تبیان، دستیار زندگی
این روزها ازدواج نه رویاست و نه کابوس!بلکه تنها مخارج پرهزینه ی آن است که جوانان از خود فراری داده است . مخارجی که کمرت را می شکند و جیبت را خالی میکند!اما با همه اینها باز هم نگران نباشید وام ازدواج مشکل شما را حل میکند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نه بانک مرکزی به وام ١٠ میلیونی ازدواج

این روزها ازدواج نه رویاست و نه کابوس!بلکه تنها مخارج پرهزینه ی آن است که جوانان  را از خود فراری داده است . مخارجی کهاست که کمرت را می شکند و جیبت را خالی میکند!اما با همه اینها باز هم نگران نباشید وام ازدواج مشکل شما را حل میکند!

هدی سادات پاک نهاد-بخش اجتماعی تبیان
وام ازدواج

این روزها ازدواج نه رویاست و نه کابوس!بلکه تنها مخارج پرهزینه ی آن است که جوانان  از خود فراری داده است . مخارجی که کمرت را می شکند و جیبت را خالی میکند!اما با همه اینها باز هم نگران نباشید چرا که ازدواج سنتی است که نخستین سنگ بنای خانواده است و تکمیل کننده دین شما . مخارج سنگین ازدواج هم با گرفتن  ازدواج آسان قابل حل شدن است . مخارج ازدواج آسان هم از راه وام ازدواج جور می شود!
راستی گفتم وام ازدواج! مخارج ازدواج آسان دقیقا با کدام وام ازدواج جور میشود؟! وام ازدواج 3 میلیون تومانی یا 10 میلیونی و یا هیچ کدام؟!

وام ازدواج از دومیلیون تا 10 میلیون

ناچیز بودن مبلغ وام ازدواج از یك طرف، طولانی بودن روال تكمیل و ارسال مدارك از طرف دیگر ،همچنین طولانی بودن نوبت انتظار برای زوج های در نوبت و از همه مهم تر خبرعدم  پرداخت  وام 10 میلیونی شوك بزرگی برای خیلی از زوج های جوان محسوب می شود

سال 88 بود که تسهیلاتی برای زوج های جوان در نظر گرفته شد و این مبلغ آن زمان 2 میلیون تومان بود ، بعد از گذشت چند سال این مبلغ به سه میلیون تومان رسید  و با وجود اینكه در شرایط دریافت آن قید شده است كه اگر زوجین دارای شرایط خاصی مثلا دانشجو یا طلبه باشند و سن شان از 25 سال كمتر باشد می توانند از تسهیلات وام 5 میلیون تومانی استفاده كنند اما به گفته خیلی از زوج های جوانی كه اتفاقا چنین شرایطی را هم دارا بودند این مبلغ به آنها تعلق نگرفت!
هر عقل سلیمی این را درک میکند که وام ازدواج را می دهند تا مشکلات ازدواج از سر راه جوانان تا حدودی برداشته شود و از آنجایی که وام سه میلیون تومانی دردی را از جوانان درمان نمیکرد زمزمه های وام 10 میلیون تومانی به گوش می رسید و بعد از مدتی هم خبر تصویب این وام منتشر شد اما گویا مجلس شورای اسلامی خود را  با بانک مرکزی هماهنگ نمی کند و یا شاید هم بانک مرکزی تنها برای جلب رضایت مجلس و امیددادن واهی به جوانان اعلام رضایت خود را به دادن وام 10 میلیونی اعلام کرده است .
  بانک مرکزی در واکنش به این مصوبه مجلس و موج انتقادات نسبت به عدم ورود بانکها برای افزایش سقف وام ازدواج اعلام کرد که بارها به مجلس گفته اند که شرایط منابع قرض الحسنه چگونه بوده و نمایندگان به خوبی در جریان کسری های این بخش قرار دارند. در عین حال عنوان شد که گرچه مانده منابع قرض الحسنه 34 هزار میلیارد برآورد می شود ولی این به معنای وجود این رقم در شبکه بانکی نیست و گردش منابع در این بخش در سال به حدود 5000 میلیارد تومان می رسد که باید سهم بخش های دیگر نیز در کنار وام ازدواج از این محل پرداخت شود. از سویی دیگر در حال حاضر حدود 450 هزار نفر در صف وام ازدواج قرار دارند که با در نظر گرفتن 800 هزار تقاضای سالانه، برای سال جاری حدود 1.2 میلیون نفر متقاضی خواهد بود. در این شرایط برای اعطای وام 10 میلیون تومانی باید حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان منابع تامین شود که با توجه به گردش موجود بیش از 7000 هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد.

