تبیان، دستیار زندگی
سرلشکر ویکتور بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه دستور داد تا زمان مشخص شدن علت انحه هوایی، کلیه پروازهای سوخو 27 متوقف شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز درباره مشکلات فنی سوخو 27

سرلشکر ویکتور بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه دستور داد تا زمان مشخص شدن علت سانحه هوایی، کلیه پروازهای سوخو 27 متوقف شود.

بخش دانش تبیان
سوخو

سرلشکر ویکتور بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه  به دنبال سقوط یك فروند جنگنده سوخو 27 در مراسم نمایش هوایی مسكو، دستور داد تا زمان مشخص شدن علت این سانحه هوایی، کلیه پروازهای سوخو 27 متوقف شود. گزارش های اولیه از ماجرا نشان می دهد كه خلبان این جنگنده پس از نمایش هوایی در منطقه مسکو و هنگام بازگشت به پایگاه هوایی دچار سانحه شد اما  سیستم بیرون راندن خلبان (ایجکت) عمل نکرده و وی نتوانسته است از هواپیما بیرون بپرد و كشته شده است. نیروی هوایی روسیه بیش از 300 فروند جنگنده سوخو 27 در اختیار دارد.

سوخو سو-۲۷  كه در ناتو به نام  فلانکر-سی شناخته می شود هواپیمای جنگنده چندمنظوره و برتری هوایی مجهز به دو موتور توربوفن Saturn/Lyulka AL-31F است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و ساخته شده است.

این جنگنده، در اصل برای ایجاد توان مقابلهٔ نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق در برابر نسل جدید جنگنده های آمریکایی آن زمان به خصوص اف ۱۴ تامکت و اف-۱۵ ایگل ساخته شد. سوخو ۲۷ دارای برد پروازی استثنایی، قابلیت حمل مهمات بالا و چابکی فوق العاده است اما مشكلات مختلفی هم دارد. ضعیف ترین بخش این هواپیما ، سیستم نظارت پرواز  یا سیستم هدایت آن است. این سیستم رابط میان خلبان و هواپیماست و در میان هم رده های خود مشكلات جدی دارد.

همچنین سوخوی ۲۷، از نظر کیفیت و سطح فناوری نازل اتاقک خلبان و سیستم های اویونیک مورد انتقادهای جدی بوده است. در سوخوی ۲۷ یک نمایشگر سربالا تعبیه شده است، اما این جنگنده، همانند میگ ۲۹ و برخلاف جنگنده های غربی نه سیستم کنترل هوتاس دارد نه نمایشگرهای چندمنظوره پیشرفته (Multi Function Display). کابین ابتدایی سوخو-۲۷اس همانند جنگنده های دهه ۱۹۶۰ غربی است و کاملاً آنالوگ می باشد. البته هواپیماهای سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ که از سوخوی ۲۷ مشتق شده اند، در اصطلاح دارای «کابین شیشه ای» هستند؛ این هواپیماها توسط شرکت فرانسوی Sextant Avionique به نمایشگرهای رنگی چندمنظوره، سیستم هوتاس، کلاه HMS و... مجهز شده اند.

رادار اصلی سوخوی ۲۷، از نوع پالس - داپلر و ساخت فازاترون بوده و N-۰۰۱ (نام ناتو: Slot Back) نام دارد. این رادار، دارای قابلیت Track Wile Scan یا TWS بوده اما پردازشگر به کار رفته در آن، از نوع بسیار ابتدایی است و این مسئله، باعث می شود رادار، از تشخیص علایم ناصحیح دریافتی و همچنین جستجو در مناطق کور، بسیار ناتوان باشد، به همین خاطر ، رهگیری دقیق با این رادار، بسیار دشوار است و نیاز به مهارت و تجربه فراوان دارد. در جنگنده های سوخو-۳۰ و سوخو-۳۵ از مدل بالاتر رادار ساخت فازاترون به نام Bars N-۰۱۱M استفاده شده است که این رادار جدید، دارای آنتن رهیاب الکترونیکی، برد بهبود یافته، قابلیت رهگیری هم زمان چند هدف و حساسیت بالا است.


منبع: خبرآنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .