تبیان، دستیار زندگی
جایگاه خاص شهدای قرآنی نزد پیامبر اسلام(ص)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهدای قرآنی

شهدا و قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سالار، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) بر مقام والای قاریان، حافظان و فعالان قرآنی تاکید داشتند و پس از شهادت دستور می‌دادند که آنها را در مکانی ویژه دفن کنند، گفت: وقتی در غزوه احد می‌خواستند پیکر شهدا را به خاک بسپارند، شهید قرآنی را در بهترین مکان یعنی جوار حضرت حمزه(ع) دفن کردند.

سالار با تاکید بر اینکه در اسلام مقام قاری و حافظ قرآن در ردیف علما، انبیا و شهداست،‌ افزود: از سوی دیگر اجر حاملان و قاریان قرآن کمتر از شهدا نیست و بر اساس روایتی از پیامبر اسلام(ص) پس از پیامبران، برترین بندگان، اول علما، سپس قاریان و حافظان هستند که مثل انبیا از دنیا می‌روند و همراه انبیا برانگیخته می‌شوند و با انبیا محشور می‌شوند، کنار پیامبران از پل صراط می‌گذرند و پاداش خود را از خداوند می‌گیرند. همچنین در زمان پیامبر اسلام(ص) در صدر اسلام ملاک انتخاب افراد به عنوان فرمانده سپاه یا امام جماعت، قرائت و حفظ قرآن بود و در روایت است که هر مسلمانی که بیشتر قرآن آموخته یا حفظ کرده باشد بر دیگران برتری دارد.

وی با بیان اینکه شهید از نظر لغوی در اسلام به معنی کسی است که در راه خدا کشته می‌شود یا کسی که برای دفاع از دین و کشور اسلامی حتی بر اساس برخی روایات در دفاع از مالش کشته می‌شود، گفت: همچنین برای کسی که برای اجرای فرمان الهی در دفاع از مرزهای حکومت اسلامی جان خود را از دست می‌دهد مقام شهادت در نظر گرفته می‌شود.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: از طرف دیگر شهید یعنی کسی که گواه بر همه چیز است و چیزی از وی پنهان نمی‌ماند. همچنین شهید از اسامی خداوند است که از این منظر معنای گواهی‌دهنده دارد. بر اساس آموزه‌های اسلامی شهادت بالاترین مزد و پاداش جهاد است که در این باره آیات زیادی داریم که از جمله آنها می‌توان به «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» اشاره کرد.

وی گفت: از سوی دیگر در آموزه‌های اسلامی شفاعت ملائکه و شهدا را داریم که شهدا یکی از گروه‌هایی هستند که به عنوان شاهد مطرح می‌شوند و بر اساس روایتی از پیامبر(ص) انبیا، علما و شهدا شافع و واسطه هستند.

سالار تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن از جمله آیه 154 سوره بقره بهترین مردم کسی است که جانش را در راه خدا و پاسداری از اسلام نثار می‌کند. درباره مقام شهید آیات و روایات زیادی موجود است. اولین کسی که وارد بهشت می‌شود، شهید است و به گفته پیامبر اسلام(ص) شریف‌ترین مرگ شهادت است.

وی ادامه داد: بر اساس حدیثی از امام صادق(ع) هرکه در راه خدا کشته شود خدا چیزی از گناهانش را نمی‌نمایاند و روایتی داریم که هر کس برای حفظ مالش کشته شود نیز شهید است. شهید تنها به کشته در میدان جنگ منحصر نمی‌شود و معنایی وسیع دارد. کسی که در راه دفاع از تعالیم و فرهنگ قرآنی و اسلامی جانش را از دست بدهد و کشته شود، شهید است. همچنین زنی که حین بارداری و زایمان بمیرد مقام شهید را دارد.

سالار افزود: بر اساس روایتی از پیامبر(ص) که به علمدار کربلا مربوط می‌شود،‌هرکس در راه خدا مجروح شود درحالی وارد محشر می‌شودکه بوی مشک دارد.

وی تاکید کرد: شهید از نظر لغوی هم به معنای گواهی دهنده است و کسی که شاهد است و در اصطلاح به کسی می‌گویند که در مسیر الی‌الله به قتل می‌رسد که در این معنا نیز باز گواه و شاهد است. پس می‌توان دو مصداق بریا شهادت داشت یکی به معنای حاضر و ناظر و معنی دوم یعنی کسی که در جبهه نبرد با معاندان و دشمنان اسلام کشته می‌َ‌شود.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: شهید همیشه زنده و شاهد و دارای فهمی آگاهانه است و کسی که در راه حفظ دین و شریعت کشته شود هم حکم شهید دارد. حتی هرکس که بمیرد و محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته باشد اجر هشید را دارد.

وی تاکید کرد: شهید شمع تاریخ است که می‌سوزد تا دیگران هدایت شوند و در روشنایی بمانند.


خبرگزاری قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .