تبیان، دستیار زندگی
خلاقیت مقدمه ظهور استعدادها و ذوق هاست و باب آن برای همه بشر باز است، مهم شناختن خود و حركت به سمت این دریچه است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه عواملی خلاقیت را از بین می برند؟

چه عواملی قاتل خلاقیت شما هستند؟

در مطالب قبل در مورد این که امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفاً ذاتی نیست، بلکه همه انسان ها از این توانایی برخوردار هستند و همه درجات گوناگونی از این استعداد را  دارند و علاوه بر این عواملی همچون مهارت یابی ، آموزش پذیری، انعطاف پذیری، سطح دانش و آگاهی، خطرپذیری، نترسیدن از اشتباه و شکست نیز در میزان خلاقیت و نوآوری دانش آموزان تأثیر فراوان دارند صحبت هایی داشته ایم  و متوجه شدید که  معلم می تواند همه این عوامل را به صورت یک مجموعه در دانش آموزان شناسایی کند و بکوشد آن ها را پرورش دهد.

در ادامه عواملی که خلاقیت دانش آموزان را دچار اختلال می کند را شرح می دهیم تا معلمین عزیز بتوانند دانش آموزان را راهنمایی کنند.

در مطالبی دیگر نیز به طرحی برای پرورش خلاقیت و نوآوری در مدارس و آموزش املاء همراه با شیوه های خلاق و متنوع پرداختیم.

دریافتیم که معلمان عزیز نیز برای خلاق بودن، باید اطلاعات و دانش نظری خود را در موضوع و زمینه های خلاقیت زیاد کنند، یافته های ذهنی خود درباره ی فلسفه ی تعلیم و تربیت را ارتقا دهند، هدف های یاددهی را بر مبنای هدف های غایی آموزش و پرورش پی گیری کنند، «خلاقیت» را در صدر هدف های آموزش قرار دهند و فرایند یاددهی- یادگیری را خلاقانه هدایت کنند.

با این توصیفات خلاقیت مقدمه ظهور استعدادها و ذوق ها است و باب آن برای همه بشر باز است، مهم شناختن خود و حركت به سمت این دریچه است که توضیح مختصری درباره آن می پردازیم.

خلاقیت را می توان دیدن چیزها از یك منظرغیرمعمولی و نو، توجه به مسائل از زاویه ای كه هیچ كس دیگر نمی بیند و سپس ارائه رهیافت های جدید، غیرمعمولی و اثر بخش دانست.

بعضی ها فکر می کنند خلاقیت یعنی خلق چیزی از هیچ اما این طور نیست، در حقیقت خلاقیت نوعی توانایی در تولید ایده های نو از طریق ترکیب، تغییر و دوباره به کارگیری آنها در یک ترکیب و طرح جدید است. گاهی ممکن است در اثر این ترکیب و تغییر، ایده ای بسیار خلاقانه، برجسته و عالی ظهور کند و گاهی هم یک ایده ساده، خوب و عملی. در هر حال هر دو توانسته اند تأثیر شگفت انگیزی از خود برجای بگذارند.

امروزه نوآوری، از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی به شمار می رود. نوآوری به فضای اجتماعی به عنوان پشتیبان کارآفرینی نیاز دارد. غالباً نوآوری های اجتماعی و نوآوری های تجاری ایجاد کننده یکدیگر هستند.

چه عواملی قاتل خلاقیت شما هستند؟

«آلن آلدا»، بازیگر و کارگردان نامدار آمریکایی، می گوید: "خلاقیت جایی است که هیچ کس دیگری تا به حال پای نگذاشته است. برای کشف خود و یافتن هر چیز فوق العاده ای به وسیله شهود، باید از شهر آسایش خود به بیابان های وحشی و ناشناخته مهاجرت کرد."

حال به عواملی که قاتل خلاقیت دانش آموزان می شوند اشاره می کنیم:

- قرض کردن ایده های دیگران به جای تلاش برای یافتن ایده های خود
- بی توجهی به ایده های عجیب
- وفور اطلاعات
- دنباله روی از کلیشه ها و مدهای زودگذر
- ترس از بدعت گذاری و تمایل به پیرو بودن
- خجالت از همرنگ جماعت نبودن
- پاک کردن صورت مسئله به جای حل خلاقانه مسائل
- فرار از آشفتگی ها، بحران ها و عدم قطعیت ها
- دست کشیدن از ایده یابی با رسیدن به اولین ایده
- حیرت نکردن از ایده های غیرمتعارف
- ترجیح دادن پیشنهادهای اجرائی به جای سوال های باز
- ارزیابی ایده در همزمانی با ایده دهی
- اعتماد زیاد به هوش خود


منبع: برگرفته از سایت آکادمی

تفکر بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی