تبیان، دستیار زندگی
آئین حفظ خوانی در ماه رمضان نقش مؤثری در ترویج فرهنگ قرآن دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آئین حفظ خوانی در ماه رمضان نقش مؤثری در ترویج فرهنگ قرآن دارد

ترویج فرهنگ قرآن

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری آئین حفظخوانی قرآن کریم توسط مؤسسه امیرالمؤمنین(علیه السلام) کاشان در ماه رمضان، اقدام نو و بدیعی است که خلاقیت دارد و قشر جوان ما به کار نو اشتیاق نشان می دهد و امیدواریم به لطف خداوند این کار عمیق تر و ریشه دارتر باقی بماند.
وی در ادامه به ابتکار برگزاری این گونه مراسم در فضای باز شهری چون میدان جهاد اشاره داشته و افزود: فضای بعد از افطار دارای مطبوعیت است که خارج شدن افراد از منزل و انجام فعالیت های فرهنگی باعث جذابیت بیشتر است که البته باید با پیوست های خودش انجام گیرد.
نماینده مجلس در ادامه افزود: وقتی فعالیت فرهنگی وارد فضای باز می شود باید تعاملات خودش را با اطراف ایجاد کند.
وی به لزوم تعاملات مؤسسه امیرالمؤمنین (علیه السلام) کاشان و مسئولان شهری اشاره کرد و گفت: برای ترویج قرآن در فضای باز شهری همه دست به دست هم دهند، مراقبت های انتظامی و امنیتی انجام شود تا برنامه ها با آرامش کامل انجام شود که در شأن کاشان و دارالمؤمنین باشد.
10 میلیون سرباز قرآنی
ساداتی نژاد در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، به ضرورت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: 10 میلیون حافظ قرآن کریم به معنای 10 میلیون سرباز قرآنی است که در مسیر قرآن آمده و مدافع و محافظ قرآن می شوند و با این 10 میلیون مدافع، کشور به مطلوبیت امنیت اجتماعی و اخلاقی می رسد.
وی در ادامه به اقدامات لازم درخصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره و تصریح کرد: مسئولان وظیفه سیاست گذاری و حمایت را دارند، اما این مردم، مؤسسات مردم نهاد و هیئات هستند که باید به میدان بیایند تا این اتفاق میمون رخ دهد.
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس در ادامه به مهجوریت قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن در جامعه و خانوده ها مهجور است و روز قیامت یکی از سؤالات نیز در همین خصوص است.
وی افزود: رفتارها و سبک و روش زندگی ما قرآنی نیست، قرآن در خانه ها هست اما روح قرآن در خانواده ها نیست و این متاع گمشده جامعه امروز است.
ساداتی نژاد همچنین به جایگاه قرآن در حوزه های علمیه، آموزش و پروش و دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: قرآن در حوزه های علمیه نقش محوری دارد اما در ترویج آن باید روش های نوین تری اتخاذ شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در آموزش و پرورش، آموزش و ترویج قرآن هست اما در حوزه های عملی باید ورود شود، اینکه چگونه در رفتارهای ما قرآن جاری شود کمتر کار شده است.
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها، کانون های دانشجویی و معاونت های فرهنگی، متولی امر قرآن هستند که در این موضوع، دانشگاه آخرین حلقه آموزش است و فرد بعد از آن به عنوان یک نیروی متخصص وارد جامعه کار شده و همچنین تشکیل خانوده می دهد لذا در این مرحله باید فرد را به آموزش قرآن مسلط کنیم و آموزش دهیم که چگونه از قرآن بهره برداری مناسب کند.
گفتنی است؛ ایجاد فضای شاد و مفرح برای کودکان جهت آموزش نقاشی قرآنی و قصه گویی قرآنی و پخش کلیپ های تصویری با موضوعات دینی از تلویزیون شهری برای مستمعین از ویژه برنامه هایی است که هر شب در آئین حفظ خوانی اجرا می شود.
یادآور می شود، آئین حفظ خوانی قرآن توسط مؤسسه امیرالمؤمنین (علیه السلام) کاشان و حافظان قرآن و نهج البلاغه این شهرستان در شب های ماه مبارک رمضان، یک ساعت بعد از افطار در میدان جهاد همراه با گرامیداشت شهدای مدافع حرم برگزار می شود.
در این برنامه، هر شب چهار نفر از حافظان قرآن و نهج البلاغه و هر کدام به ترتیب پنج صفحه از یک جزء قرآن را در حضور مستمعین بانو و آقا که در صفوفی مرتب و به صورت منظم در پشت رحل های قرآن قرار گرفته اند، به صورت حفظ تلاوت می کنند.
گفتنی است؛ مراسم آئین حفظ خوانی قرآن کریم توسط مؤسسه امیرالمؤمنین (علیه السلام) کاشان و با تعامل ، همکاری خیرین، عموم مردم، نیروی مقاومت بسیج سپاه کاشان، اداره اوقاف و امور خیریه کاشان، بنیاد شهید و امور ایثارگران کاشان، شرکت تولید خودرو سایپا کاشان، پلیس راهور، شهرداری کاشان، اداره زیباسازی، اداره تبلیغات اسلامی کاشان و سایر ادارات مرتبط برگزار می شود.
آیین حفظ خوانی در ماه رمضان در جهت ترویج فرهنگ قرآن مؤثر است

آیین حفظ خوانی در ماه رمضان در جهت ترویج فرهنگ قرآن مؤثر است


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .