تبیان، دستیار زندگی
قرآن انتقال دهنده ربوبیت پروردگار در جان خسته انسان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن انتقال دهنده ربوبیت پروردگار در جان خسته انسان است

قرآن

شاهرود - نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت اندیشیدن در آیات قرآن کریم، گفت: قرآن انتقال دهنده ربوبیت پروردگار در جان خسته انسان است.

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی صبح پنج شنبه در سلسله جلسات بیان اخلاق از دیدگاه قرآن در شاهرود، ضمن اشاره به سوره علق، اظهار داشت: این سوره خطاب به پیامبر مکرم اسلام (ص) و نخستین آیات وحی که به وی نازل شد، محسوب می شود لذا در آیات و احادیث به خواندن این سوره بسیار سفارش شده، از جمله هر فردی که این سوره از قرآن را تلاوت کرده و در همان روز فوت کند مانند کسی است که در رکاب پیامبر به جهاد رفته و مقام ارزشمند شهید را دارد.

وی افزود: مقام این سوره به آن دلیل بالاست که خدا به پیامبری که محور همه کائنات به شمار می رود چیزی را آموخت که تا پیش از آن نمی دانست لذا این اصل است که می توان قرآن را انتقال ربوبیت پروردگار در جان خسته یک انسان تلقی کرد.

علق به معنای مرحله ای از تکامل انسان

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره تفسیر کلمه علق نیز گفت: علق به معنای مرحله ای از تکامل است به این صورت که شیء که به شیء دیگر وابسته باشد و این بدان معناست که ربوبیت پروردگار در بشریت انسان دمیده شده و انسان برای سعادت به آن وابسته است.

آیت الله میرباقری شاهرودی ضمن بیان اینکه رب آن خدایی است که بالاترین کرامت در حق انسان عنایت کرده و آنچه نمی دانسته به او تعلیم داده است، افزود: یکی از مهم ترین جلوگاه تاریخ و تمدن بشر زمانی محسوب می شود که خط کشف شد لذا خدا به انسان کتابت آموخت که آنچه را می داند ضبط کند تا این امر، در پیدایش حوادث اجتماعی و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر مهم ترین ابزار باشد.

وی در ادامه تفسیر درباره کلمه استغناء نیز، افزود: خدا به بشر آنچه را نمی دانست، تعلیم داد استغناء به معنای سعی همراه طلب است و آدمی که به همه لحاظ فقیر به شمار می رود و اگر خدای متعال یک لحظه عنایت خود را از روی بندگان بردارد بساط ما از دنیا جمع می شود.

همه خلقت ذیل ربوبیت خدا نسبت به پیامبر (ص)

نماینده مردم استان البرز در خبرگان رهبری با اشاره به معنای عمیق نهفته در کلمه ربوبیت، گفت: قرآن نباید فردی فهمیده شود، چنانکه خدای متعال خطاب به حضرت محمد(ص)، صف حق و باطل را توضیح می دهد لیکن این مسئله اصلی ربوبیت است که خداوند متعال همه عالم را برای نبی و در ادامه جهان را برای حضرت آفرید.

آیت الله میر باقری شاهرودی تصریح کرد: خدای متعال، عالم را متناسب با نبی اکرم خلق کرده، مخلوق اصلی اوست و کمال عالم به کمال ایشان و در تبعییت از حضرت محسوب می شود که با شفاعت به کل کائنات، ما را به مقصد یعنی بالاترین مقام انسانی می رساند.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) همه ما را به محبت خدا رهنمود می کند، افزود: همه خلقت ذیل ربوبیت خدا نسبت به پیامبر است و پروردگار میخواهد پیامبر پرورش پیدا کرده تا به واسطه علمی که انبیاء معرفی می کنند، درهای وحی را به روی همگان باز کند.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .