تبیان، دستیار زندگی
تعداد قابل توجهی از داوطلبان در درس عربی دچار مشکل هستند. بسیاری از انها این درس را سخت و غیرقابل یادگیری میدانند. اما عربی انقدرها هم که تصور میشود سخت نیست!...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه مطالعه درس عربی برای رشته های تجربی و ریاضی


نحوه مطالعه درس عربی برای رشته های تجربی و ریاضی

همیشه دروس عمومی کمک کننده برای بهتر شدن رتبه و جبران ضعف ها در دروس اختصاصی بوده هستند و خواهند بود.
این نکته ها همواره در مقالات مشاوره ای تاکید داشته ام تا در ذهن داوطلبان تثبیت شود که دروس عمومی هم مهم و با اهمیت هستند.

تعداد قابل توجهی از داوطلبان در درس عربی دچار مشکل هستند. بسیاری از انها این درس را سخت و غیرقابل یادگیری میدانند. اما عربی انقدرها هم که تصور میشود سخت نیست!
در سال های گذشته شاهد بودیم دانش اموزی با کسب درصد 100 در این درس رتبه ی خود را یک دهم ارتقا داده است و به پزشکی رسیده است . پس عربی را جدی بگیرید زیرا استفاده از ضعف در این درس در بین داوطلبان می توانند به شما فرصت استفاده را داده و از بسیاری جلو بیندازد.


نکات مهمی که در مطالعه عربی باید همواره به یاد داشته باشید :

برای مطالعه این درس شاید کتاب درسی لاقل در سطح قواعد نتواند کمک شایانی به دانش اموز کند. البته حتما سعی کنید کتاب و تمرینات انرا بدقت بخوانید.

کتاب گاج عربی را رسمی تر و به اصطلاح مدرسه ای تر توضیح داده و تست های متنوع و خوبی نیز در ان وجود دارد. نکات مناسبی هم گفته شده که دانش اموز می تواند مطمئن باشد که همه ی نکات مورد نیاز را دارد اما بخاطر اینکه کمی درسنامه های جذابی ندارد ، شاید برای بعضی از دانش اموزان مناسب نباشد. کتاب خیلی سبز تحت عنوان فوت و فن عربی نیز درس ها را بصورت مبحثی ارایه می دهد که این ویژگی خوب کتاب است. تست های تالیفی بیشتری در این کتاب پیدا می کنید و نکات مفصلی که شاید به عقیده ی بسیاری برای دانش اموزان تجربی و ریاضی مناسب نباشد .

اما کتاب ایاد فیلی عربی را به زبان ساده تر توضیح داده و می تواند اشتی دهنده انهایی باشد که از درس عربی خوششان نمی اید.

 این گام ها را برای مطالعه عربی طی کنید اول قواعد و بعد ترجمه و تعریب :
-1 ابتدا بهتر است یک مبحث را انتخاب نموده و از کتاب یا جزوه کمک اموزشی انرا بدقت بخوانید. فقط قواعد را حفظ نکنید بلکه انها را بفهمید و به مثالهای کتاب نیز توجه کنید.
پس از مطالعه قواعد بلافاصله تست های کنکور سراسری را بزنید. با این کار همان موقع متوجه می شوید که از مبحث مورد نظر چگونه و به چه شکل تست طراحی می شود.
هرچقدر در عربی تست بزنید بیشتر به تسلط خواهید رسید. عربی از این نظر مانند ریاضی و فیزیک است که باید پرکاری تستی را مد نظر قرار دهید .

هر تستی را در عربی باید تحلیل کنید.نکات را خوب بفهمید و درک کنید.
-2 ترجمه و تعریب! بارها تکرار کرده ام که اگر هیچ جوره نمیتوانید با عربی کنار بیایید لاقل ترجمه و تعریب را بخوانید. به هر صورت دانش اموزان ما از دوران ابتدایی هر سال درسی تحت عنوان قرآن را داشته اند و حتی ضعیف ترین ها هم میتوانند اکثر جملات عربی را ترجمه کنند و یا موضوع انرا بفهمند.

نکات ترجمه تعریب در پایان کتاب خیلی سبز کاملا طبقه بندی شده موجود است . این نکات را حتما مطالعه کنید زیرا ساده هستند و می توانید به راحتی پاسخ دهید.
درست پاسخ دادن 10 الی 12 تست ترجمه و تعریب میتواند حداقل درصدی در حدود 40 را برای شما به ارمغان بیاورد بدون انکه هیچ قاعده ای خوانده باشید.
-3 در درس عربی یک متن و تعدادی سوال از ان به شما می دهند و شما باید به ان پاسخ دهید.
فقط و فقط یک چیز در متون عربی به شما کمک خواهد کرد و ان اینکه سعی کنید در تمرینات خود در منزل قدرت تحلیل و درک خود را بالا ببرید.
متون عربی چه متون داخل کنکور و چه خارج آن متون سختی و پیوستگی داشتن با این متون میتواند شما را به موفقیت برساند.
-4 در هر زبانی هر کلمه ای دارای نقش خاصی در جمله می باشد.در زبان عربی نیز به همین صورت است که هر کلمه و یا حرف می تواند نقشی در جمله داشته و یا حتی در پاره ای از موارد ان نقش در جمله ای تغییر کند . این تغییرات با اعراب گذاری ها مشخص می شود.
سعی کنید روی تقویت شناسایی این نقش ها تمرین کنید. در هر تمرینی و تستی که می زنید حتی اگر ان تست مربوط به مشخص کردن نقش کلمه ها در جمله نبود اما انها را مشخص کنید.
نکته آخر اینکه اگر بتوانید با قرآن کریم انس بگیرید هم می توانید از حظ آن بهره مند شوید و هم می توانید به عنوان مترین ،آیات قران را بخوانید و معنی کنید و یا جایگاه و نقش کلمات را شناسایی کرده و به اعراب مشخص شده ی انها توجه بفرمایید.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه : مرجان سلیمانیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی