تبیان، دستیار زندگی
ویژگی های نفیس ترین قرآن جهان اسلام تشریح شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های نفیس ترین قرآن جهان اسلام تشریح شد

قرآن

جان فزا، مسئول پروژه کتابت نفیس ترین قرآن جهان اسلام گفت: با همت جمعی از اساتید فرهیخته کشور توانستیم اثری به غایت بدیع و منحصر به فرد خلق کنیم، تا هنر ایرانی را به کلام الهی مزین نماییم.

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، نشست خبری کتابت نفیس ترین قرآن جهان اسلام، اثر مجموعه ای از اساتید و هنرمندان ایرانی با حضور مهرداد جان‌فزا تهیه کننده پروژه، رسول معتمدی مدیر پروژه و مجید صادق زاده مدیر تذهیب این اثر صبح امروز دوشنبه ۱۷ خرداد در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

در این نشست مهرداد جان فزا گفت: قرآن کریم معجزه آخرین فرستاده رحمت که ظاهرش زیبا و باطنش گنج پنهان آسمانی و خورشید طریقت ما است بر آن شدیم تا با همت جمعی از اساتید فرهیخته و به نام کشور، اثری به غایت بدیع و منحصر به فرد خلق کنیم و هنر ایرانی را به کلام الهی مزین نماییم و به فضل الهی در ظاهر این اثر تجلی بخشیم. حاصل قریب به هجده سال تلاش و هشتاد هزار ساعت کار مداوم هنرمندان این مرز و بوم در اثری فاخر و گرانمایه که نظیری برای آن نمی توان یافت این گونه رقم خورد.

وی افزود: قرآن در قطع اختصاصی (اندازه ۴۲ در ۵۷ سانتیمتر)، کاغذ دست ساز زرافشان شده، نگارش به خط ثلث، طراحی ۱۷۶ تذهیب اختصاصی برای هر صفحه، جلد و رحل قلمزنی شده از جنش نقره و پلاتین، جلد تزیین شده با بیش از ۱۳۵۰ قطعه برلیان و یاقوت کبود. این اثرمزین به اسماء الهی در پشت تمامی صفحات و بر روی جلد قرآن است.

در ادامه رسول معتمدی، فارغ التحصیل هنرهای تجسمی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دارای حکم استادی و نشان درجه یک هنری از استاد محمود فرشچیان که سابقه برگزاری نمایشگاه های متنوع و بی نظیری از مینیاتور و معرفی آن به مردم جهان در طی سی سال اخیر در کشورهای مختلف را دارد، ویژگی های پروژه را چنین بر شمرد: بهره مندی از اساتید تراز اول کشور، هماهنگی، مدیریت و نظارت بر کل فرآیند هنری برای ایجاد وحدت در این اثر، طراحی نقش اختصاصی بین آیه ها و سوره ها با استفاده از چنگ اسلیمی و طراحی پشت تمامی صفحات با نقوش اسلیمی ایرانی.

در این نشست مجید صادق زاده، دبیر بخش تذهیب این اثر نفیس و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز ویژگی های این اثر در تذهیب را چنین برشمرد: طراحی ۱۷۵ تذهیب اختصاصی برای هر صفحه، طراحی نقوش ظریف برای صفحات افتتاحیه، استفاده از نقوش مکتب اصفهان و دوره صفویه.

برخی از هنرمندان این اثر نفیس عبارتنداز: غلامرضا ماهرویی، خطاط این اثر که هنر آموخته از اساتیدی چون استاد احمد عبدالرضایی، استاد موحد و مفتخر به اخذ مقام استادی و نشان درجه یک هنری، خوشنویس منتخب در اولین همایش جهان اسلام ۱۳۶۵ است. از دیگر افتخارات وی، خوشنویس برگزیده در ۶ جشنواره خوشنویسی داخلی، حضور در سه نمایشگاه خوشنویسی بین المللی کویت، ارمنستان و ترکیه، شرکت در اولین همایش بزرگ کتابت قرآن کریم است. وی ویژگی این اثر در خط را اینچنین معری کرد: نگارش خط ثلث در عرض ۱.۳ سانتیمتر، رعایت تناسب با کتابت ۲۵ سطر در هر صفحه، نگارش و اعراب گذاری با تایید آیت الله محمد صافی، نگارش خط، اعراب، تزئینات و شماره ها که در مدت ۷ سال به انجام رسیده است.

ویژگی های این اثر در قلمزنی جلد، کار محمدعلی ساعی است. ویژگی های قلمزنی این اثر چنین است: طراحی جلد نقره با قطع بزرگ به فرم کتاب و با استفاده از لولا، طرح قلمزنی گره با ظرافت تمام و رعایت تمام نکات هندسی در نقوش. قلمزنی جلد حدود ۳ سال به طول انجامیده است.

جواهرات روی جلد، کار فرهاد بلندیان و علی تحویلیان است. کاغذ و صحافی توسط حسین علی جعفریان و دکتر حمید ملکیان و تصحیح نگارش کتابت قرآن بر عهده آیت الله محمد صافی و حجت الاسلام حسین شریفیان بوده است.

در انتها اساتید و خالقان این اثر ابراز امیدواری کردند که این قرآن نفیس سفیر فرهنگی و هنری خوبی برای ایرانیان در مجامع بین المللی باشد.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .