تبیان، دستیار زندگی
فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت های قرآنی از روی کرامت بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت‌های قرآنی از روی کرامت بود

فرمایشات رهبر معظم انقلاب

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه رادیویی افق با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن با موضوع تبیین بیانات اخیر مقام معظم رهبری در طلیعه ماه مبارک رمضان به روی آنتن رفت.
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در این برنامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری از سال‌های قبل از انقلاب و در مشهد مقدس سلسله جنبان جریان قرآنی کشور بودند و جلسات قرآن متعددی را تاسیس و تقویت کردند و بعد از انقلاب نیز با مهاجرت به تهران این جریان را ادامه دادند و در سال‌های دوره ریاست جمهوری ایشان، جلسه دیدار قرآنیان با ایشان شروع شده است و در دوره رهبری معظم‌له نیز ادامه پیدا کرده است.
دیدار قرآنیان با رهبر معظم انقلاب میعادگاه سالانه جامعه قرآنی است
وی افزود: در دو دهه اخیر با توسعه برنامه‌های قرآنی، جلسه دیدار جامعه قرآنی با رهبر معظم انقلاب به یک میعادگاه سالانه برای جامعه قرآنی تبدیل شده است تا هم گزارش پیشرفت کار خود را بدهند و هم برنامه و تدابیر رهبر معظم انقلاب را برای ادامه کار بشنوند.
سرابی ادامه داد: این جلسه یک جلسه منحصر به فرد در ارتباط با قرآن در جهان اسلام است کما اینکه بسیاری از قرآنیان در جهان اسلام این جلسه و تحولات آن و تلاوت‌های انجام شده در آن را پیگیری می‌کنند و این جلسه به جایگاه رفیعی رسیده است.
جمع‌آوری مجموعه‌ای فاخر از بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآن
وی در ادامه گفت: ما مجموعه بسیار فاخری را از فرمایشات معظم‌له در ارتباط با قرآن را جمع‌آوری کرده‌ایم و به نظر می‌رسد سطح راهبردهای ایشان هرساله ارتقا پیدا می‌کند و البته بیانات امسال قله فرمایشات ایشان بود.
در این بخش از برنامه حجت‌الاسلام حمید محمدی اظهار کرد: ما نسبت به مطالبات رهبر معظم انقلاب فاصله جدی داریم و آقا از روی کرامت به جامعه قرآنی فرمایشات خود درباره برنامه‌های قرآنی را بیان کردند.
وی افزود: واقعیت این است که از سال 88 به بعد یک جهش خوب در برنامه‌های قرآنی ایجاد شده و از زمانی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب و بودجه قرآنی تعیین شد، جهش قرآنی به معنای واقعی در کشور شکل گرفت و روز به روز نیز با فرازوفرودهایی توسعه پیدا کرده است.
محمدی در ادامه گفت: ما حرکت رو به پیشرفت را در این سال‌ها تجربه کرده‌ایم و دستگاه‌های قرآنی نیز به نوبه خود تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند اما آنچه که به نظرم قابل توجه است در این دوره از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تأکیدات ایشان بر چند آسیب و مشکل است.
رهبر معظم انقلاب واقف هستند که جامعه هنوز با معنای قرآن ارتباط ندارد
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود به جدی گرفتن زبان قرآن اشاره کردند و ایشان واقف هستند به اینکه بسیاری از جامعه ما هنوز با معنای قرآن ارتباط پیدا نکرده‌اند، حتی قاریان و حافظان که باید ارتباط معنایی با قرآن داشته باشند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: مقام معظم رهبری دوست دارند بحث زبان قرآن به صورت جدی دنبال شود و نقیصه عدم آشنایی عمومی جامعه به ویژه جامعه قرآنی با زبان قرآن رفع شود. همچنین رهبر معظم انقلاب به آسیبی که دامن‌گیر جامعه قرائت مصر شده است که از الحان درست استفاده نمی‌کنند، اشاره کردند که قاریان قرآن باید به این نکته توجه داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین باید توقع قاریان و حافظان در همه استان‌ها را پاسخ دهیم و نباید اینطور باشد که فقط قاریان و حافظانی از چند استان را دعوت کنیم؛ هدف دیگر ما این است که یک مجموعه برنامه ارائه کنیم و هم تلاوت نوجوان، هم مدیحه‌سرایی و همخوانی و هم قرائت داشته باشیم.
اعلام فراخوان برای تلاوت قاریان در محضر رهبر معظم انقلاب
قائم مقام شورای عالی قرآن در ادامه عنوان کرد: ما هرساله فراخوانی را ارائه می‌کنیم تا علاقه‌مندانی که آمادگی اجرای برنامه در این جلسه را دارند آثار خود را ارسال کنند و پس از بررسی آثار، افراد واجد شرایط انتخاب شوند و در این مراسم به اجرای برنامه بپردازند.
حجت‌الاسلام محمدی در این بخش از برنامه اظهار کرد: قرآن کریم با معارف نابی که دارد در عقل‌ها نفوذ می‌کند و با هنرها در قلب‌ها، با معارف عقل‌ها را تسخیر می‌کند و با هنرها نیز قلب‌ها را تسخیر می‌کند. ما باید یک ارتباط بسیار حساب شده با متن قرآن برقرار کنیم و باید بدانیم که قرآن باید با زیباترین صدا خوانده شود و مردم باید قرآن را استماع کنند.
وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که مردم ما باید توجه داشته باشند، استماع است، گفت: یکی از اشتباهاتی که در تلویزیون ما وجود دارد این است که قرآن پخش می‌کنند و آیات عربی را نیز می‌نویسند که این کار اشتباه است و باید مردم آیات را بشنوند و ترجمه آن را بخوانند.
همه علاقه‌مندان به فهم قرآن باید در کلاس صرف و نحو شرکت کنند
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: همه کسانی که در جامعه می‌خواهند با زبان قرآن آشنا شوند باید یک کلاس صرف و نحو قرآن بروند و این کلاس صرف و نحو هم وقت زیادی نمی‌گیرد و پیشنهاد می‌کنم عموم علاقه‌مندان به این کلاس بروند.
وی در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه اهتمام توأمان به دو ثقل اکبر و کبیر در فرمایشات رهبر معظم انقلاب وجود داشته است، گفت: قرآنی که بدون ثقل کبیر باشد قرآن نیست و اهل بیتی که بدون ثقل کبیر باشد اهل بیت واقعی نیست.
محمدی ادامه داد: نظام اسلامی زمانی می‌تواند مدعی شود اسلامیت خود را دارد که از زیرساختی‌ترین و اصولی‌ترین منبع خود که قرآن کریم است بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد اما متاسفانه این اتفاق آنطور که باید رخ نداده است.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .