تبیان، دستیار زندگی
اوخود می گوید که جرثومه نیست، اصلا چرا باید مهناز افشار جرثومه باشد شاید این صفت کسانی است که او را جرثومه می دانند یا...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جرثومه ای به نام مهناز افشار!!

اوخود می گوید که جرثومه نیست، اصلا چرا باید مهناز افشار جرثومه باشد شاید این صفت کسانی است که او را جرثومه می دانند یا...

محسن بابایی -بخش ارتباطات تبیان
مهناز افشار

او خود می گوید که جرثومه نیست، مهناز افشار چهره زن سینما  در واکنش به  انتصاب اخیر در شبکه های اجتماعی مبنی بر هدایت یک کانال تلگرامی و در انتقاد از تهمت های غیر اخلاقی به وی در اینباره در یادداشتی ضمن تکذیب این خبر با طرح سوال"چرا براى بدست آوردن فالوئر دست به کارهاى حقیرانه میزنید؟" نوشت:"به احترام همراهانم و مخاطبین و مردم عزیزم برای چندمین بار باید این دوستانی که به دنبال بیننده و مخاطب هستند را ناامید کنم و اعلام کنم چقدر کار کوچک و حقیری است که برای داشتن فالوئر و بیننده دست به اخبار کذب و دروغ میزنید. آیا وجدان دارید؟ یا مردم را در فهم و درک دست کم گرفته اید که به خودتان اجازه میدهید با اخبار دروغ ذهن آنها را درگیر کنید؟ افسوس به حال شما و خوشا به حال ما که تکلیف مان مشخص است و آنان که باید بدانند و بشناسند تن به اهداف کوچک شما نمیدهند. خیر بنده هیچ گروهی را برای خوش تیپ و با کلاس بودن بانوان ایرانی نه میشناسم و نه در آن دخیل هستم، چرا که همه بانوان ایرانی این خصوصیات را دارند و اهداف بسیار مهم تری وجود دارد که این شوخی بی مزه را جدی بگیرند.
امیدوارم اگر تصمیم داشتید اینجانب را مجدد جرثومه خطاب کنید با مدرک و دلیل محکمه پسند و محکمی باشد نه حدس و گمان و تهمت های شخصی."
مواجهه و یادداشت خانم افشار نکات رسانه ای و اجتماعی فرهنگی ای در دل خود دارد که  به این بهانه اشاره به آنها خارج از لطف نیست:

به فرض اینکه  چنین خبری صحت می داشت آیا ما مجاز به توهین و برخورد خشن با دیگران هستیم؟ آیا می توان با فرض صحت این خبر یک نفر را جرثومه خواند و این رفتار اسلامی است؟

1-  مهمترین نکته در دل سوال اولیه این بازیگر است" چرا براى بدست آوردن فالوئر دست به کارهاى حقیرانه میزنید؟" متاسفانه فضای مجازی امروز به ویژه شبکه های اجتماعی رفتارهای مجازی و نامناسب زیادی را وارد سبک زندگی ما کرده که باعث شده است در این حوزه دچار بی اخلاقی باشیم. یکی از حوزه های بی اخلاقی در فضای مجازی مربوط به همین سوال است؛ سندروم خودنمایی و تب دیده شدن و جذب فالوئر باعث شده است روش های بسیاری که اخلاقی نیست حاکم بر این فضا شود. در حوزه شخصی، افراد به ویژه برخی از دختران جوان و نوجوان با انتشار عکس های خصوصی و نامناسب خود لایک بیشتر را طلب می کنند نوع رفتارهایی که مصداق کارهای حقیرانه ای است که افشار در یادداشت خود اشاره می کند و در شان یک بانوی ایرانی نیست. در واقع به دست آوردن لایک و فالوئر به چه قیمت، جز هتک حرمت خود و آسیب رسانی به فرهنگ و باور دیگران. رفتاری که در صفحات دیگر به شکل انتشار مطالب نامناسب، دروغ و تهمت می باشد.
2- اینگونه رفتارها تنها در حوزه شخصی ظهور و بروز ندارد و مدیران و دست اندرکاران صفحات و کانال های اجتماعی به ویژه در تلگرام و اینستاگرام  این روش را  به سبک خود تکرار می کنند از انتشار مطالب منافی عفت واخلاق تا تهمت و دروغ به دیگران. همه شما در روز  حتما چندین بار با یک خبر زرد برخورد می کنید که شما را دعوت می کند برای دیدن آن به صفحه خاصی رفته و یا روی لینک زیر خبر بروید. اخباری که در نگاه اول بسیار داغ و جذاب است و حتما شما را درگیر و کنجکاو می کند اما دو حالت بیشتر ندارد یا وقتی وارد صفحه می شوید اثری از خبر نیست و یا اینکه خبر موجود چیزی جز تهمت، دروغ و یا بازی با زندگی دیگران نیست، آنهم تنها برای سود شخصی. افرادی که چنین روشی را در شبکه ها دارند در رقابت تنگاتنگ جذب فالوئر و کاربر به دنبال تعداد اعضای بیشتر و از قبل آن سود اقتصادی کلان تر هستند. سودی که از طریق تبلیغ و همچنین فروش صفحات اجتماعی به دست می آید در برابراتلاف وقت و صدمه فرهنگی به شما و همچنین بر هم زدن آرامش زندگی دیگران؛ اتفاقی که روزی چند بار برای مهناز افشار و مهناز افشارها رخ می دهد.

باید یاد بگیریم احترام و شان خود را حفظ کرده و با کارهای حقیرانه به اثبات خود نپردازیم.

این فضای ناهنجار علاوه بر رشد بی اخلاقی ها نشان از سونامی اتوبار اطلاعاتی در سبک زندگی تعاملی با شبکه های اجتماعی کاربران آنلاین ما دارد که بیانگر سواد رسانه ای ضعیف  و آسیب زا است.
3-  متاسفانه این رفتار در فضای مجازی محصور نبوده و پیش از آن ریشه در سبک زندگی اجتماعی ما دارد. جامعه ی امروز از بیماری دروغ، تهمت و ناسزا رنج می برد و شاهد بروز این رفتارهای حقیرانه در زندگی روزمره مردمان است.  نگاه صفر و صد به دیگران، سفید و سیاه دیدن همنوعان و از قبل آن قضاوت کردن، برچسب  و تهمت زدن یک امر عادی و شاید عادت روزانه برخی از ما شده است. در ماجرای مذکور به فرض اینکه  چنین خبری صحت می داشت آیا ما مجاز به توهین و برخورد خشن با دیگران هستیم؟ آیا می توان با فرض صحت این خبر یک نفر را جرثومه خواند و این رفتار اسلامی است؟
 متاسفانه دفع حداکثری، رفتاری است که بسیاری از ما برای جذب دیگران و یا امر به معروف و نهی از منکر آنان به کار می گیریم.
اگر واقعا مهناز افشار چنین کانال تلگرامی ای داشت و مروج فساد هم می بود! آیا الگوی جرثومه خواندن او راه برخورد و جلوگیری از این راه بود یا رفتاری که سال پیش در صفحه اینستاگرام بهنوش بختیاری اتفاق افتاد و نشان داد راه های بسیاری برای جذب حداکثری و تذکر به دیگران  وجود دارد. متاسفانه به این نوع برخورد ناپسند در همه شئون از مسائل فرهنگی تا مراودات اجتماعی دچار هستیم و باید یاد بگیریم احترام و شان خود را حفظ کرده و با کارهای حقیرانه به اثبات خود نپردازیم.