها پس از انقلاب بررسی می شود .

4-شاپور بختیار ضمن مصاحبه ای با فرستاده ویژه رادیویی ملی فرانسه گفت : موجودیت و وحدت کشور بر همه مسایل دیگر از جمله حضرت آیت الله خمینی ، شاه و قانون اساسی مقدم است . نخست وزیر ایران در باره مناسبات آینده اش با آیت الله خمینی تاکید کرد که قدمی در راه نزدیک شدن به رهبر شعیان برداشته است .

5- در این روز اولین کتاب در باره بحران ایران با عنوان ایران بر ضد شاه در پاریس منتشر شد . نویسنده این کتاب احمد ناروقی از نویسندگان روز نامه لو موند و نوه سلطان احمد شاه قاجار بود .

6-رسانه های گروهی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زاهدی سفیر او را که خود را به آمریکا نزدیک می دانست ، نپذیرفته اند .

7-در لیبی بازگشت امام خمینی به ایران ضمن یک را هپیمایی جشن گرفته شد .

8-کمیته اعتصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد که باید هر چه زود تر هزار کامیون مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند .

9-روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند .

10-خانواده های گروهی از همافران دستگیر شده مجددا در کاخ دادگستری تحصن کردند .

11-یاسر عرفات طی پیامی که برای امام ارسال داشت گفت : نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد .

12- روز نامه واشنگنتن پست نوشت : قرار دادهای خرید اسلحه ایران از آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار در مذاکرات اریش فون مابرود فرستاده نظامی آمریکا با فرماندهان نظامی ایران در تهران لغو شد .

13-نمایندگان بانک ملی سوئیس و موسسات بانکی خصوصی این کشور اعلام کردند که در ماه های اکتبر و نوامبر از نیمه مهر تا نیمه آذر یک میلیارد و 470 میلیون دلار از تهران به سوئیس فرستاده شد .

14- انور سادات با اشاره به این که او هیچ آیت اللهی در مصر نخواهد داشت ، واکنش خشمگینانه خود را نسبت به وقوع انقلاب در ایران ابراز داشت .

15-قذافی رهبر لیبی در گفتگویی با تلویزیون فرانسه گفت : تا کنون از رهبران انقلابی ایران در خواست کمکی از او نشده است اما به مجرد رسیدن چنین در خواستی بدون اندکی درنگ هرچه را که در قوه دارد کمک خواهد کرد .

16-قطر باموضع گیری بی طرفانه ورود امام خمینی را یک مساله داخلی خواند .

17-الوطن نوشت : فرماندهان نظامی ایران معتقدند که حتی اگر ارتش دچار تفرقه شود باز هم می توانند با نیروهای برگزیده خود کنترل اوضاع را درایران به دست بگیرند و این مطلب را به آگاهی شاه در مراکش رسانده اند .

***

منابع :

ایران نگار / رضا دبیری نژاد، مهران غلامی

خبرگزاری مهر

روزنامک / نوشیروان کیهانی زاده

سایت جامع ویکی پدیا