تبیان، دستیار زندگی
محققین سنگاپوری دارویی را تولید کرده اند که قادر به از بین بردن باکتری ها در کمتر از یک دقیقه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت دارویی برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیک

محققین سنگاپوری دارویی را تولید کرده اند که قادر به از بین بردن باکتری ها در کمتر از یک دقیقه است.

بخش دانش تبیان

پزشکی

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، محققین مرکز تحقیقاتی A*STAR در سنگاپور ماده ای را با نام «ایمیدازولیوم اولیگومرز» تولید کرده اند که ظرف مدت ۳۰ ثانیه قادر به از بین بردن میکروب E.coli (باكتری كه به فراوانی در مجاری روده انسان و دیگر حیوانات خون گرم یافت می شود) تا ۹۹.۷ درصد است.

همچنین این ماده خارق العاده می تواند دیگر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را کمتر از دو دقیقه به اندازه ۹۹.۹ درصد نابود کند.

این ماده منحصر به فرد به دلیل داشتن ساختار مولکولی زنجیری شکل قادر است به سرعت در غشاء سلول باکتری نفوذ کند و آن را از بین ببرد. در واقع این دارو نوعی مقاومت آنتی بیوتیک بدن را از میان می برد.

«ایمیدازولیوم اولیگومرز» می تواند مانع پیشرفت باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک در بدن شود. نکته قابل توجه در مورد دستاورد جدید محقیقن سنگاپوری این است که به هنگام هدف قرار دادن باکتری ها در بدن، هیچ آسیبی به سلول های قرمز خون نمی رسانند.

همچنین این ماده به دلیل شکل ویژه خود که به صورت پودر سفید قابل حل در آب است و می تواند جایگزین triclosan شود که در محصولات بهداشتی برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیک استفاده می شود.

از «ایمیدازولیوم اولیگومرز»  می توان برای ضد عفونی کردن وسایل در بیمارستان ها و منازل نیز استفاده کرد.

نتیجه این تحقیق در نشریه Small منتشر شده است.


منبع: مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .