تبیان، دستیار زندگی
مسر ره توشه های جاده ی خوشبختی- مخصوص خانم ها(5) قسمت اوّل(اخلاق خوش ، بهترین هدیه) قسمت دوّم(بگذاریم و بگذریم) قسمت سوّم(تو همانی که هستی) قسمت چهارم(رازت را به من بگو !) یکی دیگر از راه‌های اثبات پذ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاشرت با خانواده‌ی همسر

ره توشه های جاده ی خوشبختی- مخصوص خانم ها(5)


قسمت اوّل(اخلاق خوش ، بهترین هدیه)

قسمت دوّم(بگذاریم و بگذریم)

قسمت سوّم(تو همانی که هستی)

قسمت چهارم(رازت را به من بگو !)

یکی دیگر از راه‌های اثبات پذیرش همسر، مهربانی و حسن معاشرت با خانواده‌ی شوهر است. احترام نسبت به والدین و خانواده‌ی همسر، و آنها را تاحدّ ممکن به عنوان خانواده‌ی صمیمی خویش پذیرفتن، نشانه‌‌ی پذیرش و درک همسرمان می‌باشد.

به یاد داشته باشیم که پدر و مادر، پس از خداوند متعال بزرگ‌ترین حق را بر گردن ما دارند و فراموش نکنیم که احسان و نیکویی به والدین و اطاعت و فرمان‌برداری از ایشان و خوش رفتاری نسبت به آنها از مهم‌ترین فرایض و وظایف انسانی است.

لا تعبدون الا الله و بالوالدین احساناً.(1)

ان ترک خیر الوصیّة للوالدین و الا قربین بالمعروف.(2)

یک زن آگاه و دانا و بادرایت، متواضعانه و محبّت‌آمیز، رفتاری پسندیده و صمیمی با خویشان شوهر خود در پیش می‌گیرد؛ حتّی اگر از ایشان دلخوری و یا نارضایتی هم داشته باشد و حس کند که نمی‌تواند محبّتی صادقانه ابراز کند، می‌بایست سعی به ابراز محبت نماید.

سعی در اظهار به محبّت یک هنر است. نسبت به مادرشوهر خود ابراز علاقه و محبّت کنید و آن را به زبان آورید. مگر نه این است که پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه وآله و سلم: فرموده‌اند: «اظهار محبّت نیمی از عقل است».

اگر ما توقّع خود را از دیگران پایین آوریم و این را بپذیریم که هر انسانی دارای میزانی از درک و شعور است، نمی‌توانیم از هر کسی انتظار رفتارهای درست و حساب شده داشته باشیم، بدین گونه خودمان راحت‌تر و آرام‌تر زندگی خواهیم کرد و از اطرافیان هم احساس گله و نارضایتی نخواهیم داشت. ما بدون داشتن رفتاری متقابل، محبّت خود را به دیگران ایثار می‌کنیم. توصیّه‌ی بزرگان دین ما بر ایجاد ارتباط با خویشان و نزدیکی و صله‌ی رحم با ایشان است.

پیامبر گرامی صلی‌الله علیه وآله‌ و سلم فرموده‌اند: «نیکی با کسان و مهربانی با خویشان، عمرها را دراز و شهرها را آباد و اموال را زیاد می‌کند».(3)

حضرت امیرعلیه‌السلام در خطبه‌ای راجع به اهمیت معاشرت و نیکی با اقوام فرمودند: «انسان هیچ‌گاه از خویشان خود بی‌نیاز نمی‌شود حتی اگر مال و اولاد فراوان داشته باشد».

روان‌شناسان هم اعتقاد دارند که ابراز محبت و دوستی نسبت به دیگران، باعث رضایتمندی و آرامش خاطر می‌شود و چه‌ چیزی در زندگی با ارزش‌تر و دوست داشتنی‌تر از آرامش و حصول اطمینان؟!

پس ما علاوه بر آن که همّت خویش را بر دوستی و محبّت با والدین و نزدیکان همسر خود مصروف می‌داریم، هرگز مانع ارتباط صمیمی شوهر خود با خانواده‌اش نمی‌شویم و خانواده‌ی او را در هیچ

شرایطی تحقیر نکرده و کوچک نمی‌شمریم.


پانوشت‌ها:

1) سوره‌ی بقره، آیه‌ی 83.

2) سوره‌ی بقره، آیه‌ی 180.

3) خصال، ج 1، ص 55.

منبع:کتاب«همسراگر اینگونه می بود» - نویسنده:راضیه محمّد زاده


مقالات مرتبط:

- کلید قلب همسرم

- همسر خوب

- خوشبختی را به خانه بیاوریم

- دو گوش ویک دهان

- 20 کپسول برای همسران خانه

- فقط تو، خود خود تو...

- دلداده های هم فکر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.