تبیان، دستیار زندگی
ترک گناه، شاه بیت منظومه انتظار/دعای «اللهم اغن کل فقیر» کی اجابت می شود؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک گناه، شاه بیت منظومه انتظار/دعای «اللهم اغن کل فقیر» کی اجابت می شود؟!

اجابت دعا

حجت الاسلام محمد ابراهیمی، کارشناس و مدرس مباحث مهدوی در گفت و گو با تبیان به نقل از خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان درباره نحوه بهره مندی از فرصت بی نظیر ماه مبارک رمضان برای ارتباط بیشتر و عمیق تر با امام مهدی علیه السلام گفت: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ضیافت الهی و ماه توبه، انابه و بخشش است و خداوند در این ماه درهای جهنم را می بندد و درهای بهشت را به روی بندگان می گشاید. در این ماه طبق روایات ائمه علیهم السلام دو کار اساسی به ما سفارش شده است؛ نخست اینکه  در ماه مبارک رمضان مراقب باشیم گناه نکنیم، یعنی اولویت اول، ترک گناه است.

وی افزود: نکته دوم مورد تاکید در ماه مبارک رمضان، سفارش به خواندن دعای فرج است و این تاکید برای قرائت دعای فرج نشان می دهد که بین ماه مبارک رمضان و امام عصر علیه السلام ارتباطی ویژه وجود دارد. اما اینکه این ارتباط چگونه است، جای تامل و بحث دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی در بیان این ارتباط با اشاره به حدیثی معروف تصریح کرد: حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام نقل شده است که می فرمایند: «افضل الاعمال انتظار الفرج؛ انتظار فرج برترین اعمال است.» انتظار فرج نیز طبق فرمایش علما، عملی است که با اعضاء و جوارح انجام می شود و گل سرسبد آن نیز ترک گناه و معصیت است.

این کارشناس مهدوی اظهار کرد: وقتی شیعه ای اهل معصیت نباشد، می تواند هم با امام عصر علیه السلام و هم با ماه مبارک رمضان ارتباط برقرار کند. چون کسی که منتظِِر امام (عج) است، انتظارش باید عملی باشد نه قولی (گفتاری). صرف دعا کردن خوب است ولی کارگشا نیست بلکه عمل می خواهد و اولین عمل، ترک گناه است. وقتی گناه را ترک کنیم قطعا دل امام زمان (عج) از ما شاد و راضی است و با خرسندی امام (علیه السلام) از ما، درهای بهشت نیز بر روی ما گشوده می شود.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام صل الله علیه وآله بیان کرد: روایتی از پیامبر اعظم صل الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: «هر کس بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان دعای اللهم ادخل علی اهل القبور السرور... را بخواند، خداوند گناهان او را می بخشد.» وقتی این دعا را در کنار چشم انداز روایات از عصر ظهور قرار می دهیم می بینیم که این دعا که بیانگر درخواست ها و آرمان های والای انسانی است و بزرگترین اهداف یک انسان الهی را تشکیل می دهد، عملا در دوران غیبت محقق نمی شود و امکان تحقق ندارد، مگر اینکه در عصر ظهور و در زمانی که دولت کریمه مستقر می شود به وقوع بپیوندد.

این مدرس تفسیر و مباحث مهدوی در بیان فرازهایی از این دعا تصریح کرد: یکی از فرازهای این دعا این است «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرموند:«گویا می بینم که قائم ما علیه السلام در پشت کوفه قیام کرده و خداوند مومنانی را که انتظار ظهور داشته اند ولی از دنیا رفته اند، ظاهر کرده و آنها بشارت ظهور را به هم می دهند و کسانی که درخواست داشته اند که در رکاب امام زمان باشند خداوند این توفیق را نصیب آنها می کند.»

وی در ادامه یادآور شد: در بخش دیگری از این دعا آمده است «اللهم اغن کل فقیر؛ خداوندا همه فقیران را بی نیاز فرما» ولی تحقق بی نیازی فقیران نیز در عصر غیبت، امکانپذیر نیست. چرا که ریشه کن شدن فقر و برپایی عدالت و رفاه اجتماعی نیازمند اکسیر عدالتی است که خود، عادل به تمام معنا باشد و بتواند عدالت را در همه سطح زمین برقرار کند و این محقق نمی شود مگر در عصر ظهور.

حجت الاسلام ابراهیمی تاکید کرد: در عصر غیبت نیز شاید حاکمی باشد که بخواهد عدالت را برقرار کند به عنوان مثال در جامعه خود ما که مقام معظم رهبری دغدغه خاصی برای ریشه کن شدن فقر و برقراری عدالت اجتماعی دارند و دستوراتی نیز در این رابطه می فرمایند، اما در پایین دست و در اجرا برخی به هر دلیل مانع اجرای این فرامین می شوند. لذا این عدالت محقق نمی شود.

وی در ادامه ابراز کرد: از سوی دیگر ما در ماه مبارک رمضان شب های قدر را داریم و در این شب ها نیز سفارش اکیدی بر خواندن سوره مبارکه قدر و دعای فرج شده است. تاکید بر خواندن دعای فرج در شب های قدر نیز نشان می دهد که باید ارتباط خاصی میان امام عصر (عج) و ماه رمضان وجود داشته باشد. همچنین در شب عید فطر نیز بر خواندن دعای فرج یا زیارت های امام زمان (عج) سفارش شده و علاوه بر آن دعای ویژه امام عصر (عج) در روز عید فطر را نیز داریم.

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، در مجموع می توان گفت در این ماه مبارک برای ارتباط با امام عصر (عج) اولا باید ترک گناه داشت و در کنار اینکه چشم و گوش و اعضا و جوارح ما روزه است زبان ما نیز اشتغال به دعا داشته باشد آن هم دعا برای فرج که امام صادق علیه السلام فرمودند: «برای فرج بسیار دعا کنید چرا که گشایش کار شما نیز در فرج است«.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.