بانک مرکزی به این هم اشاره داشت که در اواخر سال گذشته طرح افزایش وام ازدواج به پنج میلیون تومان را هم نهایی کرده و قرار بوده که به شورا پول و اعتبار ببرد ولی با این وضعیت موضوع منتفی شده است.به هر حال با همه اما و اگرها ، قانون بودجه در آخرین روز اردیبهشت ماه امسال به دولت ابلاغ شد و جالب آنکه بانک مرکزی با وجود تمامی مخالف های خود و شبکه بانکی، در کمتر از یک هفته میزان وام ازدواج را از سه به 10 میلیون تومان افزایش داد. اما تغییری که ظاهرا تاکنون در حد تغییر در سامانه ازدواج و ابلاغ به بانکها بوده و خبری از اعطای آن نیست.

وام ازدواج به بیکاران داده نمی شود!

آنکه بانک مرکزی با وجود تمامی مخالف های خود و شبکه بانکی، در کمتر از یک هفته میزان وام ازدواج را از سه به 10 میلیون تومان افزایش داد. اما تغییری که ظاهرا تاکنون در حد تغییر در سامانه ازدواج و ابلاغ به بانکها بوده و خبری از اعطای آن نیست.

خانمی 25 ساله از بیراهه های وام ازدواج می گوید: چند ماهی است که عقد کرده ایم و برای دریافت وام ازدواج در بانک ملی ثبت نام کردیم و بعد از مراحلی برای تشکیل پرونده به بانک مراجعه کردیم. پرونده ی من تکمیل شد و تنها باید ضامن را با خودم به بانک می بردم تا وامم را بگیرم اما متاسفانه وام به همسرم که در حال حاضر دانشجوست داده نشد و رئیس بانک تقاضای گواهی اشتغال به کار کرد که همسر من هم نداشت ،الان یکسال از آن زمان میگذرد و وام ما همچنان روی حواست!
اما سوال من از مسئولان محترم این است که به راستی وام ازدواج برای قشر ثروتمند است یا قشر کم درآمدی که قطعا به وام احتیاج دارد که اقدام میکند؟اگر ازدواج خوب است و حداقل با دادن وام ازدواج باید جلوی ازدواج های دیر هنگام را گرفت پس این همه دردسر و شرط و شروط چیست؟! واقعا کسی که بیکار است و پرداخت اقساط وام را توسط ضامنش تضمین میکند و نیاز اساسی به این وام دارد باید چه کار کند؟!از همینجا کاملا روشن می شود که شعار ازدواج آسان نهاد ها و سازمان های متخلف تنها شعاری بیش نیست . در دوره و زمانه ای که قیمت یک یخچال بیش از 5 میلیون تومان است، واقعا جای تاسف دارد که نهادهای مسئول حتی از پرداختن 10 میلیون تومان که هیچ! از پرداخت 3 میلیون تومان به عنوان وام ازدواج، اجتناب می ورزند.
اسمش وام ازدواج است اما راهش بسی طولانی است که به همان اندازه ی مخارج ازدواج کمر را می شکند! ناچیز بودن مبلغ وام ازدواج از یك طرف، طولانی بودن روال تكمیل و ارسال مدارك از طرف دیگر ،همچنین طولانی بودن نوبت انتظار برای زوج های در نوبت و از همه مهم تر خبرعدم  پرداخت  وام 10 میلیونی شوك بزرگی برای خیلی از زوج های جوان محسوب می شود چرا که تنها تصویب وام 10 میلیونی در حد خبر بود و متقاضیان حتی اعلام می کنند بانکها در برابر درخواست وام 10 میلیونی از نبود ابلاغیه ای در این باره نیز سخن می گویند.اما نکته قابل تامل اینجاست که به راستی تکلیف نهایی این  وام کی مشخص می شود و زوج های جوان بالاخره در رویای دریافت وام 3 میلیون تومان باشند یا 10 میلیون تومان ؟!